KO SNOSI TROŠKOVE UGRADNJE LIFTA U ZGRADU?
DA LI MORATE PLATITI UGRADNJU NOVOG LIFTA IAKO GA NE KORISTITE? Profesionalni upravnik za Espreso REŠIO DILEMU!
Profesionalni upravnik Ljubiša Banovački rešio je večitu dilemu da li su svi stanari zgrade u obavezi da plaćaju za popravku i ugradnju lifta iako ga ne koriste
Popravka zajedničkih prostorija kao i njihovo održavanje znaju da zadaju prave glavobolje stanarima, naročito ukoliko je u pitanju veći kvar.
Dodatni problem predstavlja situacija koja nalaže kupovinu novih delova, uređaja i instalacija. Naravno, ovo iziskuje mnogo više novca od klasične popravke.
Tako, na primer, popravka krova na zgradi može da košta i par desetina hiljada evra, a česta je pojava da ne žele svi stanari da učestvuju u tome, naročito oni koji žive u prizemlju.
Osim toga, Beograd je pun dotrajalih liftova starih po više decenija te njihova popravka pravi dilemu među stanarima.
Upravo lift ume da bude najveći problem, naročito kada majstor ustanovi da mu "nema spasa" i da mora da se montira novi.
Kada dođe do toga, svi koji stanuju u zgradi se pitaju isto - da li su svi stanari zgrade u obavezi da plaćaju za popravku i ugradnju lifta iako ga ne koriste?
U ovom slučaju, stanari iz prizemlja umeju da prilože prigovor kako bi se ogradili od plaćanja, a glavni argument im je taj da oni lift ne koriste i da samim tim ne žele da snose bilo kakve troškove.
Ipak, Zakon o održavanju stambenih zgrada je jasan i precizan. On kaže da su svi vlasnici stanova dužni da učestvuju u plaćanju tekućeg i investicionog održavanja.
Stanari su kupovinom ili otkupom stanova postali vlasnici i svih zajedničkih delova, uređeja i instalacija u stambenim zgradama u kojima se predmetni stanovi nalaze.
Odluku donosi stambena zgrada saglasnošću većine vlasnika stanova kojima pripada više od 51 odsto kvadrature površine stambene zgrade. Ova odluka obavezuje sve vlasnike pa i one koji se nisu saglasili za izvođenje predmetnih radova.
Ko snosi troškove ugradnje novog lifta čija je cena nekoliko hiljada evra i da li stanari iz prizemlja mogu biti isključeni iz nadoknade, pitali smo profesionalnog upravnika Ljubišu Banovačkog.
Na samom početku razgovora, naš sagovornik je podsetio da svi stanari učestvuju u plaćanju održavanja zgrade.
Istakao je i da postoji tekuće i investiciono održavanje što stanari plaćaju po kvadratnom metru stana. To su zakonski definisane obaveze. Upravnici ih sprovode na osnovu odluke Skupštine grada Beograda, a cene su jasno definisane.
- U ovom slučaju, pošto je sigurno u pitanju stari lift, a zgrada je stara preko 30 godina, minimalna cena tekućeg održavanja je 470 dinara, a investicionog održavanja 11 dinara po kvadratu. Održavanje lifta je takođe zakonska obaveza i uvek postoji neka firma sa kojom je potpisan ugovor za održavanje. Iz te stavke plaćaju svi stanari bez obzira na to da li stanuju u prizemlju, na poslednjem spratu ili imaju lokal u zgradi sa bočne strane jer je lift definisan kao zajednički deo zgrade. Da li je u pitanju održavanje ili kupovina novog lifta, u tome učestvuju svi stanari, naveo je profesionalni upravnik za Espreso.
Naš sagovornik je objasnio i kako da znamo da li lift treba da se menja.
- Lift ima godišnje ateste ili preglede gde se u izveštaju nalaze svi uočeni nedostaci i na osnovu toga se vrše određene popravke. U zavisnosti od starosti lifta ili firme, ukoliko, se na primer, zgrada nalazi na održavanju kod Gradskog stambenog ili vojno-tehničke ustanove, tada može da se radi remont ili popravka na više rata. Ono što, u principu, svi planiraju pre nego što se kupi novi lift, jeste da remontuju lift, stave novu kabinu, provere motorno postrojenje, šine, okno lifta. Ukoliko postoji šansa da se lift remontuje, onda se ide na remont, ističe profesionalni upravnik Banovački i objašnjava da, ukoliko ne postoji nikakva šansa za remont, tada se ide na nabavku novog lifta.
- Kod kupovine novog lifta, mora da se obrati pažnja na okno koje je tačno definisano određenim gabaritima. Na osnovu tog okna lifta, uzima se ponuda od firmi koje mogu u okno da stave novu kabinu. Takođe, obraća se pažnja na to da li je pogon elektromotorni, hidraulični... Trebalo bi dobro da se pogledaju sve ponude, da se donese odluka i da se krene u proces. U većini situacija, ili se skupljaju pare za učešće duži vremenski period ili se daju veća izdavanja za lifta. Kada 50 odsto vlasnika stanova prihvati ponudu, onda je ona obavezujuća za sve.
Dakle, svi stanari zgrade, bez obzira na to na kom spratu žive, dužni su da snose troškove kupovine novog lifta.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
Bonus video:
(Espreso/ Pripremila M.L.)