Nemanja Antić, Foto: Kurir televizija

proverite dva puta

Ukoliko ste naručili paket preko interneta,a niste dobili račun - ne morate da ga platite: Evo kako nas varaju!

Jovan Ristić iz udruženja „Efektiva“ govorio je o najčešćim prevarama i kako reagovati ako postanete žrtva.

Objavljeno: 19.12.2024. 10:43h

Prevara putem interneta postaje sve češći problem u Srbiji, što potvrđuju i najnovije akcije policije u kojima je uhapšeno pet osoba osumnjičenih za prodaju falsifikovane robe.

Ovo je otvorilo ključna pitanja o pravima potrošača, posebno u vezi sa kupovinom na društvenim mrežama. Nemanja Antić, ekonomista, i Jovan Ristić iz udruženja „Efektiva“, u jutarnjem programu Kurir televizije objasnili su kako građani mogu zaštititi svoja prava i šta da rade ako postanu žrtve prevare.

Bez fiskalnog računa - niste u obavezi da platite

Nemanja Antić naglašava da je najvažnije znati svoja prava kada kupujete putem interneta, tom prilikom istakao je nešto što mnogi nisu znali kako kaže:

- U skladu sa zakonom, svaka trgovina mora biti fiskalizovana. Mi konkretno imamo ove elektronske fakture, država nam to omogućava, neko može da šalje onaj obični fiskalni račun uz robu. Ako to ne dobiješ u skladu sa zakonom, nisi obavezan da platiš robu. Ljudi to masovno ne znaju, ali evo, mi i ovde koristimo priliku preventivno da damo savet građanima, kupcima. Dakle, ukoliko vam ne stigne račun od bilo koga, uopšte nemate zakonsku obavezu da platite robu - tvrdi Antić.

foto: Profimedia

Dodaje da svaki sajt ili prodavnica mora imati jasno naznačene podatke o firmi koja vodi prodaju.

- U odeljku O nama na sajtu morate pronaći podatke o PIB-u, matičnom broju i adresi firme. Ako ti podaci ne postoje, izbegnite kupovinu. Takođe, proverite u Agenciji za privredne registre da li firma posluje legalno i ima li blokade računa - savetuje Antić.

Šta da radite ako ste prevareni?

Jovan Ristić iz udruženja „Efektiva“ govorio je o najčešćim prevarama i kako reagovati ako postanete žrtva.

Jovan Ristićfoto: Kurir televizija

- Ljudi se najčešće javljaju kada već budu prevareni. Na primer, naruče jedan proizvod, a stigne im nešto potpuno drugo, poput slučaja gde su naručene zelene čarape, a isporučene muške cipele. Prodavci tada često prekidaju komunikaciju i blokiraju potrošače na društvenim mrežama - objašnjava Ristić.

Dodaje da je prvi korak zabeležiti sve relevantne informacije.

- Ukoliko ste prevareni, odmah napravite skrinšot svih poruka i objava na društvenim mrežama, naročito na Instagramu i Fejsbuku. Ti dokazi su ključni za prijavu policiji. Takođe, savetujem građanima da obavezno prijave slučaj Odeljenju za visokotehnološki kriminal, iako su mnoge prevare male vrednosti, pa policija ne interveniše uvek - navodi Ristić.

Kako prepoznati sigurnu prodaju na internetu?

Obojica sagovornika ističu da je preventiva ključna.

- Kupujte isključivo od firmi koje jasno navode svoje podatke. Ako prodavac ne šalje račun, to je prvi znak da nije reč o legalnoj trgovini - naglašava Antić.

Ristić dodaje da je važno biti oprezan prilikom kupovine putem društvenih mreža.

- Mnogi profili često menjaju nazive i telefone, što otežava praćenje. Postoje čak i crne liste prodavaca, ali one očigledno nisu dovoljne da odvrate prevarante - kaže on.

Bonus video:

(Espreso/Kurir televizija)