narodna verovanja
TRI DEČAKA IZ KRALJEVA 1 OBIČAJ ZA SVETOG PROROKA JEREMIJU NIKADA NE KRŠE: Veruje se da teraju ZMIJE čim...
Kad selo pohode „male jeremije“ da kuće sačuvaju od zmija i drugih gmizavaca
Za dan Svetog proroka Jeremije iz prošlosti su ostali vezani mnogobrojni običaji koji se razlikuju u različitim krajevima Srbije, ali u osnovi imaju verovanja da je ovaj svetitelj zaštitnik od zmija otrovnica
U nekim selima u Srbiji do juče se zadržao običaj da deca uoči 14. maja, praznika posvećenog Svetom proroku Jeremiji obilaze seoske kuće, prave buku i pevanjem pesama „teraju“ zmije i druge gmizavce daleko od kuće koju obilaze.
Vojin (7), Vaso (10) i Matija (11), su održali tradiciju u Kamenici kod Kraljeva gde je nekada bilo puno više dece.
Dečaci su obilazili kuće čiji domaćini su im, u znak zahvalnosti što su „oterali zmije da ne dosađuju tokom leta“ poklanjali slatkiše i novac.
Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici danas obeležavaju dan Svetog proroka Jeremiju. Ima porodica koje na ovaj dan slave i svoju krsnu slavu, a u nekim selima ovaj dan praznuje se i kao seoska slava.
Ima mesta u Šumadiji u kojima obeležavanje Jeremijinog dana kreće već dan ranije kada se najmlađi okupljaju, pevaju pesme i prave buku udaranjem u šerpe i toganje.
To čine iz razloga što se na ovim prostorima od davnina veruje da je Sveti Jeremija zaštitnik domaćinstava od zmija i drugih gmizavaca.
Postoje brojne varijacije ove pesme, a mi smo ove kadrove zabeležili večeras u selu Kamenici kod Kraljeva, gde su ova tri dečaka predano bila posvećena poslu „jeremija“. Nekad je, kažu, bilo mnogo više dece u srpskim selima oko Kraljeva, pa i u Kamenici.
„Jeremije“, po proroku, idu od kuće do kuće i, obilazeći ih, pevaju pesmu koja ima više varijacija, a Vojin (7), Vaso (10) i Matija 11, koji su održali tradiciji, pevali su večeras sledeće stihove:
„Jeremije u polje, bež’te zmije u more, sve su zmije otišle, samo jedna ostala i na krst se ubola...“
Dečaci su obilazili kuće čiji domaćini su im, u znak zahvalnosti što su „oterali zmije da ne dosađuju tokom leta“ poklanjaju slatkiše i, ređe, sitnije novčanice.
U nekim krajevima deca se kao „jeremije“ oblače u odore odraslih, valjda da bi i zmijama delovali opasnije i ozbiljnije. Ponegde deca uz ovu obrednu pesmu izgovaraju: “Domaćice, daj nam dara: mesa, mleka, vune, para“. Odlazeći deca dalje pevaju:
“Bež’te zmije, zlo se sprema, u njivama nek vas nema“, sve zbog verovanja da zmije koje čuju lupanje i pesmu, domaćinstvu koju su obišle „male Jeremije“ neće smeti da se približe.
Ovaj hrišćanski svetitelj i prorok rođen je šest vekova pre nove ere. Prema predanju, Sveti Jeremija počeo je da objavljuje proročanstva već kao dečak, sa 15 godina, a zapisane su njegove najave pada Jerusalima i smrt careva Joakima i Jehonija.
Jeremijina pesma, navodno, u celosti glasi: „Jeremija u polje, a sve zmije u more! Samo jedna ostala, za zlo njeno ostala, oba oka izbola, na dan trna glogova. Na četiri šipova, zlu kob izela“.
Verovatno je samo deo praznoverja običaj da se na Jeremijin dan ovaj ne valja češljati, a neki veruju da treba da vode računa da se za njima ne vuče pertla ili bilo kakav končić, jer ću, u protivnom, tokom leta imati bliske susrete sa zmijama.
Bonus video:
(Espreso/Krug.rs/M. M. D./Preneo D.M.)