iskustvo jedne profesorke
LEPA PROFESORKA MARIJA JE UČILA DECU NA RTS U VREME KORONE: Sad ima savet za decu i roditelje pre povratka u škole
Ako bih mogla u jednoj reči da opišem svoje iskustvo sa nastavom na daljinu, onda je to zahtevno (smeh). I pored sve informatičke pismenosti, onlajn učionice ne mogu biti adekvatna zamena pravim učionicama.
Mnogi su proteklih meseci svojim neumornim radom pomogli da naše društvo, koje se našlo pod opsadom korona virusa, nastavi normalno da funkcioniše.
Lekari, policajci, vatrogasci i pripadnici drugih profesija su nesebično radili na tome da se nastavi normalan tok života u Srbiji, a među njima se posebno izdvajaju naši nastavnici i profesori.
Bez ikakvog iskustva sa radom na televiziji, stali su pred kamere Javnog servisa i omogućili da se deca obrazuju i u vanrednim okolnostima, kao i da im olakšaju dane u izolaciji.
Jedan od tih heroja je i Marija Obradović, profesorka u Petoj beogradskoj gimnaziji, koja je srednjoškolcima približila svet hemije i kada su bili sprečeni da dolaze u učionice.
Ona je u intervjuu za Srbija danas opisala kakav je osećaj stati pred kamere i obraćati se milionima, da li su je pogodili zločesti komentari na račun njenih kolega, kao i šta savetuje đacima, a šta roditeljima.
Kakav je osećaj držati čas pred kamerama kada znaš da te gleda cela zemlja, da li si imala tremu?
Svakako da je za sve nas profesore nastava na daljinu jedno novo i veliko iskustvo i da atmosfera nije ni približna kao u učionici. Samim tim, kamere i širi auditorijum nameću dodatnu odgovornost da predavanja budu sadržajna, zanimljiva i kvalitetna. Međutim, želela bih da istaknem da sam imala pozitivno uzbuđenje jer sam prvi put stala ispred kamera nacionalne televizije, a istovremeno mi je bila čast što sam predstavljala hemičare i aktiv Pete beogradske gimnazije.
Da li su te povredili komentari ljudi koji su se podsmevali i najmanjim greškama tvojih kolega koji nisu medijske ličnosti i kako komentarišeš takve pojave?
Kao i sve kolege, naravno da sam bila nezadovoljna pojedinim komentarima manjine, koja se našla samoprozvana da kritikuje rad kolega na RTS-u. Sam poziv profesora, nastavnika i učitelja je plemenit posao, nimalo lak u normalnim okolnostima, a kamoli u vanrednim. Lapsusi su uobičajeni na redovnim časovima, jer mi nismo glumci sa naučenim tekstom, već je tok časa uslovljen interakcijom sa đacima. Umesto tih kritika, trebalo bi da damo podršku svim našim kolegama koji, ne zaboravite, pored svojih školskih i porodičnih obaveza, učestvuju i u višesatnom pripremanju časova za snimanje.
Kako su te kontaktirali i koliko ti je vremena bilo potrebno da se spremiš za čas?
Preporučila me je direktorka Pete beogradske gimnazije Borka Popović, a kasnije me je kontaktirala profesorka Malina Popović, zaposlena u ZUOV-u. Spremanje časa mi nije oduzelo mnogo vremena, ali sam težila da prezentacija bude interaktivna i zanimljiva, što je iziskivalo dodatno vreme za pripremu.
Da li imaš informaciju kada se đaci vraćaju u školske klupe i šta savetuješ đacima i roditeljima?
Sve informacije o vraćanju đaka i nastavnika u školu dobijamo od Ministarstva prosvete i obrazovanja. Pretpostavljam da ćemo svi u isto vreme saznati tačan datum povratka u školske klupe. Jedino što bih u ovom trenutku mogla da posavetujem đake i njihove roditelje je da iskoriste ovo vreme što kvalitetnije, najpre u krugu svojih porodica, a istovremeno ispunjavajući svoje školske obaveze.
Kakva su tvoja iskustva sa nastavom na daljinu i da li je već počelo sumativno (brojčano) ocenjivanje?
Ako bih mogla u jednoj reči da opišem svoje iskustvo sa nastavom na daljinu, onda je to zahtevno (smeh). I pored sve informatičke pismenosti, onlajn učionice ne mogu biti adekvatna zamena pravim učionicama. Nastavnici nemaju radno vreme, non-stop smo za računarima, odgovaramo na mejlove učenika, pregledamo na stotine domaćih zadataka i vršimo kako formativno, tako od nedavno i sumativno ocenjivanje, što značajno povećava obim posla. Svedoci smo da učenici i te kako koriste novonastalu situaciju i često predaju identične radove i testove.
Kakvi su komentari tvojih đaka na onlajn nastavu?
Na nedeljnom nivou vršim anketiranje đaka kako bih čula njihovo mišljenje. Ona su podeljenja. Neki đaci kažu da im je lakše kad razgovaraju sa nastavnicima "lice u lice", te da im je lakše da nauče gradivo kad čuju uživo predavanje nastavnika na času i kad zapišu teze u sveske. S druge strane, neki učenici su rekli da učenje od kuće ima svojih prednosti, jer sami mogu da organizuju svoje vreme, kao i koliko će vremena dnevno odvojiti za ispunjavanje školskih zadataka.
Da li ti nedostaju đaci i rad u učionici?
Iskreno, jedva čekam da se završi vanredno stanje, kako bih se vratila u učionice i nastavila da uživo radim posao koji volim.
Šta misliš kako će se odvijati nastava nakon epidemije?
Mišljenja sam da ćemo svi mnogo više da koristimo IKT (informaciono komunikacione tehnologije) u nastavi, jer smo se za vrlo kratak period obučili, kako đaci, tako i mi nastavnici. To je upravo i nedostajalo našem obrazovanju.
Šta preporučuješ đacima da rade/čitaju/gledaju u slobodno vreme u toku vanrednog stanja?
Kao nastavnik, uvek preporučujem kvalitetan školski sadržaj na RTS planeti. Kao ljubitelj knjiga, preporuka za sve koji vole nauku je knjiga Kašika koja nestaje, autora Sema Kina, u kojoj je na izuzetno interesantan, zabavan i uzbudljiv način prikazao 150 godina razvoja nauke.
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Srbija Danas)