ZAHTEVAN PROJEKAT
VIŠE OD 500.000.000 DOLARA, 30 KILOMETARA I 125 RADNIKA: Evo kako napreduju radovi na najdužem tunelu u Srbiji!
Iz JP Putevi Srbije navode da je reč o veoma zahtevnoj trasi
Nakon svečanog obeležavanja početka radova na izgradnji deonice autoputa Preljina - Požega u dužini od 30,96 kilometara na Koridoru 11 (E763), 17. maja prošle godine, radovi su najpre otpočeli na tunelima Laz i Munjino brdo.
Ugovorena vrednost radova je 523.530.000 dolara, a iz JP Putevi Srbije navode da je reč o veoma zahtevnoj trasi.
Trasa deonice od Preljine do Požege je veoma zahtevna, kako zbog topografije i geoloških uslova tako i zbog potrebe izmeštanja postojeće tehničke infrastrukture.
Topografski i geomorfološki uslovi su uslovili potrebu za projektovanjem i izvođenjem ukupno tri tunela Munjino Brdo (oko 2.800 m), Laz (2 cevi oko 2.700 i 2.900 m) i Trbušani (oko 300 m), 35 mostova ukupne dužine 5.196m, 4 nadvožnjaka ukupne dužine 592m, kao i izgradnju 1.912.000m3 nasipa i dve kompletne saobraćajne petlje, koje će omoćiti rasterećenje postojeće obilaznice oko Čačka.
Samo u prvom delu deonice od postojeće naplatne rampe Preljina do Pakovraća, koji je dužine 14,3 km, treba uraditi izmeštanje elektroenergetskih, telekomunikavcionih, vodovodnih i gasnih instalacija na ukupno 73 mesta na kojima postoje kolizije sa projektovanom trasom.
Značajno je pomenuti i da tuneli Laz i Munjino Brdo, predstavljaju trenutno najduže tunele u Srbiji.
Za potrebe osiguranja kosina preduseka samo na izlazu iz tunela Laz potrebno je izvesti 3.256m šipova prečnika 900mm i 896m šipova prečnika 1200mm.
Iz JP Putevi Srbije navode da je trasa podeljena na 5 poteza (poddeonica), koji se sukcesivno projektuju i izvode.
1) Na tunelu Laz je projektovan tunelski iskop od ukupno 510.408,35m3 i portalni iskop u količini od 129.595 m3 koji se posle izrade konstrukcije tunela u otvorenom zatrpava. Dužine tunela u otvorenom su: na ulaznom portalu 25m (desna cev) i 15,06m (leva cev), na izlaznom portalu 100m(desna cev) i 75m(leva cev).
Tunel Laz je projektovan sa dve odvojene tunelske cevi, svaka za jedan saobraćajni smer. Osovinsko rastojanje tunelskih cevi je od minimalno 35 do najviše 55 m.
Na trećini dužine tunela projektovani su vezni hodnici za prolaz vozila iz jedne u drugu tunelsku cev sa nišama za vozila u kvaru, kao i 9 pešačkih poprečnih veznih hodnika na propisanim međurastojanjima, koji omogućavaju bezbednu evakuaciju u incidentnim situacijama. Na srednjem delu ovog poprečnog hodnika za prolaz vozila , rezervisan je prostor za pogonsku trafostanicu.Ispod pešačkih staza na obe strane kolovoza predviđen je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija.
2) Na tunelu Munjino Brdo je projektovan tunelski iskop od ukupno 681.000,0m3 i portalni iskop u količini od 34.353 m3 koji se posle izrade konstrukcije tunela u otvorenom zatrpava. Dužine tunela u otvorenom su: na ulaznom portalu 9,8m (desna cev) i 15,54m (leva cev), na izlaznom portalu 23,21m(desna cev) i 14,4m(leva cev).
Tunel Munjino Brdo je projektovan sa dve tunelske cevi za svaki pravac vožnje po jedna ,odnosno kroz svaku tunelsku cev se odvija jednosmerni saobraćaj sa dve vozne trake.Širina kolovoza u tunelu je 7.70m. Osovinski razmak tunelskih cevi je oko 30m. Visina saobraćajnog profila je H=4.75m. Sa obe strane kolovoza su projektovane službene pešačke staze ,širine od 1.19m -1.24m. Ispod njih je predviđen prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija.
Poprečni pešački prolazi za prelazak pešaka iz jedne u drugu cev u slučaju vanrednog događaja u tunelu, proširenja za uklanjanje pokvarenih vozila- Havariske niše.. Poprečni vozni prolazi....deo su budućeg tunela Munjino Brdo.
3) Mostovi i nadvožnjaci su predviđeni u okviru poteza 3, 4 i 5. Ovi projekti se nalaze u fazi Idejnog projekta i idejnih rešenja. Na osnovu postojećih idejnih projekata najveći rasponi mostovskih konstrukcija kreću se od 12m na mestu nadvožnjaka, od 30 do 50m preko rečnih vodotokova gde je i najveći projektovani raspon od 80m.
Stanje radova
Na tunelu Laz je do prošle nedelje urađeno:
- Iskop i obezbeđenje kosina ulaznog portala do vrha profila tunelskog iskopa, što čini fizičku realizaciju od 90% od svih projektovanih radova na portalu
- Tunelski iskop leve cevi u dužini 27m i tunelski iskop desne cevi od 40m
Iskop i obezbeđenje kosina izlaznog portala na delu šipova prečnika 1200mm, što čini fizičku realizaciju od oko 20% od svih projektovanih radova na portalu.
- Izrada pristupnih rampi i prilaznog platoa na ulaznom portalu
- Iskop i betoniranje oko 70% dužine obodnog drenažnog kanala, iskop i delimično osiguranje najviše kosine, što čini ukupnu fizičku realizaciju od oko 30% od svih projektovanih radova na ulaznom portalu.
- Izrada pristupnih rampi i prilaznog platoa na izlaznom portalu
- Iskop oko 30% dužine obodnog kanala sa postavljanjem tamponskog sloja i početak iskopa portalnih kosina, što čini ukupnu fizičku realizaciju od oko 6% od svih projektovanih radova na ulaznom portalu.
Takođe, na potezu 3 izvedena je privremena mostovska konstrukcija sa pripadajućim pristupnim putem za potrebe izgradnje mosta B7.
Na gradilištu je angažovano oko 125 radnika i 30 različitih vrsta mehanizacije.
Bonus video:
(Espreso.co.rs)