oprez
Ćebe im naplate 130.000 dinara, a navlače ih za tiganje, čudotvorna medicinska pomagala: Penzioneri žrtve prevare!
Penzioneri su često žrtve prodavaca prevaranata
Zovu ih telefonom, zakazuju razgovore, nude navodno specijalne ponude po povoljnim uslovima - najstariji sugrađani i dalje su žrtve prodavaca prevaranata. Nude im sve - od posuđa, preko jorgana, do čudotvornih medicinskih pomagala. Ubeđuju ih i preko telefona i u kući tako što provedu i po nekoliko sati sa onima za koje znaju da se osećaju usamljeno. Valja znati da čak i sklopljeni ugovori sa ovakvim trgovcima mogu da budu poništeni, a prevaranti kažnjeni.
Posle kraće prezentacije u stanu, naša starija sugrađanka pristala je da za tiganj od 28 centimetara plati 32 hiljade dinara. Potpisala je i administrativnu zabranu na 24 meseca. Njena deca su, ne želeći da idu na sud, isplatila ceo dug, iako su bili svesni da, kako kažu, u radnji takav tiganj košta tek nekoliko hiljada dinara.
Istraživanja pokazuju da je svaka šesta osoba starija od 65 godina u Srbiji bila žrtva neke slične prevare. Dva jastuka su tako prodata za 80 hiljada dinara, a ćebe sa magnetima za čak 130 hiljada dinara, i to bez upozorenja na potencijalnu opasnost. Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača objašnjava da su magneti kontraindikovani za starije sugrađane koji imaju ugrađene stentove, bajpas itd.
"Oni nisu upozoreni da ti magneti mogu da naškode njihovom zdravlju. Imali smo primer da je potrošač, starija sugrađanka, zbog toga završila u bolnici", dodaje Perinčić.
"Lepe" reči koje mnogo koštaju
Prevaranti znaju da su stariji ponekad željni društva i razgovora. Nude i usluge, medicinske ili majstorske. Nadežda Satarić iz Udruženja Amiti snaga prijateljstva navodi primer da građanin unapred da novac da prevarant ode i kupi deo, i naravno za rad.
"Ovaj pokupi sve to naravno i više se ni ne vrati i nema ništa niti od popravke niti bilo šta. Praktično je on za one lepe reči, za pola sata što je onaj sedeo sa njim platio 10 hiljada, 20 hiljada ili ko zna koliko", ukazuje Satarić.
Sramota i osećaj beskorisnosti
Samo 25 odsto prevarenih ispriča šta im se desilo. Novac je otišao, a ostaju depresija, osećaj beskorisnosti i utisak da samo nanose štetu.
"Kada oni razmisle šta su uradili, kada shvate da su prevareni, onda kažu, joj bože kakav sam glup čovek ispao, pa onda ih sramota da kažu, sramota ih da prijave, misle niko im neće poveriti, pa čak i svojoj deci sramota ih da kažu, jer će kazati deca - pa za ime boga tata ili majko, jel sam ti rekao da ne puštaš nikoga u kuću. I onda bolje ćuti i neka to ode tako. I tako danas i tako sutra i trgovcima dobro", kaže Satarić.
Rok od 14 dana da se roba vrati bez navođenja razloga
Važno je da stariji sugrađani znaju da imaju pravo da odustanu od kupovine.
"Potrošači imaju rok od 14 dana da se predomisle bez navođenja razloga da vrate robu, a da se ugovor poništi. Isto tako, ukoliko nisu dobili obrazac o odustanku od ugovora, mogu da odustanu u roku od godinu dana i na taj način ih je zakon zaštitio, a trgovac koji ne dostavi obrazac je odgovoran pred zakonom po prekršajnom nalogu za koji je nadležna tržišna inspekcija", navodi Vesna Perinčić.
Za one koji prodaju na osnovu nasrtljive, nepoštene i obmanjujuće poslovne prakse, kazne su od 300 hiljada do dva miliona dinara.
Bonus video:
(Espreso/Mondo)