objasnio!
DAMIR OKANOVIĆ IMA 1 REŠENJE ZA ZAGAĐENJE: Čovek ZNA o čemu govori!
Putnička vozila u velikoj meri doprinose zagađenju vazduha
Već danima unazad vodi se polemika o velikom zagađenju u Beogradu. Postoje nekoliko faktora koji loše utiču na životnu sredinu, a jedan od njih su i putnička vozila koja, po procenama, od 20 do 25 odsto donese zagađenju vazduha.
Povodom ovog problema, Vlada je odlučila da uvede sledeće mere:
1. Ubrzanje gasifikacije
2. Rigorozna kontrola vozila "na kanalu"
3. Subvencije za električne automobile (vozilastara između 10 i 20 godina utiču na zagađenje vazduha do 25 odsto)
4. Zamena filtera na termoelektranama
5. Pojačano pošumljavanje
6. Biomasa kao energent
Tom prilikom pozvali smo Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damira Okanovića koji nam je objasnio 2. i 3. stavku koje će Srbija sprovesti u cilju zaštite životne sredine.
- Pravilnik o tehničkom pregledu motornih vozila, u delu koji se odnosi na kontrolu izduvnih gasova, počinje sa primenom u maju 2021. godine, sad ne znam da li će primena tog pravilnika biti pomerena unapred, tj. da li će se prelazni rok skratiti - rekao je Damir.
Većina očekuje da će se ovaj problem rešiti u što najkraćem mogućem roku, međutim, to nije tako jednostavno i lako.
- Nijednu meru ne možete da sprovedete preko noći. Dakle, imamo problem što je veliki broj vozila kreću se na dizel, koji je već proglašen za nepoželjno gorivo. Problem broj dva, jeste što veliki broj dizelaša koji se kreću našim putevima u nekoj ketegoriji, to se zovu enonorme, ali praktično su veći zagađivači nego što to piše na papiru zbog toga što su im skinuti ili neispravni uređaji koji treba da filitriraju te izduvne gasove, to su katalizatori ili DPF filteri. - objasnio nam je Okanović.
Činjenica je da su u Srbiji stotine hiljade automobila u lošem stanju, a kada bi počela rigorozna kontrola izduvnih glasova, oni bi samim tim bili proglašeni kao neispravni, što bi dovelo do većeg problema.
- Ako bi krenula rigorozna kontrola izduvnih gasova indicija je da bi stotine hiljade automobila u Srbiji bi bilo proglašeno za neispravno. Stotine hiljade vozila ne bi moglo da se registruje i to je onda problem za vlanike tih automobila. Činjenica je da oni zagađajuju i da treba nešto preduzeti, ali postavlja se pitanje, osim što bi ti ljudi ostali bez automobila, šta bi Srbija radila sa stotinama hiljada vozila koji bi postali otpad? To je opet uticaj na životnu sredinu.
- Moramo da shvatimo da nije isti problem da li se Golf 2 koji nema nikakve norme, da li se vozi kroz Kneza Miloša u Beogradu ili Pešterskoj visoravan. Zato što najveći problem sa motornim saobraćajem i zagađenjem imaju veliki gradovi, jer je velika koncentracija vozila na malom prostoru, plus problem sa strujenjem vazduha zbog zgrada. Kada vozite Golfa 2 po planini, to opet nije poželjno, ali je to mnogo manji problem nego kada ga vozite po gradu.
Okanović smatra da bi trebalo da se primeni zakon kao što je na zapadu i da je to jedino rešenje.
- Mi bismo praktično trebali samo da prepišemo ono što postoji već godinama na zapadu, što se pokazalo kao jako dobro rešenje, a to je da vozila kategorište shodno tome koliko imaju šteštnih gasova. Kada ih razvrstate po tim kategorijama koje bi važile za svaku godinu, svake godine kada dođete na tehnički, izmere se gasovi i kažu za koju ste kategoriju. - smatra Damir.
Kada bi grad Beograd rešio problem poput Nemačke, putnički automobili bi bili kategorisani po bojama. Ekološka vinjeta za mikro prašinu, koja je od 01.03.2007. godine uvedena u Nemačkoj u crvenoj, žutoj i zelenoj boji, samo još u zelenoj boji daje pravo vožnje u oko 60 nemačkih ekološki zaštićenih zona.
- Nemci su to rešili bojama - imaju zelenu, žutu, crvenu i crnu. Tako i Grad Beograd, donese odluku da se vozila sa zelenom nalepnicom mogu kretati po celoj teritoriji Beograda, sa žutom nalepnicom kažu da vozila ne mogu da ulaze u krugu dvojke. Onda sledeće godine, kada vam je auto crveni, sada ne možete da pređete most, da ne možete uopšte da uđete u uži deo Beograda i ako imate crnu nalepnicu, ne možete nigde.
- Na zapadu to ništa nisu presekli preko noći, imate Brisel je pre nekoliko godina objavio plan režima ulaska u grad u zavisnosti od kategorije i tu lepo piše za svaku godinu posebno piše koji će automobili smeti da ulaze, a koji neće.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja ocenio je da se ovim problemom treba ozbiljno pozabaviti, ali da će za to trebati duži vremenski period.
- Ovde ako se bilo koja norma donese, to znači da će određeni broj ljudi biti u problemu, da ćete ih uskratiti za nešto. Mi moramo time da se bavimo ozbiljno i to mora da se isplanira unapred bar pet godina, da postoji neka izvesnost jer vi kad kupujete auto ne kupujete da ga vozite godinu dana nego bar 5 godina. Shvatili smo da je vazduh problem tek kada smo ga ugledali, dokle god vazduh ne vidimo, smatramo da problema nema, sad kad ga vidimo, sad smo se uplašili. - zaključio je on.
Bonus video:
(Espreso.co.rs)