OBLIKOVANJE BUDUĆNOSTI
"DOK AI NE ZAPLAČE, ILI NE ZAVOLI - SIGURNI SMO" Ovo su ključne poruke sa Digital Day 2024 (FOTO)
Digitalno tržište doživelo je rast od 27,5 odsto u prošloj godini sa vrednošću od 106,6 miliona evra
Konferencija Digital Day 2024 otvorila je pitanje koje zanima sve - kako će AI oblikovati našu budućnost. Odgovore smo čuli iz ugla marketara, izdavača, e-commerca, brendova. Konferencija u organizaciji IAB Srbija okupila je preko 600 stučnjaka iz digitalne industrije, koji na ovom događaju tradicionalno dobijaju korisne smernice o trendovima i izazovima koji su pred svima nama.
Social “eksplodirao”, influenseri i dalje rastu
Đorđe Bukinac (GroupM Nexus i član IAB Srbija) učesnicima je na početku konferencije otkrio cifre koje su obeležile digitalno tržište u 2023. godini, a mi izdvajamo neke od ključnih:
Digitalno tržište doživelo je rast od 27,5 odsto u prošloj godini sa vrednošću od 106,6 miliona evra. Najveći investicioni rast je doživeo Social (42 odsto) kao i Search (45 odsto).
Zanimljiv je i rast video formata koji imaju udeo od 28 odsto u Display segmentu (koji uključuje i social).
Važno je istaći da Meta i dalje inkasira 93 odsto ukupnog plaćenog social saobraćaja, kao i da je influens marketing i dalje u rastu (25 odsto).
Potrošnja digitalnih kampanja po stanovniku i dalje je u Srbiji među nižima (12,6 evra) u poređenju sa evropskim prosekom od 115 evra.
AI kampanje koje ostavljaju bez daha
Karolina Galacz, izvršni kreativni direktor VML (Budimpešta) u zanimljivoj "šetnji" popularnim AI kampanjama pokazala je kako brendovi koriste veštačku inteligenciju za celokupne kampanje, i kakvi su odjeci.
KitKat brend je, objašnjava ona, “uzeo pauzu”, kako mu kaže i slogan, i dao AI zadatak da osmisli celu kampanju za generaciju Z, koja je na kraju preplavila sve mreže, osim Facebook-a. (Facebook je mrtav za ovu generaciju). Mogli smo i da vidimo kako je meksički novinar, koji je ubijen, “oživeo” pomoću AI, u kampanji, kako bi osvestio javnost o nebezbednosti novinara u ovoj zemlji. On se u ovoj kampanji obraćao svojim ubicama, i poručio da ga "ne mogu dva puta ubiti".
- Pravo pitanje je ako ste u marketingu i želite da idete ovim putem, jeste da se zapitate da li ima smisla za vaš brend da koristite AI - naglasila je ona, i zaključila da najčešće koristimo AI da naše kampanje i brendovi budu zabavniji. Ali to nije ono na čemu bi ona insistirala već - humaniji pristup!
- Na dobrom smo putu ako nam AI ima što humaniji pristup, dakle kada je više intuitivan, manje tech. Koristite AI da vaša kampanja zadivi, da bude "maštovitija" - zaključila je ona.
AI u agencijama - rado viđen gost, ali…
O upotrebi AI u digital agencijama bilo je reči na panelu “Otkrivanje AI uticaja na evoluciju marketinga”, gde smo mogli da čujemo zajednički stav iz agencija: AI je koristan, ali poslednja reč je uvek ljudska. Druga poruka je transparentnost: i kad se koristi AI, to i klijenti i publika moraju da znaju.
- Mi smo početkom prošle godine doneli prvu politiku korišćenja AI-a u agenciji koja je ograničavala neke upotrebe. Zašto? Prvo, kao agencija osećamo neku moralnu potrebu, jer klijent plati, da vi njemu kreirate neku kampanju, kontent, sadržaj, neku ideju, ne da mu podmetnete nešto što nije kreirao ljudski rad, ljudi su plaćeni za to i nije okej da predstaviš ili pošalješ nešto što je kreirao AI u roku pet minuta. Mi smo želeli da krenemo transparentno sa klijentima, da im objasnimo šta smo mi radili, a šta AI. Tako da smo nedavno pričali o tome da ćemo uvesti označavanje svega što izađe uz pomoć AI. Da prosto znamo i koji su rizici tog sadržaja ili kampanje koja nosi, da klijent zna šta je platio - kazao je na panelu Ivan Živković, iz agencije Pionir Communications.
Danka Trbojević, direktorka agencije DRV kaže da AI pomaže da se u agenciji obavi “pešački deo posla”, i da ostaje više vremena za kreativnost.
- Što se tiče konkretnih alata, dobro, naravno chatGPT je nekako ušao manje-više u svakodnevnu upotrebu. Mi recimo u našoj agenciji najviše koristimo Midjourney. To je krenulo negde pre nešto više od godinu dana, naravno i sam alat je dosta napredovao.
Ona je kazala da ovaj alat može da ponudi više rešenja, da se ne plaše da eksperimentišu, naročito kada kampanja mora da prenese neku emociju ili atmosferu, ali je apostrofirala da je “human touch” neizostavan, i da su na kraju ljudi, kreativci ti koji daju zadnju reč, a da AI nudi neke ideje. I ona se složila sa tim da klijenti moraju da znaju koji alat je korišćen, i potvrdila da je to i praksa u DRV.
Pričalo se mnogo o tome šta AI može, ali i šta ne može. Tako se na ovom panelu čulo i da su naši poslovi sigurni sve dok “AI ne zaplače, ili ne zavoli”, što jasno upućuje da veštačka inteligencija nema emocije - koje su nam preko potrebne.
AI je naše ogledalo, čulo se na Digital Day-u, iza AI stoji čovek, i od nas zavisi kako će se razvijati, neki su od zaključaka sa konferencije.
(Espreso / Kurir/ Prenela M.L.)