DA SE ZNA
HITNO SAOPŠTENJE VLADE SRBIJE: Ovih 18 STVARI svi građani moraju da znaju u vezi sa isplatom pomoći od 100 EVRA
Ovaj dokument je upravo objavljen
Vlada Srbije je objavila dokument u kojem se nalaze najčešća pitanja koja građani postavljaju, kad je reč o jednokratnoj novčanoj pomoći od 100 evra, koja sleduje svim punoletnim građanima.
Ovih 18 pitanja građani najčešće postavljaju, iza njih su odgovori Vlade:
1. Ko ima pravo na jednokratnu novčanu pomoć u iznosu od 100 evra?
Svi punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu Uredbe o formiranju privreenog registra i načinu uplate jednokratne novčane pomoći svim punoletnim državljanima Republike Srbije u cilju smanjivanja negativnih efekata prouzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 (24. april 2020. godine) imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom.
2. Kako građani mogu da se prijave?
Svi primaoci penzija i primaoci novčane socijalne pomoći će automatski biti prijavljeni za dobijanje novčane pomoći, tako da nije potrebno da se prijavljuju. Pod primaocima penzija smatraju se i korisnici privremene naknade - invalidi rada druge i treće kategorije invalidonosti, odnosno preostale radne sposobnosti. Ostali punoletni građani Republike Srbije, koji imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije i važeću ličnu kartu, mogu da se prijave putem portala Uprave za trezor, ili putem kontakt-centra, čiji će broj biti objavljen neposredno pred početak prijave 15. maja.
3. Kad počinje prijava i koliko dugo traje?
Prijava će početi 15. maja i trajaće do 05. juna 2020. godine.
4. Kada će početi isplata?
Isplata za primaoce penzija i primaoce novčane socijalne pomoći će početi 15. maja 2020. godine. Ukoliko primalac penzija ili primalac novčane socijalne pomoći nema tekući račun, biće mu u ovu svrhu otvoren jednokratni namenski račun u Banci Poštanska štedionica, koji će biti ugašen nakon što državljanin podigne novac. Isplata za sve druge punoletne građane Republike Srbije, koji su se prethodno prijavili preko portala Uprave za trezor ili putem kontakt-centra, počeće najkasnije 01. juna 2020. godine.
5. Kako će dobiti novac državljanin koji nema tekući račun?
Ukoliko državljanin nema tekući račun, potrebno je da se pri podnošenju prijave izjasni u kojoj banci želi da mu se otvori jednokratni namenski račun. Nakon toga, račun će automatski biti otvoren, bez ikakvih troškova. Nakon što državljanin podigne novac, namenski račun će biti ugašen.
6. Da li sredstva sa namenskog računa moraju da se podignu u gotovini na šalteru banke ili mogu direktno da se preusmere na neka plaćanja?
Sredstva sa namenskog računa se podižu u gotovini. Nakon što sredstva budu podignuta, namenski račun, koji je otvoren samo u tu svrhu, će biti ugašen. Ipak, državljanin nije ograničen, te može da u ugovornom odnosu sa bankom definiše i dodatne usluge koje bi koristio kod konkretne banke, a koje bi se odnosile na navedena sredstva. Ukoliko je državljanin novac primio na svoj tekući račun, koji je prethodno već bio aktivan, sa njime može da raspolaže kao što to inače čini.
7. Da li državljanin koji nema tekući račun može 100 evra da primi na tuđi račun?
Ne postoji mogućnost da se jednokratna pomoć uplati na račun drugog lica. Ukoliko državljanin nema otvoren tekući račun, biće mu bez dodatnih troškova otvoren jednokratni namenski račun u banci koju je izabrao prilikom prijave.
8. Da li državljani koji su tek napunili 18 godina i nemaju ličnu kartu moraju da izvade taj lični dokument kako bi mogli da se prijave?
U skladu sa važećim Zakonom o ličnoj karti, državljanin stariji od 16 godina života, koji ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije, dužan je da ima ličnu kartu. Pravo na jednokratnu pomoć (pored korisnika penzija, i svih primalaca novčane socijalne pomoći), imaju punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra, dostavljanjem podataka: svog JMBG, registarskog broja važeće lične karte i naziva banke kod koje je otvoren ili će biti otvoren račun tog državljanina na koji će se uplatiti jednokratna novčana pomoć.
9. Na koji način mogu da se prijave državljani kojima je istekla lična karta, a zbog vanrednog stanja nisu u mogućnosti da dobiju novu?
Privremeni registar punoletnih građana Republike Srbije, koji je formiran Uredbom, se odnosi na punoletne građane sa važećom ličnom kartom na dan stupanja na snagu Uredbe, odnosno na dan 24. april 2020. godine. Ukoliko je državljaninu lična karta istekla za vreme trajanja vanrednog stanja, imaće pravo da koristi jednokratnu novčanu pomoć.
10. Da li samo nosilac novčane socijalne pomoći dobija isplatu, a ostali članovi iste porodice se prijavljuju, ili cela porodica dobija automatski po 100 evra? Da li ostali primaoci socijalnih davanja treba da se prijave?
Isključivo primaoci novčane socijalne pomoći, dakle i nosilac novčane socijalne pomoći i ostali punoletni članovi njegove porodice, dobijaju isplatu po automatizmu, odnosno bez prijavljivanja. Svi ostali korisnici socijalnih davanja treba da se prijave za ovu jednokratnu novčanu podršku, putem portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra.
11. Da li se primaoci privremene novčane nadoknade usled nezaposlenosti prijavljuju ili dobijaju isplatu kao korisnici penzija automatski?
Potrebno je da se prijave, putem portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra.
12. Da li pravo na 100 evra imaju državljani Srbije koji žive u Hrvatskoj ili Bosni i Hercegovini?
Pravo na jednokratnu pomoć (pored korisnika penzija, i svih primalaca novčane socijalne pomoći) imaju punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra.
13. Da li državljani koji su rođeni u Republici Srbiji, sa prebivalištem u Srbiji, a radili su i primaju penziju iz inostranstva imaju pravo na 100 evra?
Da, ukoliko imaju državljanstvo Srbije, aktivno prebivalište u Republici Srbiji i važeću ličnu kartu. Potrebno je da se prijave preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra.
14. Da li će državljani koji nisu penzioneri, a imaju preko 65 godina, primiti direktnu uplatu ili je potrebna prijava?
Potrebno je da se prijave putem portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra. Neophodno je da ispunjavaju uslove propisane Uredbom, odnosno da imaju državljanstvo Republike Srbije, aktivno prebivalište u Republici Srbiji i važeću ličnu kartu na dan stupanja na snagu Uredbe.
15. Da li sredstva sa namenskog računa mogu direktno da se preusmere humanitarnim organizacijama?
Ova mogućnost nije predviđena. Ipak, to ne ograničava korisnike da sredstva doniraju humanitarnim organizacijama, nakon što ih podignu sa računa.
16. Da li građani sa Kosova i Metohije imaju pravo na 100 evra?
Pravo na jednokratnu pomoć imaju svi punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra dostavljanjem podataka: JMBG, registarskog broja važeće lične karte i naziva banke kod koje je otvoren ili će biti otvoren račun tog državljanina na koji će se uplatiti jednokratna novčana pomoć.
17. Da li državljani Srbije koji imaju srpski pasoš, a koji žive u Republici Srpskoj i nemaju ličnu kartu Republike Srbije imaju pravo na prijavu?
Pravo na jednokratnu pomoć (pored primalaca penzija, i svih primalaca novčane socijalne pomoći), imaju punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt-centra.
18. Na koji način se može poslati zahtev ukoliko neko od penzionera ne želi uplatu?
S obzirom na to da su primaoci penzija automatski prijavljeni za dobijanje novčane podrške u iznosu od 100 evra, ova mogućnost nije predviđena. Ipak, ukoliko ne žele da koriste tu pomoć, mogu da je doniraju u humanitarne svrhe.
Bonus video:
(Espreso.co.rs)