Marko Dragić, Foto: Tamara Trajković, Dragana Udovičić, Printscreen/youtube/PRVA

zamke internet kupovine

400 PROFILA IZ SRBIJE NA CRNOJ LISTI TRGOVACA: Iz NOPS-a upozorili od koga nikako ne smete kupovati na internetu!

Zašto je važno da budete obazrivi na internetu i kako da ostvarite svoja prava kao potrošača, za Espreso je objasnio Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS)

Objavljeno: 20.05.2024. 20:58h

Pandemija korona virusa uticala je na ekspanziju digitalne trgovine u Srbiji, a ovaj vid kupovine je zbog pogodnosti koje nudi nastavio da se razvija i kada se epidemiološka situacija stabilizovala.

Prema istraživanjima PKS, Srbija je, u odnosu na svetske standarde, u začetku prihvatanja e-trgovine kao modela kupovine koji olakšava ljudima svakodnevnicu.

Ušteda vremena, kupovina u bilo koje doba dana i noći, veći izbor artikala, pregled recenzija drugih potrošača, mogućnost dostave na željenu adresu, česte akcije i sniženja samo su neke od prednosti online kupovine.

S druge strane, glavna mana je tzv. "mačka u džaku", odnosno činjenica da kupac nikada sa sigurnošću ne zna da li će dobiti potpuno ispravan proizvod i onaj artikal koji je naručio.

Devojka sedi za laptopom i kupuje onlinefoto: Bongkarn Thanyakij / Alamy / Alamy / Profimedia

Ipak, prava potrošača su zagarantovana i na "mreži svih mreža", ali je veoma važno voditi računa o svakom koraku prilikom ovakve kupovine i ne nasesti na lažne prodavce.

Zakon o zaštiti potrošača primenjuje se kada proizvod naručite od domaćeg e-trgovca, iz domaćeg webshop-a, ali ne i kada robu naručujete sa stranih sajtova (Ebay, Amazon, AliExpress i sl.)

Zašto je važno da budete obazrivi na internetu i kako da ostvarite svoja prava kao potrošača, otkrio nam je Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

Zanimljivo je da, kako kaže naš sagovornik, potrošač kupovinom van poslovnih prostorija-online kupovina ima veća zagarantovana prava zakonom od kupovine u poslovnim prostorijama.

- Potrošač ima pravo da odustane od kupovine u roku od 14 dana bez ikakvog obrazloženja, s tim da proizvod mora da vrati trgovcu u izvornom stanju, dok kupovinom u poslovnim prostorijama nema pravo da vrati proizvod ili da zahteva povrat novca, već je sve to poslovna politika trgovca kojom se trenutno većina trgovaca služi da bi zadržali potrošače, naglašava Marko Dragić iz NOPS-a za Espreso.

Marko Dragićfoto: Printscreen/youtube/PRVA

Najvažniji i prvi korak tokom kupovine na internetu jeste da se uverite da kupovinu obavljate kod registrovanog prodavca.

- Najviše pažnje je potrebno obratiti da li je u pitanju registrovan ili neregistrovan trgovac, a to se utvrđuje na način da li ima istaknut PIB i matični broj na sajtu ili nekoj drugoj platformi za kupovinu. Takođe, u APR-u možemo proveriti istinitost istaknutih podataka. Jedan od saveta jeste da se uvek pribegava kupovini od registrovanih trgovaca, jer samo tada postoji primena zakona, u suprotnim slučajevima potrosacko pravo je moguće ostvarivati samo putem privatne tužbe, istakao je sagovornik.

Prava u brojevima

  • 8 dana je rok u kome je trgovac dužan da odgovori na vašu reklamaciju;
  • 14 dana od dana isporuke robe imate pravo da se predomislite i vratite robu bez ikakvog obrazloženja, ali samo ako ste je kupili na daljinu (naručili preko interneta, TV prodaje, kataloga), na promociji ili od trgovca koji se pojavio na vašim vratima;
  • 14 dana je rok u kome je trgovac dužan da vam vrati novac za robu koju ste kupili na daljinu/promociji, pa odustali od te kupovine;
  • 15 dana od dana podnošenja reklamacije je rok u kome trgovac mora da reši prihvaćenu reklamaciju;
  • 30 dana od dana podnošenja reklamacije je rok u kome trgovac mora da reši prihvaćenu reklamaciju kada su u pitanju tehnička roba i nameštaj;
  • 30 dana je rok u kome je trgovac dužan da vam isporuči kupljenu robu (ukoliko nije ugovoren duži ili kraći rok od 30 dana);
  • 6 meseci od dana kupovine imate pravo da robu koja nije ispravna zamenite ili tražite novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba vam može biti i popravljena, ali izričito uz vašu saglasnost;
  • 2 godine imate pravo na reklamaciju, iako nemate garanciju za kupljenu robu;
  • 500.000,00 dinara – sudska taksa je ukinuta za sporove čija je vrednost niža od ove sume, navodi se na sajtu novčići.rs

Osim istraživanja o prodavcu ili internet prodavnici, preporuka je da proverite da li je veb stranica sigurna, sačuvate mejlove i druge podatke o kupovini, informišete se o pravima i vodite računa o svojim karticama.

Ko je na crnoj listi?

Na rast trenda kupovine putem interneta svakako je uticao porast broja trgovaca. Međutim, nemali je broj onih koji ne posluju u skladu sa zakonom i dobrom trgovinskom praksom.

Rast trgovaca koji posluju "na crno" i krše prava potrošača naročito je primećen na društvenim mrežama.

Kako bi potrošače u Srbiji zaštitili od prevara, NOPS je napravio crnu listu Instagram i Fejsbuk trgovaca koja se redovno ažurira.

- Crna lista trenutno broji preko 400 profila, Instagram i Facebook trgovaca. U proteklom periodu primetili smo kontinuirani rast novootvorenih online trgovaca, koji su svoje poslovanje uveli u legalne tokove, ali nažalost, pojavio se i novi broj neregistrovanih trgovaca, naveo je Dragić za Espreso.

Kupovina na internetufoto: AP, Ilustracija

Sagovornik je otkrio i kakvi prigovori najčešće stižu na adresu njihove organizacije.

- Prigovori se najčešće odnose na kvalitet proizvoda, isticanje cena, da često nisu obračunati popusti u onom procentu u kom su naznačeni, da je isporučen pogrešan proizvod ili kada je u pitanju obuća da su u kutiji dva različita broja, istakao je Marko Dragić.

Ovde možete da pogledate crnu listu trgovaca.

Šta trgovac na internetu dužan da naznači?

Trgovac koji svoju prodaju vrši putem interneta, u obavezi je da na vidnom i dostupnom mestu naznači:

  • poslovno ime,
  • adresu sedišta,
  • kontakt podatke,
  • matični broj (MB),
  • poreski identifikacioni broj (PIB),
  • detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove.

Da li ste imali negativno iskustvo prilikom internet kupovine? Pišite nam u komentarima.

Bonus video:

(Espreso/ Pripremila M.L.)