UVOZ AUTOMOBILA U SRBIJU
OVO JE VAŽNO ZA SVE VOZAČE: Kao meru za smanjenje zagađenja vazduha država daje SUBVENCIJE ZA EKO-VOZILA
Iako se, kako je istakao ministar, još ne zna koliko će tačno sredstava država izdvojiti za ove subvencije, poznati su modeli koji postoje već u regionu i Evropskoj uniji.
Subvencije za kupovinu električnih i hibridnih automobila uskoro bi konačno mogle da se uvedu i u Srbiji. Tri modela pomoći uveliko se primenjuju u zemljama u okruženju i u Evropskoj uniji, a takvi bi mogli da posluže kao okvir domaćim zakonodavcima.
Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan najavio je da će za nekoliko dana biti raspisan konkurs za dodelu subvencija za kupovinu električnih i hibridnih automobila, kao jedna od mera za smanjenje zagađenja vazduha u Srbiji.
- To je simbolika, bez obzira koliko para ćemo izdvojiti, jer na taj način građanima hoćemo da kažemo da treba da mislimo o tome da menjamo kvalitet vozila koje vozimo. To će nam pomoći da udišemo mnogo čistiji vazduh - rekao je Trivan.
Iako se, kako je istakao ministar, još ne zna koliko će tačno sredstava država izdvojiti za ove subvencije, poznati su modeli koji postoje već u regionu i Evropskoj uniji.
Miloš Petrović, predsednik Asocijacije uvoznika vozila i delova koja se već godinama zalaže za subvencije za eko-vozila, ističe za "Blic" da u Hrvatskoj i Sloveniji subvencije se ostvaruju refundiranjem troškova kupovine električnih i hibridnih automobila.
- To znači da kupac plaća sve troškove nabavke, a zatim mu se refundira određeni novac. Jedan od predloga je da refundacija bude u visini PDV-a, kojeg bi se država odrekla. Primera radi, za hibridni ili električni automobil koji košta oko 30.000 evra refundacija PDV-a iznosili bi od 5.000 do 7.000 evra. Takav model postoji i u EU i potrebno ga je samo prepisati - naglašava Petrović za "Blic".
U zavisnosti od sredstava koje će država izdvojiti može se razmatrati i drugi model, a to je da se dotacije ograniče brojem vozila.
- Ako se subvencije ograniče, recimo, na prvih 100 kupljenih vozila to bi mogao da predstavlja veliki problem. Šta da rade oni kupci koji čekaju, na primer, po šest meseci na isporuku vozila? - kaže Petrović.
Treći model subvencije koji može da se nađe na razmatranju sličan je onome koji će se primeniti za taksiste koji kupe nove automobile. Milan Belin, generalni menadžer "Reno-Nisana Srbije", objašnjava kako funkcioniše taj model.
- Prema tom modelu, subvencija ne ide kupcu niti se ostvaruje refundiranjem. Subvencija ide prodavcu ili lizing kući, banci... - podvlači Belin.
Ipak, nemoguće je očekivati da će i subvencije učiniti hibridne i električne automobile povoljnijim od tradicionalnih vozila.
- Primera radi, električni "reno zoe" košta oko 34.000 evra dok se cena "reno klija" koji je ista klasa kreće od 13.000 do 22.000 evra. To je velika razlika, ali treba imati u vidu da je održavanje električnih automobila jeftinije za 40 odsto u odnosu na vozila koja koriste gorivo. Održavanje podrazumeva praktično samo zamenu ulja na 100.000 kilometara. Takođe, kada se uzme u obzir cena struje kod nas, sa električnim automobilom se prelazi 100 kilometara za dva evra - objašnjava Belin, i dodaje da četvrtinu, pa čak i polovinu cene električnih automobila čini cena baterije.
Žuta traka, besplatni parking...
Država bi mogla da podstakne kupovinu električnih i hibridnih automobila tako što bi njihovim vozačima omogućila još niz pogodnosti.
- To bi, recimo, značilo da bi vozači tih automobila mogli da koriste žutu traku u Beogradu, da imaju više parking mesta u gradu i da ne plaćaju parking ni putarine u Srbiji - apostrofira Milan Belin, generalni menadžer "Reno Nisan Srbije".
Bonus video:
(Espreso.co.rs/Blic)