KOMPLIKOVANA SITUACIJA
REKTORKA OTKRILA KAKO ĆE IZGLEDATI NASTAVA NA FAKULTETIMA: Teorija verovatno onlajn, a praksa...
Rektorka Popović kaže da su univerziteti u celom svetu suočeni sa izazovom rada tokom pandemije
Nastava na fakultetima će, kako sada stvari stoje, najverovatnije biti kombinovana, a to znači teoretski deo onlajn, a praktični na fakultetu. Međutim, komplikovaniji deo su onlajn ispiti, zbog kojih će morati da budu menjani i propisi.
Način izvođenja nastave mora da ispuni bezbednosne uslove i iako se razmatraju različiti modeli, odluka će na kraju biti na Kriznom štabu. Uslovi su kao i kod drugih stepena obrazovanja, počev od osnovne škole - mera distance, a za šta su neophodni odgovarajući tehnički uslovi u fakultetskim zgradama. Upravo prostor u značajnoj meri može biti prepreka za teoretsku nastavu, s obzirom na broj studenata na pojedinim visokoškolskim ustanovama.
Otuda, kako kaže rektorka Beogradskog Univerziteta Ivanka Popović, zasad je najizvesnije da će se teoretska nastava u narednoj školskoj godini, a ukoliko se ne popravi epidemiološka situacija, odvijati onlajn, dok će praktična biti organizovana na fakultetima.
- Pripremajući se za novu školsku godinu, ne zamo da li će se nastava održavati uživo, na daljinu ili kombinovano. Moja procena je da ćemo držati kombinovanu nastavu i da ćemo iskoristiti stečena onlajn iskustva naročito u domenu teorijske nastave. Iako je većina nastavnika uložila veliki trud da realizuju nastavu na daljinu, ostaje jedan manji broj nastavnika koji mora aktivnije da se uključe u proces. Što se tiče praktične nastave, nju ne smemo da zanemarimo. Uložićemo sve napore da se akademski prostor maksimalno otvori za što više oblika praktične nastave, naravno uz puno poštovanje važećih propisa - kaže rektorka.
Ona dodaje da bi to bilo vrlo važno za održavanje neophodne direktne komunikacije između nastavnika i studenata. Ističe i da je bitno da se intenzivnije prati kako se studenti snalaze u uslovima povećane radne samodiscipline kada prate nastavu potpuno ili delimično van fakulteta.
Nastava na daljinu podrazumeva da svi studenti moraju da imaju jednake infrastrukturne uslove. Prvenstveno mislim da imaju pristup adekvatnim računarima preko kojih mogu da ostvare audio i video komunikaciju sa drugim članovima akademske zajednice i da imaju odgovarajući pristup internetu. Znamo da svi studenti nemaju iste uslove. Ovaj problem ne komplikuje samo učestvovanje u nastavi na daljinu već mora da bude razrešen ako ćemo se upustiti u pilot-programeprovere znanja na daljinu. U uslovima kada se lični prihodi smanjuju zbog ograničenog obima rada privrede, pritisak na studente da moraju da imaju pristupodgovarajućoj IT opremi može da bude ozbiljan društveni izazov. Taj izazov, kako je najavljeno, Ministarstvo prosvete će rešiti - objašnjava rektorka Beogradskog Univerziteta.
Prvo probni ispiti na daljinu, pa novi propisi
Odrazan je sastanak KONUS-a i predstavnika Ministarstva prosvete i postignut je dogovor pa se mogu definisati pojedini buduće koraci. Važno je napomenuti da Ministarstvo prosvete u slučaju visokoškolskih ustanova može samo da izdaje preporuke, ali ne i konkretne naredbe.
Preporuka je da se odbrana diplomskih, master radova i doktorskih disertacija ako epidemiološka situacija ne bude stabilna, mogu obaviti na daljinu. Na sastanku KONUS-a i Ministarstva analizirana je i kompleksnost polaganja ispita na daljinu. Pre uvođenja ovakvog načina ispitivanja u naš obrazovni sistem, biće povučeni određeni koraci. Pre eventualnog donošenja obavezujućeg akta, biće potrebno sprovesti mapiranje načina organizovanja provereznanja po poljim i naučnim oblastima.
- Biće organizovani pilot-ispiti na odabranim fakultetima. Nakon pilotiranog može se preći na legislativne aktivnosti - kažu iz Ministarsva. Radna grupa će isplanirati aktivnosti mapiranja, odabira visokoškolskih ustanova, održavanja pilot-projekata ispita na daljinu i na kraju davanja predloga za izmenu legislative. Ministarstvo će pružiti pomoć radnoj grupi, pre svega u pogledu definisanja načina na koji bi se ispiti na daljinu implementirali u pravni okvir visokog obrazovanja.
U nekim situacijama ispiti na daljinu izvodljivi, u nekim ne
Rektorka Popović kaže da su univerziteti u celom svetu suočeni sa izazovom rada tokom pandemije, a jedan od izazova je polaganje ispita na daljinu.
- To je kompleksan problem koji se ne može razrešiti i implementirati u kratkom roku. Za pojedine situacije ovaj vid provere znanja je izvodljiv, za neke nije, a posebno kod masovnih polaganja ispita na nižim godinama studija. Kao prioritet se postavlja uslov očuvanja kvaliteta, da se realizuje sistem provere znanja na daljinu koji će sprečiti, odnosno svesti na minimum nedozvoljene radnje kao sto je prepisivanje. Alati za proveru znanja se intenzivno razvijaju, a naša iskustva sa njima su vrlo skromna. Bilo koji sistem, pa tako i obrazovni, može da funkcioniše samo ako se učesnici pridržavaju unapred određenih pravila. U slučaju visokog obrazovanja, ta pravila su vezana za akademsku čestitost. Akademski integritet je ključna odrednica budućnsti visokog obrazovanja, sa koronom ili bez nje - zaključuje rektorka Popović.
Bonus video:
(Espreso.co.rs / Blic.rs)