ISTRAŽIVANJE
NIJE LAKO BITI DETE ZA VREME PANDEMIJE KORONE: Šta je deci u Srbiji najteže palo za vreme vanrednog stanja?
U istraživanju je učestvovalo 1571 dete od 5 do 18 godina iz cele Srbije
Nakon što je globalno proglašena pandemija bolesti COVID-19, a u Srbiji uvedeno vanredno stanje, Mreža organizacija za decu Srbije je sprovela istraživanje sa namerom da saznaju kako na decu utiču mere donete u vanrednom stanju.
U istraživanju je učestvovalo 1571 dete od 5 do 18 godina iz cele Srbije preko onlajn upitnika. Podaci su prikupljeni anonimno i na dobrovoljnoj osnovi.
Deca su putem onlajn upitnika dala odgovore na to kako se do sada nose sa krizom i kako mere u vanrednom stanju utiču na njih - šta ih najviše brine i šta im nedostaje.
Podaci su prikupljeni tokom četvrte nedelje vanrednog stanja u Srbiji (od 30. 3. do 3. 4. 2020.). Najveći broj odgovora, preko 70%, stigao je u prva dva dana od distribuiranja upitnika, što može biti pokazatelj toga koliko je deci značajno da se njihov glas čuje.
Iz MODS-a su zahvaljujući ovom istraživanju došli do nekoliko zaključaka.
Između ostalog, došli su do toga da je većina dece za virus korona saznala preko televizije ili interneta, a samo petina od roditelja.
Deca su kazala da im najviše nedostaju socijalne aktivnosti (društvo, druženje, prijatelji, izlasci) i sloboda kretanja. U značajnom procentu su izjavila da im nedostaje škola, ali, sudeći po nekim odgovorima, nedostaje im pre svega socijalni aspekt ovih ustanova, a ne edukativni.
Određeni procenat dece postavlja egzistencijalna pitanja (da li će porodica imati dovoljno novca, da li će imati dovoljno hrane) i boje se mogućnosti dodatnog ograničavanja slobode i novih zabrana kretanja.
Takođe, brinuli su zbog neizvesnosti - kako će dobiti ocene, kako će upisati srednju školu, ali su bili zabrinuti i zbog zdravlja bliskih osoba, uključujući brigu o tome da neko od njih može umreti.
Kada je reč o nastavi na daljinu, najveći broj dece (83.3%) izjavilo je da nema problema sa onlajn nastavom. Skoro polovina dece poseduje svoj lični računar (48.3%), 37% deli računar sa ukućanima, a 14.7% dece uopšte nema pristup računaru.
U vezi sa nastavom na daljinu deca su prijavljivala da imaju problem sa internetom (pristup internetu, loša veza) sa tim da nisu imali kome da se jave kada im nešto nije jasno iz gradiva, da se slajdovi brzo smenjuju na TV-u i ne mogu uvek sve da pročitaju što piše na njima. Takođe, ako nastavnici koriste različite aplikacije ostaju bez dovoljno memorijskog prostora na pametnim telefonima.
S obzirom na ove zaključke, iz Mreže organizacija za decu Srbije imaju određene preporuke za roditelje i njihovu decu, ali i za nadležne institucije.
Pre svega, neophodno je da poruke i obaveštenja o planiranim merama i razvoju pandemije bolesti COVID-19 budu prilagođena i deci i ta obaveštenja ne smeju izazivati nepotrebnu uznemirenost kod dece.
Takođe, veoma važno je da nadležne službe identifikuju jednoroditeljske porodice koje su u riziku te da budu spremne da pruže odgovarajuću podršku ukoliko roditelj oboli od COVID-19, a dete ostane privremeno bez staranja.
Iz MODS-a smatraju da nadležno ministarstvo i nastavnici treba da preduzmu sve neophodne mere i aktivnosti koje će obezbediti i omogućiti učenje i nastavu i za decu koja nemaju pristup računaru i internetu.
Neophodno je i obezbediti pakete hrane i dezinfekciona sredstva za porodice sa decom koje su u teškoj socio-ekonomskoj situaciji.
Kada je reč o daljem toku obrazovanja, navode da je važno pripremiti pravovremene i, koliko je to moguće, potpunije informacije za decu koje će smanjiti neizvesnost u pogledu načina na koji će se dalje odvijati nastava, ocenjivanje, prijemni ispiti.
Kako su vaša deca podnela karantin? Da li im je bilo teško bez prijatelja? Na koji način su se informisali o virusu?
Pišite nam u komentarima...
Bonus video:
(Espreso.co.rs)