BEZOBRAZLUK

Istekao je rok, a Temu se pravi mutav, ne oglašavaju se, sakrili se u rupu! Ljudi odlepili kad su otvorili pošiljke

Samo kroz dobrovoljne mere je u poslednjih šest meseci sa interneta sklonjeno 60.000 oglasa za nebezbedne proizvode

Objavljeno: 29.10.2024. 10:47h

Rok koji je kineski internet gigant „Temu” dobio da se izjasni o optužbama za kršenje prava potrošača u EU je istekao. Još nema zvaničnog saopštenja o tome kako se brani ova kompanija, ali iz Evropskog parlamenta već stižu najave i pretnje da su brže i veće kazne jedini način da svi igrači na tržištu poštuju pravila.

foto: IMAGO / imago stock&people / Profimedia

– Potrošačke organizacije iz čak 17 država EU prijavile su Evropskoj komisiji internet trgovinu „Temu”, a ispituje se bezbednost proizvoda, štetnost za zdravlje, pa čak i prodajni lanac u smislu prodaje nelegalnih proizvoda. Ukoliko se ijedno od toga pokaže tačnim, ispostaviće se da je kompanija prekršila evropske propise.

- U međuvremenu, „Temu” i dalje prodaje, ljudi i dalje kupuju – rekla je Biljana Borzan iz Odbora za zaštitu potrošača tokom plenarnog zasedanja u Strazburu.

Poznato je i to da je Evropska komisija tražila objašnjenja o poslovanju i od „Ali ekspresa” i „Šejna”. Većina građana EU kupuje odeću i obuću, kao i kozmetiku preko interneta, a čak 42 odsto tih kupaca je imalo probleme s tim proizvodima. Prema novom evropskom Zakonu o digitalnim uslugama, veliki internet giganti su dužni da brzo uklanjaju sumnjive sadržaje sa svojih stranica. Borzanova je ukazala da takvi procesi traju predugo i da se problemi ne rešavaju.

foto: Nikos Pekiaridis/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

– Pre nekoliko godina 18 potrošačkih organizacija je prijavilo „Tiktok” evropskim institucijama zbog štetnog uticaja na maloletnike koji čine trećinu njihovih korisnika. Narušavanje mentalnog zdravlja, izazivanje zavisnosti, podsticanje nezdravih navika i ponašanja kod dece, sve su to problemi koji traže hitnu reakciju. Bez obzira na to, promene na ovoj platformi su minimalne – rekla je Borzanova.

Samo kroz dobrovoljne mere je u poslednjih šest meseci sa interneta sklonjeno 60.000 oglasa za nebezbedne proizvode. Borzanova je zaključila da Evropska komisija mora imati veća ovlašćenja u nadzoru tržišta, a ne da se odgovornost stavlja na nacionalna tela.

Osvrćući se na tržište Hrvatske, iz koje ona dolazi, rekla je da dve trećine građana ove zemlje nema poverenja u tržišne inspekcije, a 89 procenata njih smatra da se multinacionalne kompanije vode isključivo profitom. Nacionalna tela su, smatra ona, preslaba da bi se uhvatila u koštac s takvim gigantima, zbog čega smatra da sporove mora da vodi Evropska komisija.

– Pokažimo građanima da nisu sami, da je udar na naše ljude udar i na naše najjače institucije i da ćemo im vratiti gde ih najviše boli: po džepu – rekla je Borzan.

Bonus video:

(Espreso/Politika)