Avion / Ilustracija, Foto: Kurir.rs

NOVA PRAVILA

PUTOVANJA AVIONOM BIĆE DUGA I STROGO KONTROLISANA: Na ulazu obavezan test na koronu?

Sve više aerodroma objavljuje datume otvaranja komercijalnih letova, a i Srbija je spremna da otvori putnički avio-saobraćaj

Objavljeno: 01.05.2020. 19:35h

Umesto dva i po sata pre poletanja, sada će na aerodrom morati da se dolazi četiri sata ranije. Kada avioni ponovo počnu da lete, putnike očekuju mnoge promene - od merenja temperature pre ulaska u avion, testova na virus od 72 sata, karantina od 14 dana, do striktnih pravila u samom avionu.

Sve više aerodroma objavljuje datume otvaranja komercijalnih letova, a i Srbija je spremna da otvori putnički avio-saobraćaj. To se, prema zvaničnim najavama, može očekivati između 15. i 18. maja. Italija je najavila da naredne sedmice otvara aerodrome Ćampino u Rimu i Peretola u Firenci, a to se uskoro očekuje i za mnoge druge evropske zemlje.

Većina letova iz Beograda od juna

Prema pisanju portala Aviatika, što se tiče avio-kompanija koje koriste srpske aerodrome, najave su da će one početi postepeno da obnavljaju saobraćaj. Tako je jedna od lou kost kompanija odmah po izdavanju najnovijeg NOTAM-a promenila svoj red letenja za liniju između Londona i Beograda i sada je prvi planirani let 18. maja. Obnova ostalih linija ove kompanije iz Beograda ostaje u planu od početka juna.

Otvaranje aerodroma ne znači da ćemo na njemu videti isti broj avio-kompanija kao pre krize, kaže za "Blic Biznis" Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala "Tango Six".

"Postoje dva segmenta zbog čega se to neće desiti. Prvi je da je dinamika putovanja zauvek promenjena, dok se ne nađe vakcina. Uslovi koje struka zahteva - testovi od 72 sata i karantini od 14 dana automatski će da demotivišu putovanja. Takođe, avio-saobraćaj funkcioniše po zajedničkim evropskim i svetskim pravilima, pa sve mora da bude sinhronizovano, što je prvi praktični problem koji će usporiti sve. Pitanje je kada će Agencija za bezbedost avio-saobraćaja (EASA) moći da sinhronizuje pravila bezbednosti na evropskom nivou", kaže Vojinović.

Drugi deo usporavanja je, kako ističe nesinhronizovano otvaranje zemalja.

"Veliki deo zemalja i dalje ima apsolutno ograničenje na prelazak granice. Pitanje je i kako će tehničko ponašanje aviona i aerodroma izgledati u novoj realnosti, a sigurno je da će biti usporeno", navodi Vojinović.

Prema procenama, moguće je da će se i na aerodromima ubuduće raditi i brza testiranja na korona-virus. U skladu sa propisima koji su tek uvedeni u brojnim zemljama i zaštitne maske će biti obavezne.

Najveću polemiku je izazvalo pitanje izbacivanja sedišta u sredini, odnosno potrebi da ona budu prazna tokom leta. Iako nije dokazano da bi slobodna sedišta u sredini mogla da umanje rizik od infekcije, brojne avio-kompanije blokiraju ta mesta u sredini, barem kada je reč o prvoj fazi letova.

Određene firme se zalažu za to da između redova sedišta budu postavljeni redovi sa teretom. To bi, kako navode, omogućilo veću distancu između putnika i bolju raspodelu tereta.

Konsultantska firma za vazdušni saobraćaj Simpliflying procenjuje da će ubuduće možda sav prijavljeni prtljag, kao i ručni prtljag morati da se dezinfikuje ultraljubičastim zračenjem, a moguće su i dodatne zdravstvene kontrole. U avion će se ulaziti u malim grupama na sigurnoj udaljenosti, a u putnički most za ukrcavanje bi mogao da bude ugrađen svojevrsni tunel za dezinfekciju.

Putovanje bi, kako ocenjuju, moglo da traje znatno druže. Zbog budućeg intenzivnog čišćenja aviona i duže procedure ulaska u avion, s obzirom na propise o udaljenosti, i avioni će više vremena biti na pistama. Nakon sletanja, na aerodromima će morati da se pokaže potvrda o imunitetu, kao i da se prođe kroz skener za merenje temperature. Pre preuzimanja prtljaga, on će još jednom biti dezinfikovan.

"U zavisnosti od toga koliko će vremena proći dok vakcine budu dostupne, neke stvari će ostati, a neke opet nestati", smatra Ingo Vugecer iz vazduhoplovnog koncerna Erbas (Airbus).

Bonus video:

(Espreso.co.rs/Blic)