vozači
STRUČNJAK NAM JE OTKRIO NA ŠTA TREBA DA OBRATITE PAŽNJU KAD KUPUJETE NOVE GUME: Ova 4 BROJA su od presudnog značaja
Nekoliko pravila koja trebate da znate prilikom nabavke novih guma na vašem automobilu
Sezona hladnijeg vremena je prošla i zvanično od 1. aprila prelazimo na letnju sezonu vožnje, a samim tim neophodna je i zamena zimskih guma. Nekoliko pravila koja se tiču nabavke i zaštite guma na vašim automobilima je jako bitna naglašava Saša Mitrović, head vertikale za auto-moto i nautiku na oglasniku Sasomange.rs.
Polako nam se približava leto, najomiljeniji period godine koji ćemo iskoristiti za odlazak na odmor, a samim tim i na more. Za takvo putovanje neophodan nam je pažljiv odabir letnjih guma.
"Letnje gume su neophodne na vašem automobilu ukoliko ste planirali da ovog leta otputujete negde na more. Prvo, nabavka letnjih guma zavisi od toga ko koliko može da odvoji novca i za kakav model. Ali, hoću da spomenem da su tu jako bitna četiri ranga. To su budžet gume, srednje klase guma koje su kvalitetnije pri većoj brzini, prednje gume koje takođe ispunjavaju te uslove i premijum gume koje su veoma značajne i koje imaju jednu ili dve selekcije modela, sve u zavisnosti prema nameni", kaže Saša.
On naglašava da sami putevi koji su puni nagiba i rupa mogu dovesti do oštećenja guma na automobilu.
"U slučaju vožnje lošim putevima koji su puni rupa i nagiba sigurno će doći do bočnog oštećenja gume. Razlog, jer bočni zid gume nije toliko zaštičen kao šara i dosta je mekši na cepanje i na udar. Posebno je to izraženo tokom zimskih meseci i vožnje kroz takozvane "ledene kanale" na putu. U toj situaciji oštrina leda može u većoj meri da ošteti gumu. Vozači nisu ni svesni koliko je sneg zapravo oštar", priča Saša Mitrović.
Pored loših puteva i sama kilometraža koju prelazite automobilom utiče na gume, a tu je od velike važnosti i temperatura puta koja može da utiče na njihovo habanje.
"Ako vašim automobilom u roku od godinu dana pređete između 50 do 60 hiljada kilometara, onda se to može računati kao da ste prešli jedan prosečan interval korišćenja guma i to neće dovesti do većeg gubitka samog kvaliteta guma. Treba naglasiti da je guma uvek projektovana da izdrži u vremenskom periodu od tri do pet godina. Pored toga i temperatura samog puta je ključna. Gume se habaju na onim temperaturama za koje one nisu fabrički namenjene. Primera radi, ako je temperatura vazduha tridest stepeni, onda je temperatura puta oko 50 do 60 stepeni i onda dolazi do habanja guma na automobilu", objašnjava Saša.
Prilikom menjanja i nabavke novih guma, vozači bi trebali obavezno da obrate pažnju na datum proizvodnje.
"Datum proizvodnje gume je jako bitan elemenat, bez obzira da li se radi o zimskim, letnjim ili kombinovanim gumama. Guma koja se skladišti može biti spremna za normalnu upotrebu. Nemojte se začuditi ako u prodavnici dobijete gumu koja je proizvedena 2022/2023 godine. Ta guma je bila skladištena i zaštićena voštanim slojem i ona je u potpunosti upotrebljiva kao da ste uzeli gumu koja je proizvedena prošle nedelje. Ali treba obratiti pažnju na godinu proizvodnje gume koja se nabavlja. Apelujem na vozače da ne kupuju polovne gume koje su starije od pet godina. Te gume nemaju odgovarajuću upotrebnu vrednost iako one na prvi pogled izgledaju kao da to imaju", naglašava Saša Mitrović.
On kaže da su na bočnoj strani spoljne gume obeležene nedelje i godina proizvodnje gume.
"To je obeleženo oznakom "DOT" i sa četiri broja. Videćete broj nedelja i godinu proizvodnje gume. Primera radi, "2323" znači da je u pitanju 23. nedelja, a da je godina proizvodnje u ovom slučaju - 2023. godina", zaključuje Saša Mitrović.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
Bonus video:
(Espreso/Miloš Dojčinović)