Splav Kartel, Foto: Zorana Jevtić

STRAŠNO

SPLAV "KARTEL" NEMA DOZVOLU ZA RAD, NIJE PROŠAO KONTROLU! Stručnjaci: "Predstavlja potencijalnu pretnju za život"

Posebno ističu nedostatak dozvola za rad kao ključni faktor rizika.

Objavljeno: 25.12.2023. 13:19h

Proteklog vikenda, Beograd je svedočio potonuću splava Kartel. Tužilaštvo je brzo reagovalo preduzimajući mere kako bi utvrdilo odgovornost za nesreću koja se dogodila u noći između subote i nedelje. U emisiji "Uranak" na televiziji K1, urbanista grada Beograda Marko Stojšić i direktor Uprave za utvrđivanje sposobnosti za plovidbu Slobodan Milošević, analiziraju uzroke nesreće.

Posebno ističu nedostatak dozvola za rad kao ključni faktor rizika.

"Ovaj splav nije posedovao neophodne dozvole za rad. Već smo sproveli dve licitacije, a treća je zakazana za januar kako bismo precizirali broj i lokaciju plutajućih objekata. Mesto na kojem se trenutno nalazi splav 'Kartel' nije bilo odabrano kao potencijalna lokacija za plutajuće objekte, te nije bilo predmet licitacije. Stoga, ovaj splav ne bi smeo biti na ovoj lokaciji jer nije prošao postupak licitacije. Splav se suočava sa dva moguća rešenja: prvo je uklanjanje, a drugo je izvršenje. Ovo implicira da splav ne bi trebalo da bude u funkciji. Svi splavovi koji nisu prošli postupak licitacije i nisu uspeli da dobiju ugovor za zakup od grada obavezni su da se premeste. Rok za izvršenje rešenja o uklanjanju plutajućeg objekta je istekao," izjavljuje urbanista grada Beograda i dodaje:

foto: Kurir/Zoran Jevtić

"Unutar naših nadležnosti već smo uklonili 42 splava duž Save, a nastavljamo s postupkom kod Sajma i na Dunavu. Sve obaveze grada u vezi s ovim su ispunjene. Za nas, ovaj splav koji trenutno radi nije u skladu s pravilima, s obzirom da postoji rešenje o njegovom uklanjanju s trenutne lokacije".

Marko Stojšić smatra da splav mora zadovoljiti adekvatne uslove kako bi dobio dozvolu za rad.

"Mora da se sprovedu pravni postupci koji podrazumevaju stvaranje realnih pozicija i zakupa koji je prošao kroz licitaciju pozicije. Moraju imati normalan priključak za vodu i struju za koji grad može garantovati, da je bezbedan i da niko neće izgubiti život. Ne mogu dovoljno naglasiti koliko nam je nesreća potrebna da shvatimo da ovo nije bezbedno. Sada smo prošli kroz puku sreću da nije bilo žrtava. Politizacija svega ovoga nas udaljava od bezbednosti svih postupaka i približava situacijama koje smo imali pre samo dva dana", kazao je.

Osim toga, Stojšić iznosi stav o saradnji grada Beograda s Aleksandrom Šapićem u vezi s uklanjanjem svih neprikladnih splavova tokom 2023. godine, naglašavajući potrebu za podrškom institucija i društva. "Svuda smo nailazili na prepreke, a situacija je postala nenormalna. Svaki splav koji nije prošao celokupnu kontrolu i nije na zakonit način postavljen predstavlja potencijalnu pretnju za život", zaključio je Marko Stojišić.

foto: Kurir/Zoran Jevtić

Direktor Uprave za utvrđivanje sposobnosti za plovidbu, Slobodan Milošević, ističe da splav "Kartel" dozvolu za rad nema od avgusta 2022. godine. "Uprava za utvrđivanje sposobnosti brodova vrši pregled plutajućih objekata i daje dozvolu da su oni sposobni za plutanje. Kod ovog splava, uprava nije izdala dozvolu da je sposoban za plutanje i njihova dozvola je istekla 12. avgusta 2022. godine. Prekomerni broj ljudi na splavu donosi ovakvu vrstu problema, jer vlasnici dozvoljavaju da se primi mnogo veći broj od dozvoljenog", kaže Slobodan Milošević.

Splav nije dobio dozvolu jer nije dostavio nikakav proračun pristupnog mosta i nikakav proračun stabilnosti, izmerene debljine limova ponovno, nisu dostavili izmerene debljine konstrukcije.

"Dolazimo do ovakvih problema i da oni to rade na divlje, bez ikakvih dozvola. Ovaj splav je do 2022. godine, pre nego što mu je istekla registracija, imao dozvolu za sto ljudi. Očigledno je da je prekomerno opterećenje na jednoj strani dovelo do toga da je konstrukcija pukla", kaže Milošević.

Dodao je da dozvola za rad splava važi godinu dana, kao i da je na vlasnicima da brinu o bezbednosti splava.

"Kontrole se vrše svake godine. Najosnovnija stvar je da prvo podnesu zahtev za pregled objekta, a nakon toga slede niz uslova koje bi trebalo da ispuni. Mora da dostavi izmerene debljine limova pontona, izmerene debljine konstrukcije, plan evakuacije, mega test ili jednopolnu šemu ispravnosti struje na splavu. Sam splav mora da ima ugovore sa licima koja su osposobljena da brinu o splavu.

foto: Kurir/Zoran Jevtić

Tehnička dokumentacija mora da ispunjava sve uslove propisane pravilnikom, u kojoj se nalazi i pristupni most kojim se dolazi do objekta. Mora da postoje hidrantske mreže, pojasavi i prsluci za spasavanje. Splav jedino može da bude sagrađen da bi dobio potrebnu dozvolu je čelik.

Burad su odavno izbačena. Nijedan splav koji ima dozvolu od uprave za utvrđivanje sposobnosti za plovidbu nije na buradima. Ako je plan evakuacije manji u odnosu na nosivost, dajemo manji broj ljudi na splavu. Na svakom splavu postoji jedna nalepnica ili tabla, na kojoj piše registarski broj i dozvoljeni broj osoba u objektu.

To mora da bude istaknuto na svakom splavu na vratima. Splav ne može da dobije dozvolu ako nije vidno istaknuta tabla sa brojem ljudi koji smeju da budu na plutajućem objektu. U većini slučajeva je istaknuta nosivost i molim našu omladinu da ukoliko primete da je veći broj ljudi od propisanog, da ne ulaze na splav", zaključio je Slobodan Milošević.

Bonus video: Poznati splav počeo da tone

(Espreso/Mondo/K1/Prenela: D.S.)