Foto: Nebojša Mandić

objasnili

Evo kako će izgledati novi Savski most! Inženjeri sve objasnili, ovo su ključne razlike

Projektna dokumentacija za novi most, izrađena je pre više od šest godina i na osnovu nje zaključen ugovor o izgradnji koja će početi nakon uklanjanja starog mosta.

Objavljeno: 15.12.2024. 18:45h

Počelo je rušenje okolnih objekata na Starom sajmištu, gde će nakon uklanjanja starog Savskog mosta početi izgradnja novog mosta preko Save. Novi most treba da zadovolji sve saobraćajne kapacitete. Stari most, preuređen u pešački biće otvoren do kraja 2026. godine.

Sudbina Savskog mosta zapečaćena je pre više godina. Zbog dotrajale konstrukcije i neodržavanja, građevinski inženjeri procenili su da je rekonstrukcija neizvodiva. Posle tehničke kontrole odlučeno je da je najbolje rešenje uklanjanje postojećeg i izgradnja novog mosta.

"To je jedan od retkih mostova u okruženju koji ima stubove u samoj matici reke. To je, bar kao građevinicu, po meni jedna od najvećih mana tog mosta", rekao je Zoran Đorđević, građevinski inženjer.

Ivan Rašković, profesor sa Arhitektonskog fakulteta kaže da taj važan infrastrukturni objekat svojim kapacitetom više ne može da izađe u susret potrebama.

"Postoje simboličke i istorijske vrednosti i u krajnjem slučaju emocije građana, i ja ga volim, kao sve što je simbol Beograda, a sa druge strane treba da odlučimo da li ćemo to usko grlo da poboljšamo u kapacitetu ili ne", rekao je Rašković.

FOTO: Promo
FOTO: Beoinfo

Gradski čelnici navode da je most, u sadašnjem stanju prepreka na međunarodnom plovnom putu, jer je 5,5 metara niži nego što bi trebalo, postao je nebezbedan i nefunkcionalan, a kao treći razlog navode razvoj obala Save i neophodnost pravljenja veze koja zadovoljava minimum saobraćajnih kriterijuma.

"Uradi se analiza i vidi se da li nešto može u punom kapacitetu dalje da se koristi ili ne. Sa druge strane moguće je stvari rekonstruisati, doraditi, poboljšati. I tu postoji granica u ceni ili racionalnosti", kaže profesor Rašković.

"Most se sa lokacije u potpunosti uklanja, tako da u tom smislu on ne može da bude ni u jednom svom delu deo budućeg mosta. Biće izmešten na jednu lokaciju, tada će da se izvrši procena svega toga što je uklanjeno", kaže Marko Stojčić, glavni urbanista Grada Beograda, piše RTS.

Projektna dokumentacija za novi most, izrađena je pre više od šest godina i na osnovu nje zaključen ugovor o izgradnji koja će početi nakon uklanjanja starog mosta.

"Ja sam možda suviše graditelj ceo svoj život, tako da mi je delovalo prirodno da je to suviše mali most za to mesto. Pogotovu koliko znam, urbanizam predviđa da se napravi most sa 4 trake i 2 tramvajske šine koji ulazi onda u tunel koji izlazi negde kod Pančevčkog mosta", kaže inženjer Đorđević.

Pešački most

Ideja o pešačkom mostu koji će spojiti obale Save biće realizovana na Starom železničkom mostu koji će dobiti novo lice, najavljuju gradski čelnici. U funkciji i uređen, kažu, biće do kraja 2026. i postati pešačka veza - od Beogradskog sajma do bloka 18 na novobeogradskoj strani.

"Kao pešački most sa zelenim površinama, sa vidikovcima na mostu i kao svojevrsni ukaz na Savi, s obzirom da njegovu vidljivost", kaže Stojčić.

"Železnički most onog raspona može da nosi zaista svašta. Ja bih rekao nešto drugo. Znam da je pre dosta godina na Arhitektonskom fakultetu urađen diplomski u kome je razmatrano pretvaranje tog mosta u nešto što mi danas zovemo šoping mol", kaže inženjer Đorđević.

Kada su nacisti 1942. godine izgradili, tada, jedini most u Beogradu koji je spajao levu i desnu obalu Save, napravili su i glavni put za transport logoraša na Sajmište. Iako su hteli da ga sruše posle oslobađanja Beograda, spasen je i nekoliko decenija eksploatisan.

Novi most na Savi biće dvostruko širi od Starog - lučnom konstrukcijom podsećaće na stari, a funkcionalnošću omogućiti veći protok vozila i zadovoljiti saobraćajne potrebe

(Espreso/telegraf/RTS/Prenela PV)