Foto: Privatna arhiva Majke Tomasa

džez

MAJKA TOMAS - SLEDEĆE VELIKO IME DŽEZ KLAVIRA

Svako malo pojavi se mladi džez muzičar niotkuda koji iznenadi celu scenu i izazove oluju. Upravo to je sada uradio Majka Tomas (Micah Thomas). Piše: Nejt Čajnen / NPR

Objavljeno: 11.08.2020. 16:09h > 17:04h

Pijanista Majka Tomas upravo doživljava muzički ekvivalent ooga što se u profesionalnoj košarci zove sezona novajlije (rookie season). Upravo za poslednjih nekoliko nedelja, on je diplomirao studije klavira na uglednom Džuliard koledžu i objavio je svoj neverovatno samopouzdani debi album Tide.

Taj album predstavlja nam umetnika superiorne tehnike, ali pre svega otkrivamo nešto mnogo uočljivije: njegovo duboko razumevanje razgranate tradicije modernog džez klavira i mladalačku posvećenost tome da ne bude uhvaćen kako se šunja na bilo čijim tragovima.

Postoji još jedan znak koji pokazuje da je Majka Tomas novo blistavo ime sadašnjeg trenutka: on nastavlja da se pojavljuje kao sporedni saradnik. Uzmimo u obzir novi album saksofoniste Imanuila Vilkinsa (Immanuel Wilkins) "Omega", koji je upravo objavljen za Blue Note Records. Sve što nam treba je muzički ukus da bismo shvatili kakav je katalizator Majka Tomas unutar tog benda, i kako eksplozivan može da bude kao solista.

Tomas je dinamo za klavirom, ali on ima introvertni manir; on je oličenje tihog, usredsređenog samopouzdanja. Veći deo toga dolazi od njegovog vaspitanja, daleko od vreve bilo koje važnije džez scene.

"Mislilm da zbog toga što sam odrastao u Ohaju i zato što sam morao da pristupim muzici na način koji nije veoma društven, razvio sam svoje stvari relativno sam, u poređenju sa drugim ljudima," kaže on. "Do trenutka kada sam došao u Njujork, već sam imao prilično jasnu ideju šta želim da radim. Iz tog razloga, Džulijard je bio sjajan za mene."

Tu je Tomas imao pristup pedagozima poput pijaniste Frenka Kimbroa (Frank Kimbrough), koji je brzo prepoznao njegov talenat. Takođe je našao mentora u liku Salivena Fortnera (Sullivan Fortner) i drugih umetnika koji su i sami sasvim nedavno bili smatrani mladim otkrovenjima.

Na britkom skorašnjem izdanju "Common 2", Tomas je sveža krv u društvu muzičara kao što su gitarista Metju Stivens (Matthew Stevens), saksofonista Volter Smit Treći (Walter Smith III) i basistkinja Linda Mej Han O (Linda May Han Oh).

Kakva god je postavka, postoji izvanredna fluidnost u Tomasovom sviranju, osećaj skupocenih mogućnosti koje se udružuju sa munjevitim refleksima. Na mnogo načina on još uvek razvija svoj zvuk. Ali postoji i suštinski princip: duh iznenađenja.

"Jedna od stvari koje želim da postignem mojim sviranjem je da stvorim ideju da se bilo šta može desiti," kaže Tomas. "I tako, puno sam radio na tome da primenim mnoštvo raznovrsnih tekstura dok sviram, radeći na dolazećim momentima na različite načine sa ostatkom benda."

Možemo čuti to međudejstvo sa njegovim triom na debi albumu Tide. Ali takođe je jasno da je to na brzinu uhvaćena fotografija muzičara koji pred sobom ima još veliki deo piste kojom mora da se zaleti pre nego što bude uzleteo do svoje prave visine. To je veoma uzbudljiva perspektiva, i osećamo se mirno jer znamo da je džez i dalje u dobrim rukama.

Bonus video:

Prevod sa engleskog: Vladimir Marković

espreso.co.rs/npr.org