panika tokom leta
Turbulencije, gorenje motora i drugi stresovi tokom leta: Najpoznatiji srpski pilot o misterijama tokom letenja
Ignjatović ističe da se u svojoj karijeri dugoj 40 godina tri puta susreo sa tom neprijatnošću
Mnogi ga smatraju najbezbednijim saobraćajem, ali letenje avionom prethodnih dana i nije bilo tako bezbedno. Došlo je do turbulencija, gorenje motora...da li je strah od ulaska u avion prisutan kod ljudi i u kojoj meri. O svemu tome govorio je pilot Stevan Ignjatović.
Slike aviona i plamena koji kulja iz motora zbog sudara sa pticom izazvao je strah kod mnogih građana, a prema rečima pilota Stevana Ignjatovića, tu nema mnogo mesta za paniku i strah, jer postoji tačna procedura kako se pilot ponaša u tim situacijama.
Ignjatović ističe da se u svojoj karijeri dugoj 40 godina tri puta susreo sa tom neprijatnošću.
- U svojoj karijeri od 40 godina letenja imao sam ukupno tri slučajeva sudara sa pticama. U tim slučajevima postoji procedura, prekida se letenje. Prvi put kada mi se to dogodilo, vratio sam se nazad, tehnika je preuzela avion, ja sam uzeo drugi i odleteli smo. Drugi slučaj je bio da je ptica udarila u moj deo kabine. Ja sam išao brzinom od 300 km/h, po i perju sam video da je to bio soko. Kopilot je preuzeo upravljanje, jer je ptica bila razlivena po mom staklu. Treći put kopilot je poleteo, nakon nepune dve minute ptica je uletela u motor, bila je malo veća, osetio sam udar malo pomeranje aviona, osetio se i smrad, jer je ona proletela kroz celu komoru i 1.000 stepeni Celzijusovih i sagorela je istok trenutka. Sleteli smo sa jednim motorom, jer smo uradili smo proceduru gašenja tog motora u koji je ptica uletela. Postoji tačna procedura šta se radi u tim situacijama i ona ne može biti preterano opasna - kaže Ignjatović.
Kako napominje, putnici tada nisu ništa osetili. Međutim, ovaj slučaj je sa razlogom izazvao paniku, jer se motor zapalio.
- Ovo sada kada se motor zapalio to su putnici videli to izaziva paniku. Kapetan kada ugasi taj motor i ispuni sve procedure, auto-pilot ili kopilot preuzimaju vođenje aviona i onda postoji tekst koji pilot pročita i objasni šta se dogodilo. Obavestite i stjuardese, službe na aerodromu, i postoji celo paket službi koja će biti aktivirana kada avion sleti. To nije ništa strašno za onoga koji zna. To se vežba, vi 4 puta godišnje morate da dokažete da umete da radite taj posao - kaže Ignjatović.
Turbulencija na 10.000 metara
Kako objašnjava pilot Ignjatović, turbulencija prouzrokuje nelagodnost, ali nije opasna.
- Turbulencija prouzrokuje nelagodnost. To je sudar toplog i hladnog vazduha na nebu. To je čista fizika! Ali nije opasnost za avion. Ovde je bitno da piloti koji lete u takvom području budu spremni. Pre leta pilot ode u meteorološku službu gde dobije fasciklu od 20 stranica gde mu detaljno piše vremenska prognoza i koje stanje ga čeka na nebu - kaže Ignjatović.
Kako ističe, pilot tačno zna kada će ući u turbulenciju i može tada odlučiti da li će da je izbegne ili ne.
- Pilot koji zna da će ući u zonu turbulencije, on na svom radaru tačno može da vidi koliko je daleko turbulentna zona. Onda dolazi to da pilot obaveštava kontrolu i moli ih da li da promeni let na gore ili dole. To je sad odabir onoga ko želi da taj let učini malo prijatniji - kaže Ignjatović.
Kako ističe, najopasnije su turbulencije koje se dešavaju pri sletanju i poletanju, jer su se tako mnogi avioni razbili. Ističe i da nema razloga za strah od letenja, jer će piloti uvek gledati da i sebi i svojim putnicima učini komforan let.
Mnogo puta je bilo problema sa bahatim putnicima
Upitan da li je nekada imao problem sa putnicima u avionu, pilot Ignjatović ističe jeste i da je nekoliko njih čak poslao u zatvor.
- Jedan je pod dejstvom alkohola hteo da izađe iz aviona dok je leteo, pa je još i udario stjuardesu. Imate drske i bezobrazne putnike i za takve ljude postoji lek, prvo sletanje, policija.... Na zapadu samo ako ružnu reč izgovorite posadi odmah slećete na prvi aerodrom, čeka vas policija i sud i pravo sa aerodroma ide se pet godina u zatvor - kaže pilot Ignjatović.
Kako ističe, u svojoj karijeri je imao sreće da nije bio u situacijama da su mu se neke opasne stvari dešavale.
Bonus video: