Ilustracija, Foto: Printscreen/facebook/Nebojsa Despic

ZNATE LI VI?

Mnogi srpski vozači nemaju pojma za ova pravila, a kunu se da znaju sve: Radi se o kružnom toku, oni imaju prednost

Mnogi vozači i dalje imaju dilemu kako se vozi u kružnom toku

Objavljeno: 01.08.2024. 13:01h

Kružni tok se smatra najsigurnijim tipom saobraćajnice na svetu, ali zapanjujuće veliki broj vozača u Srbiji pokušava da ih izbegne po svaku cenu.

Vožnja u kružnom toku zbunjuje mnoge vozače, koji se trude da ga izbegnu kada god mogu, ali poštovanjem određenih pravila svaki vozač će lakše savladati ovaj "problem".

Mnogi vozači i dalje imaju dilemu kako se vozi u kružnom toku i ko ima prednost. Šta ako ulazni put ima jednu traku, kružni tok tri, a izlazni put dve trake? Da li onaj u unutrašnjoj traci kružnog toka ima prednost u odnosu na onoga u srednjoj ili spoljašnjoj traci kružnog toga, tj. ima li pravo da ga "iseče“ i izađe gde poželi?

Izgleda da kada god se spomene vožnja u kružnom toku i pravila u istom, uvek se pojavi neko sa različitim mišljenjem od većine. Kako je nedavno objavio na svom Twitter nalogu i direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, "Nigde toliko zabluda u pogledu saobraćajnih propisa, kao kod kružnih tokova".

Donosimo animaciju, koja može "plastično" vozačima objasniti korišćenje kružnog toka sa više traka na najjednostavniji mogući način.

Iako vozači često voze "na osećaj" pravila su jasna

Pravila u kružnom toku?

Pravilo br. 1: Onaj ko je u kružnom toku ima prednost u odnosu na onoga ko je van kružnog toka, a to je regulisano saobraćajnim znacima.

Pravilo br. 2: Auto u unutrašnjoj traci kružnog toka nema prednost u odnosu na auto u spoljašnjoj traci kružnog toka (kada je u pitanju kružni tok sa više traka)!

Nije dozvoljeno iz krajnje unutrašnje trake (uz ostrvo) "isecati" sve ostale u kružnom toku da bi izašao tamo gde ti odgovara. Dakle, onaj ko izlazi iz kružnog toka nema prednost u odnosu na one koji takođe kruže u spoljašnjim trakama kružnog toka.

Dakle, oni iz unutrašnjih traka nemaju prednost u odnosu na one u spoljašnjim trakama!

Ako onaj iz unutrašnje kružne trake odluči da izađe iz kružnog toka, on ne sme da "iseče“ onog u spoljašnoj kružnoj traci, već mora da ga propusti kao da je u pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve trake i to uz davanje migavca i trudeći se da ne izazove udes. Potpuno isto kao vožnja na običnom putu sa dve ili tri trake. Prednost uvek ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi!

Ovo je važno zapamtiti, jer vozači koji ne znaju ovo pravilo svakodnevno izazivaju incidente.

Pravilo br. 3: Tramvaj uvek ima prednost.

Pravilo br. 4: Izaberi odgovarajuću traku pre nego uđeš u kružni tok.

Ukoliko se kružnom toku približavaš putem sa više traka, takođe treba primenjivati logiku koju bi primenio u slučaju da je reč o klasičnoj raskrsnici. Dakle, ukoliko izlaziš na prvom isključenju trebalo bi da u kružni tok uđeš desnom trakom i pratiš spoljašnju traku kružnog toka do isključenja.

Ukoliko izlaziš na poslednjem isključenju, trebalo bi da iz leve trake uđeš u unutrašnju traku kružnog toka i zatim se prestrojiš na vreme pred izlazak. Međutim, nije protiv propisa ni da se direktno uključiš u spoljašnju traku i da njome ideš do željenog isključenja, iako na taj način blokiraš druga vozila koja žele da uđu u kružni tok.

Pravilo br. 5: Važno je da vozač zna gde želi da izađe iz kružnog toka. Ova nedoumica često zna da izazove udes jer vozač uđe u kružni tok ne znajući gde treba da izađe.

Pravilo br. 6: Da li smem da se vozim u krug više puta dok ne ugrabim situaciju da izađem iz kružnog toka ukoliko se nalazim u unutrašnoj traci, a u spoljašnjoj je gužva? Ovo nije definisano propisima, tako da je odgovor - DA. Inače, postoje dva mišljenja po pitanju toga šta je bezbednije. Prvo je da se treba zaustaviti i onda se "probijati“ ka svom izlazu, a drugo da treba napraviti još jedan krug i za to vreme uhvatiti priliku za prestrojavanje

Obe "taktike“ imaju svoje mane i prednosti, i treba ih primenjivati u skladu sa trenutnom situacijom u kružnom toku.

Pravilo br. 7: Važno je korstiti migavac uz pomoć kog pokazuješ drugim vozačima kuda planiraš da ideš. Poželjno je koristiti migavac i kada izlaziš iz kružnog toka i kada se prestrojavaš iz trake u traku samog kružnog toka. Prilikom ulaska u kružni tok nije neophodno da vozač koristi migavac, pošto je budući smer kretanja jasan.

Pravilo br. 8: Saobraćajac u kružnom toku – kada se on pojavi, njegove naredbe se moraju poštovati.

Kružni tok "Slavija"

Kružni tok se smatra najsigurnijim tipom saobraćajnice na svetu, ali zapanjujuće veliki broj vozača u Srbiji pokušava da ih izbegne po svaku cenu. Najviše omražen je kružni tok "Slavija" koja, moramo priznati jeste haotična na prvi pogled, ali uopšte nije teška, jednom kada pohvatate shvatite pravila kretanja!

U Slaviju se uliva 7 ulica, od toga 5 velikih i 2 manje. Zanemarićemo te dve manje ulice u ovom objašnjenju i posvetićemo se kako da uđete i izađete iz kružnog toka "Slavija", bez problema i nervoze.

Iako je sadašnje rekonstruisano rešenje, bolje od prethodnog, pojedine ipak stavlja na muke.

"To je sada petotračna kružna raskrsnica, a iskustva pokazuju da kružni tokovi ne bi trebalo da imaju više od tri trake, kako ne bi bilo mnogo preplitanja - objašnjava profesor dr Branimir Stanić.

"Izdvajanjem žutih traka za javni gradski prevoz dobili smo dva koncentrična kružna toka koji zbunjuju vozače. Problem kretanja rešen je horizantalnom signalizacijom, ali je nevolja u tome što je ona "nevidljiva" kada je Slavija prekrivena vozilima".

Najveća enigma sada je ko, kad i gde ima prvenstvo kretanja. To vozačima stvara problem, pošto imaju tri stepena odluke.

"Prvo odlučuju o propuštanju pešaka kada prilaze kružnom toku. Onda moraju da vode računa o autobusima, tramvajima i taksi vozilima koji se kreću žutom trakom, i sve njih propuste. I tada dok "seku" žutu traku, moraju da obrate pažnju na sva vozila koja se kreću u tri trake unutar kružnog toka, da ih sve propuste i tek onda da uđu u željenu traku! Nemogućnost brzog sagledavanja svih pet traka ili brzog donošenja odluke u koju od mogućih tri da se uključe, mnogima zadaje glavobolje. Slično je i pri napuštanju kružnog toka. Najpre je potrebno dospeti u traku koja vodi ka izlazu, propustiti vozila javnog prevoza i na kraju ponovo propustiti pešake", ističe profesor Stanić.

Iako Zakon o bezbednosti u saobraćaju posebno ne definiše precizno pravila kretanja u kružnom toku, stručnjaci podsećaju na dva osnovna.

"Onaj ko ulazi u raskrsnicu dužan je da propusti sva vozila koja se kreću kružnim tokom - kaže docent dr Nikola Čelar.

"U samom kružnom toku važi pravilo da je onaj ko menja saobraćajnu traku dužan da propusti sva vozila koja se tom trakom kreću! Baš zbog velikog broja ukrštanja, unutrašnja traka do same fontane ostaje najmanje iskorišćena".

Iz Beogradske ulice - desno

Velika novina rekonstruisane Slavije jeste to što sada vozači iz Beogradske mogu da skrenu u Ulicu kralja Milana. I dok skretanje desno na ovom mestu pre nije bilo moguće, već su vozači morali da uđu u kružni tok, sada im je ovo omogućeno.

(Espreso/Srbijadanas/M.A./Prenela D.Č.)