pop kultura
RODITELJI I DECA kao stvaraoci u svetskoj i domaćoj pop kulturi: ko je bolji? (1. deo)
"Budi bolji čovek od svog oca" kaže klasična grčka poslovica. Iako se ta poslovica tiče pre svega dobrote kao moralne kategorije, ovaj tekst bavi se jednom drugom vrstom nadmetanja između roditelja i dece - roditelja koji su veliki umetnici i njihove dece koja se bave istom ili srodnom vrstom umetnosti.
Serž Gejnsbur, Džejn Birkin i Šarlot Gejnsbur
Serž Gejnsbur (1928-1991), kompozitor, muzičar, muzički producent, glumac, režiser, pisac... U fancuskoj kulturi on je gotovo mitska figura, poput ispolina koji su raspoređivali francuska brda i planine. Ostavio je za sobom neverovatni stvaralački opus sa stotinama odrednica i izvršio ogroman uticaj na umetnike širom sveta. Njegova supruga Džejn Birkin (1946- ) je neobična glumica sa harizmom kakva se retko sreće. Ostaje upamćena po stotinak značajnih uloga u britanskim, američkim, francuskim i jednom jugoslovenskom filmu (Devetnaest devojaka i jedan mornar) u kom je glumio i Serž.
Njihova ćerka Šarlot Gejnsbur (1971- ) je uspešna glumica sa nizom uloga u značajnim arthouse filmovima kao što su 21 gram (Alehandro Injaritu), Umetnost spavanja (Mišel Gondri) Antihrist, Melanholija i Nimfomanka (sva tri je režirao Lars fon Trir). Osvojila je Zlatnu palmu u Kanu za najbolju žensku ulogu u filmu Antihrist i nagradu Cezar za ulogu u filmu Buntovnica (1986). U muzičkoj karijeri snimila je pet albuma među kojima se izdvaja IRM (2009).
Ko je bolji? Serž i Džejn.
Frensis Ford Kopola i Sofija Kopola
Frensis Ford Kopola (1939- ) je jedan od najcenjenijih režisera i producenata na svetu, dobitnik pet oskara i nekoliko desetina drugih najcenjenijih filmskih priznanja. Autor je klasičnih filmova Kum 1-3, Apokalipsa sada, The Cotton Club, Brem Stokerov Drakula...
Sofija Kopola (1971- ) je scenariskinja i režiserka, dobitnica jednog oskara za scenario i još nekoliko deswetina drugih važnih svetskih filmskih priznanja isključivo za film Izgubljeno u prevodu (2003). Na prošlogodišnjem BBC-jevom međunarodnom glasanju filmskih kritičarki "Izgubljeno u prevodu" je proglašen za najbolji svetski ženski film svih vremena. Snimila je još nekoliko simpatičnih filmova pre i nakon ovog filma (Virgin Suicides, Marie Antoinette, Somewhere...) i niz video spotova za svoje omiljene bendove.
Ko je bolji? Frensis.
Tim Bakli i Džef Bakli
Tim Bakli (1947-1975) ostavio je za sobom devet albuma koji su ostvarili veliki uticaj na pop kulturu širom sveta.
Džef Bakli (1966-1997) u svom kratkom životnom veku uspeo je da objavi samo jedan album - Grace (1994), koji je takvom silinom odjeknuo širom sveta da njegova harizma još uvek stvara nove poštovaoce. Posthumno je objavljeno još tri albuma sa njegovom za života neobjavljenom muzikom. U jednom intervjuu, Dejvid Bouvi je izjavio da je Baklijev album Grace jedan od deset albuma koje bi poneo sa sobom na pusto ostrvo.
Ko je bolji? Nerešeno.
Don Čeri i Nene Čeri
Don Čeri (1936-1995) bio je džez trubač, dugogodišnji saradnik Orneta Kolmena, povremeni saradnik Džona Koltrejna, Herbija Henkoka i mnogih drugih džez klasika, ali pre svega veoma originalan stvaralac koji je dao svoj lični pečat nastanku fri džeza.
Nene Čeri (1964- ) je pevačica poznata široj publici po svojim pop i world music hitovima "Seven seconds" ili "Buffalo Stance". Pre početka solo karijere i prvog solo albuma Raw Like Sushi (1989), već je imala za sobom značajnu pank (The Slits) i no-wave karijeru sa bendom Rip Rig & Panic, s kojim je snimila tri fantastična albuma. U međuvremenu, pomogla je finansijski malo poznatom bendu Massive Attack da objavi svoj prvi album. U trenutku kada je bila neosporna svetska pop zvezda, napravila je zaokret u karijeri i vratila se fri džezu, pristupivši bendu The Thing, sa kojima i sada sarađuje.
Ko je bolji? Nerešeno.
(Nastaviće se)
Bonus video: