krv na putevima
CRNA GODINA ODNELA PREKO 500 ŽIVOTA U SRBIJI: Kako i zašto se najviše ginulo na našim putevima?
Prizor na mestu nesreće, kako su ispričali ljudi koji su se tu zatekli, bio je stravičan
U crnom nizu saobraćajnih nesreća u godini za nama smrtno je stradalo 529 osoba. U poređenju sa prethodnim godinama ovaj prosek, kažu stručnjaci, nije loš, ali je nemoguće ne pomisliti na hiljade ljudih koji su ostali bez svojih najmilijih...
Neke od saobraćajnih nesreća, koje su se dogodile u proteklom periodu, po stravičnosti javnost u Srbiji će pamtiti dugo.
Strahovit sudar voza i autobusa u Donjem Međurovu kod Niša je sasvim sigurno horor koji nikada nećemo zaboraviti. Voz je tog hladnog jutra doslovno prepolovio autobus na pola, a u olupini vozila nastradalo je osam osoba... Đaka koji su krenuli u školu, ljudi koji su pošli na posao...
Neki su nastradali na licu mesta, neki u bolnici. Ova užasna nesreća najavila je crni niz koji je obeležio 2019. godinu. Tragične nesreće ređale su se dan za dan, ljudi su ginuli, mladi životi prekinuti su u trenu...
Dvadesetogodišnja Ana Katanić poginula je početkom decembra u stravičnom udesu koji se dogodio u obrenovačkom naselju Ugrinovci. Ona je, vraćajući se sa proslave punoletstva svoje mlađe sestre, kući krenula sa dva druga. Iz nerazjašnjenih okolnosti sleteli su s puta i prevrnuli se na krov. Ana je nastradala na licu mesta... Da situacija bude još užasnija, njena majka nalazila se u automobilu iza i gledala je kako joj ćerka gine i nije mogla ništa da uradi da tragediju spreči...
Dva muškarca poginula u direktnom sudaru kod Subotice
Jugoslav Pujin (46) i Pajo Peić Tukuljac (55) poginuli su u decembru na putu Subotica - Bajmok u teškoj saobraćajnoj nesreći u kojoj je, osim vozila kojima su oni upravljali, učestvovao još jedan automobil. Na licu mesta policija je zatekla stravične slike razbacanih uništenih vozila u kojima su bila tela nastradalih, povređena žena i muškarca, vozača trećeg automobila koji nije povređen.
U teškoj saobraćajnoj nesreći kod Subotice poginula su dva muškarca
Do nesreće je došlo kada je vozač "citroena" Jugoslav Pujin, koji se kretao iz pravca Subotice ka Mišićevu i Bajmoku, u velikoj brzini počeo da pretiče kamion i tada je uleteo u "makaze", direktno je udario u automobil "volkswagen polo" kojim je iz pravca Mišićeva ka Subotici upravljao Pajo Peić Tukuljac. Smrskana vozila su se prevrnula, a oba vozača su poginula na licu mesta. Na sudarena vozila ubrzo je naleteo treći automobil.
Tri žene poginule kod Kaća
Na Zrenjaninskom putu kod Kaća nadomak Novog Sada u julu dogodila se jeziva saobraćajna nesreća u kojoj su život izgubile tri žene - sestre Dobrila (27) i Vida (21) Milić i Ljiljana Matić (62). Fotografije sa lica mesta bile su jezive.
U sudaru na Ibarskoj magistrali poginule četiri osobe
Nesreća se dogodila pošto se, kako se sumnja, Nikola Mihailović (27), koji je bio za volanom BMW, pri brzini od oko 170 na sat i sa 1,18 promila alkohola u krvi zakucao u „dačiju“, u kojoj je bilo troje nastradalih: Aleksandar Savatić (22), Đorđe Subotić (19) i Đorđe Belušević (22). Četvrta žrtva sudara je Katarina Ivanković (22), Mihailovićeva saputnica iz BMW-a. Putnicima „dačije“, koja je uništena do neprepoznatljivosti, nije bilo spasa.
Prizor na mestu nesreće, kako su ispričali ljudi koji su se tu zatekli, bio je stravičan.
- Puklo je snažno, pomislili smo da je eksplozija. Zatekli smo strašne scene. Jedno telo iz „dačije“ bilo je na krovu, čuli su se jauci preživelih. Bili su zarobljeni u olupinama. Po mrklom mraku nekoliko ljudi, vatrogasci i medicinsko osoblje pokušavali su da im pomognu. Jedna od medicinskih sestara među nastradalima u BMW prepoznala je svoju rođaku, Katarinu Ivanković - pričao je svedok.
Pijani vozač usmrtio mladog bubnjara
Nemanja Nikolić (22), bubnjar iz sela Grivac kod Knića, poginuo je u Mrčajevcima kod Čačka kada se u njegov "jugo" direktno zakucao "audi", čijeg vozača Milana R. je samo sat vremena pre nesreće policija isključila iz saobraćaja jer je "naduvao" 0,3 promila alkohola!
Nemanja je kobne noći krenuo iz Čačka, sa svadbe na kojoj je svirao sa bendom, starim putem ka selu Guncati. Prema nepotvrđenim rezultatima istrage, na njegov "jugo" naleteo je "audi" i to u punoj brzini, "far na far", sudario se sa "jugom". U tom silovitom sudaru mladi bubnjar je zadobio povrede od kojih je odmah preminuo.
Prema podacima Komiteta za bezbednost saobraćaja u 2019. za period do 30. novembra u saobraćajnim nezgodana nastradalo je 529 osoba. Pet godina ranije, 2014. na putevima je život izgubilo 536 osoba, što je predstavljalo rekord od kada se evidencija vodi!
- Nemamo razlog za slavlje. U 2020. godini pravi se presek ne samo u Srbiji, već na međunarodnom nivou, a mi nažalost nismo uspeli da ispunimo ono što je planirano. Glavni krivci za tako loš prosek pratkično su svi učesnici u saobraćaju: putari, pešaci, vozači... - objašnjava Damir Okanović ispred Komiteta.
Prema njegovim rečima, postojeći sistem represije, koji podrazumeva saobraćajne policajce na motociklima, pozornike sa alkometrima, radarima, dostigao je maksimum. Konceptualno, ništa se nije promenilo od 1989. godine, osim što sada imamo presretače i moderniju tehnologiju.
- Možemo promeniti kazne u duhu represije i svaka promena zaista jeste dala rezultate, ali s vremenom je primetno da su promene imale sve manje efekta - objašnjava Okanović.
Ali, šta možemo učiniti kako bi se broj poginulih sveo na minimum? Okanović smatra da značajni pomak predstavlja omasovljavanje video-nadzora, to jest uspostavljanje velikog broja kamera koje će vršiti automatsko opažanje prekršaja. Sa druge strane, tamo gde ima prostora, značajno je primeniti prevenciju jakim i brutalnim kampanjama kakvih u Srbiji gotovo da nema.
- Ako pričamo o tome ko je zaslužan što ovaj broj nije veći, svakako su to policajci i mediji koji posvećuju veliku pažnju bezbednosti u saobraćaju, prenoseći informacije i edukujući javnost prenošenjem dobrih i korisnih saveta. Ako pričamo o tome gde ima prostora za pomak onda su to svakako kampanje na nacionalnom nivou - priča Okanović.
Jedan od načina je, kaže, uvođenje saobraćajnog obrazovanja u vrtiće, a zatim u osnovne škole, u daleko većoj meri nego što je to sada, gde imamo po jedan čas u četvrtom i šestom razredu osnovne škole.
- Deca već u školske klupe moraju dolaziti sa određenim znanjem o bezbednosti u saobraćaju - naglašava Okanović.
Na nivou pojedinca, svako od nas može pomoći da se ovaj broj smanji tako što bi svojim ponašanjem predupredio nesreću. Okanović smatra da je jedna od navika koju vozači i putnici još nisu stekli vezivanje pojaseva na zadnjem sedištu. Ali, to je samo kap u moru onoga što svi moramo promeniti kako bi se u 2020. godini što manje "prolivala krv na putevima".
Pijani za volanom
Značajnu opasnost, kao što je "Blic" više puta pisao, predstavlja veliki broj vozača koji za volan sedaju u alkoholisanom stanju. Samo tokom sedam dana u decembru, koliko je trajala kampanja TISPOL na srpskim putevima, saobraćajna policija zaustavila je čak 2.791 osobu koja je pijana upravljala vozilom! Onih koji su vozili pod dejstvom psihoaktivnih supstanci bilo je 45.
Od navedenog broja otkrivenih prekršaja, kod 544 vozača je izmereno više od 1,2 promila u krvi i kod 45 vozača dejstvo psihoaktivnih supstanci. Ukupno 589 vozača su se stekli zakonski uslovi za zadržavanje.
Jedan od njih je muškarac iz Loznice koga je saobraćajna policija zaustavila, a zatim alkotestiranjem utvrdila da u krvi ima neverovatnih 5,50 promila alkohola u krvi.
Smrt u zaustavnoj traci
Posebno je zabrinjavajuć broj onih koji su nastradali u zaustavnim trakama. Godišnje u proseku pet osoba nastrada u nezgodama koje se događaju prilikom naletanja na vozilo koje se nalazi u zaustavnoj traci, a čak 20 ljudi bude povređeno.
Takav slučaj zabeležen je krajem decembra na auto-putu Beograd-Niš, kod mesta Gornja Trnava, kamion kojim je upravljao G. B. (46) iz Kraljeva, naleteo je na kombi pun radnika koji se zbog kvara nalazio u zaustavnoj traci.
Tri osobe su poginule, a šest je teško povređeno. Ispostavilo se da je reč o radnicima koji su krenuli na posao, ali su bili primorani da se u zaustavnoj traci isključe iz saobraćaja zbog kvara na vozilu, ni ne sluteći da će samo nekoliko trenutaka kasnije na njih naleteti masivni šleper.
Ovakve nesreće se dešavaju u trenutku, a od smrti nas, kako je to objasnio Okanović ranije, bukavlno dele sekunde.
- Najvažnije je znati u slučaju da ste prinuđeni da se zaustavite u zaustavnoj traci, da vozilo morate učinite što vidljivijim, a to podrazumeva: sva četiri pokazivača pravca, postaviti sigurnosni trougao na udaljenosti najmanje od 100 metara iza vozila i, naravno, vozač mora obući svetloodbojni prsluk. Važno je znati i da svi putnici moraju napustiti vozilo i da se pomere i siđu sa auto-puta ukoliko je fizički moguće, pa makar to bila i livada ili njiva - objašnjava Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, ističući da isto pravilo važi i za autobuse, jer uvek postoji mogućnost naletanja kamiona.
Suština je da zaustavna traka jeste namenjena za zaustavljanje, ali samo u izuzetnim slučajevima, što podrazumeva da imate problem zbog kog ne možete dalje da nastavite put.
- Fiziološka potreba, razgovor telefonom i predah to svakako nisu - napominje Okanović.
(Espreso.co.rs/Blic)