Dejan Gavrilović, Foto: Printscreen/Youtube/Prva, Tamara Trajković

DA LI SU OVO PRAVA SNIŽENJA?

SVE VRVI OD POPUSTA, ALI I MAHINACIJA PRODAVACA: Gavrilović za Espreso otkrio kako da PAMETNO kupujemo na SNIŽENJU!

Da li zaista kupujemo na pravim sniženjima i na šta bi trebalo da obratimo pažnju, za Espreso je otkrio Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva"

Objavljeno: 19.01.2024. 20:57h

Kraj stare i početak nove godine omiljeni je period svim kupoholičarima koji uživaju "loveći" stvari na velikim popustima.

U pitanju je period sezonskog sniženja koji se, prema Zakonu, može organizovati najviše dva puta godišnje - u razdoblju između 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula.

Sezonsko sniženje je prodaja robe po sniženoj ceni nakon proteka sezone i može trajati najviše 60 dana.

Osim "Crnog petka", ovo je idealna prilika za "dobre ulove" za 50 do 80% nižim cenama.

Iako su sezonska sniženja regulisana Zakonom o trgovini, potrošači moraju otvoriti četvoro očiju i dobro obratiti pažnju na istaknutu cenu, kao i na to da li su sva njegova prava ispoštovana.

Takođe, propisana je prekršajna odgovornost u slučaju da se trgovac ne pridržava uslova za nuđenje i oglašavanje sniženja cena.

Za utvrđenu nezakonitost, sledi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv prodavaca. Kazna se kreće od 500.000 do dva miliona dinara za pravno lice, kao i 50.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice.

Sniženje / ilustracijafoto: Beta

Prema novom zakonu, trajanje akcijske prodaje ograničeno je na najduže 31 dan od dana početka akcije.

Da li zaista kupujemo na pravim sniženjima i na šta bi trebalo da obratimo pažnju, za Espreso je otkrio Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva".

Gavrilović je savetovao sve potrošače da pre popusta ili sezonskog sniženja neko vreme prate cene artikala koje bi kupili.

- Da li je prava akcija i pravo sniženje, u to 100 odsto mogu biti sigurni samo oni koji prate cenu tog proizvoda neko vreme. Kada dođe sniženje, na taj način mogu da uporede cene. To je jedini način, a sve drugo može da bude obmana i ne mora. Osim toga, mogu da se uporede cene i kod drugih prodavaca. Dakle, ukoliko taj proizvod postoji kod drugog prodavca može da se uporedi cena i vidi da li je u pitanju pravo sniženje ili ne, ističe Gavrilović za Espreso.

Dejan Gavrilovićfoto: printscreen/Youtube/N1

Sezonska sniženja su neretko način da se trgovci reše zaliha robe. Ovo je naročito uočljivo kada je u pitanju prodaja garderobe pa tako trgovci mahom sve više potenciraju proizvode koji odgovaraju manjem broju kupaca.

- Dešava se da je na sezonskim sniženjima garderoba koja je preostala u smislu veličine i boje, odnosno nešto što svakako nije uspelo da se proda ranije i onda se to da na sniženje kako bi se rasprodao lager koji je preostao. Naravno, nije uvek i svuda tako. Postoje sezonska sniženja na kojima se garderoba može kupiti po značajno nižim cenama, navodi naš sagovornik.

Najčešća "zamka" trgovaca, za koju je Zakonom o trgovini predviđena novčana kazna, jeste oglašavanje najvišeg procenta sniženja a u prodajnom objektu je zapravo vrlo mali broj artikala po toj ceni.

Zakonom je propisano da kod oglašavanja procenta sniženja najveći procenat može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe.

Da li proizvodi kupljeni na sniženju mogu da se vrate?

Prilikom kupovine na sniženju, kupac ima ista prava kao kada kupuje robu po regularnoj ceni.

- Ukoliko se desi neka nesaobraznosti i potrošač uloži reklamaciju, trgovac je usvoji, potrošač ima ista prava kao da je regularno kupio. I kupovina na sniženju je regularna kupovina, jer kupac ima regularan račun na kome piše cena. Po tom fiskalnom računu ili drugom dokazu o kupovini, ako se usvoji reklamacija i prodavac želi da vrati novac, on vrši povraćaj o tom dokazu o kupovini bez obzira da li tu piše 1.000, 2.000 ili 5.000 dinara, naglasio je Gavrilović za Espreso.

Devojka sa kesama / ilustracijafoto: Profimedia

Zlatna pravila kupovine na sniženju

Tokom svakom sniženja, preporuka stručnjaka je da obratite pažnju na sledeće:

Trgovci povise cene pred sniženje, pa ih "snize"

Stari ali ne i dobri trik kojim se prodavci služe jeste manipulacija cenama. Naime, oni neretko povise cene tik pred sniženje, a onda te iste artikle navodno "snize", stavljajući im zapravo prvobitnu cenu. Zato je preporuka da neko vreme pratite cene (par dana pred sniženja) kako biste bili sigurni da zaista kupujete artikal na sniženju.

Ukoliko se ispostavi da se trgovac poslužio ovim trikom, tržišna inspekcija će ih kazniti zbog nesavesnog poslovanja. U tom slučaju će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi kada je cena bila promenjena.

Poštovanje rokova koji su predviđeni Zakonom o trgovini

Po ovom zakonu, tokom sezonskih sniženja, trgovci moraju primenjivati i poštovati predviđene rokove. To znači da, ukoliko je aktuelno zimsko sniženje, u tom periodu bi trebalo da je na sniženju samo zimska roba, i obrnuto.

Uporedite cenu na rafu i na kasi

Obavezno uporedite cenu izloženu na rafu i onu otkucanu na kasi. Kupac ima pravo da robu kupi po ceni koja je izložena a ne po onoj koja je "otkucana". Pogledajte deklaraciju proizvoda. Kada su u pitanju prehrambeni proizvodi, ukoliko sumnjate u njihov kvalitet, imate pravo na prigovor nadležnoj inspekciji.

Sniženje, akcija i rasprodaja nisu isto

Kao što smo pomenuli, sezonsko sniženje se oglašava dva puta godišnje. Postoji jasna razlika između akcijske prodaje, sezonskog sniženja i rasprodaje.

Za sve ove vrste prodajnih podsticaja, osim za akcije koje traju do tri dana, prodavac je u obavezi da istakne staru i novu cenu.

Rasprodaja u butiku / ilustracijafoto: AP

Što se rasprodaje tiče, ona može da se organizuje samo u slučajevima kao što su zatvaranje maloprodajnog objekta, prestanak sa radom ili prodajom određene robe. Akcijske prodaje ne mogu da duže traju od 31 dana na određeni artikal.

Bonus video:

(Espreso / Marina Letić)