POSTOJI NOVI TRAG?
HOĆEMO LI KONAČNO SAZNATI KO JE BIO D. B. KUPER? Misterija duga preko 50 godina i dalje nije REŠENA, ali sada...
Slučaj D. B. Kupera je do dan-danas ostao jedan od najmisterioznijih slučajeva u američkoj istoriji
Pravi identitet D. B. Kupera, pljačkaša koji je pre 52 godine ukrao 200.000 dolara i potom maestralno iskočio iz aviona, i dalje nije otkriven, ali se sada sumnja na novog osumnjičenog.
Erik Ulis, amaterski istražitelj koji je tužio FBI kako bi pristupio dokazima i dosijeima ovog slučaja, smatra da je iza pljačke 24. novembra 1971. stajao inženjer Vins Petersen iz Pitsburga.
Petersen je radio kao podizvođač "Boinga" u fabrici titanijuma i potpuno se uklapa u Kuperov profil. U to vreme je imao 52 godine.
Ulis je na njegovo ime prvi put naišao nakon analiziranja mikroskopskih dokaza nađenih na kravati koju je Kuper ostavio pre nego što je iskočio iz aviona.
Nekoliko pronađenih delića poklapa se sa metalima koji se koriste u avijacijskom sektoru, poput titanijuma, nerđajućeg čelika i aluminijuma.
Uzorak je uporedio sa patentom koji je pružio podizvođač. Iako kompanija više ne postoji, Ulis je uspeo da razgovara sa nekadašnjim radnikom koji je upravo i ukazao na Petersena.
Petersen odgovara i opisu D. B. Kupera, koji je označen kao muškarac star između 45 i 50 godina, uredan, konzervativan, sa velikim čelom i visine od 185 cm.
Nakon što je nekadašnji radnik čuo taj opis, rekao je: "To podseća na Vinsa Petersena."
Istražitelj je potom utvrdio da je inženjer često putovao u Sijetl gde je sarađivao sa "Boingom" na brojnim projektima.
Upravo je u taj grad leteo avion koji je Kuper oteo 1971. godine.
- Naravno, ovo ne dokazuje da je Petersen bio D. B. Kuper, ali je svakako intrigantnije od svega ostalog - rekao je Ulis.
Amaterski istražitelj je istakao da želi da pristupi dosijeima kako bi šnala sa Kuperove kravate mogla da se analizira ne bi li se došlo, u najboljem slučaju, do DNK.
Međutim, FBI je pre šest godina zatvorio slučaj kao nerešen.
Nakon što je u Sijetlu oslobodio putnike i posadu, D. B. Kuper je tog 24. novembra 1971. naredio pilotima da polete za Meksiko, a potom je, negde iznad šumovitog terena Vašingtona, skočio padobranom kroz zadnja vrata sa 200.000 dolara.
Nikada više nije viđen, i to je do dan-danas ostao jedan od najmisterioznijih slučajeva u američkoj istoriji.
Ko bi još mogao biti D. B. Kuper?
Brojni dokumentarci su pokušali da otkriju ko bi mogao da bude misteriozni Kuper.
Duen Veber, kriminalac koji je priznao pljačku na samrti, Barbara Dejton, pilot, inače prva osoba koja je u Vašingtonu promenila pol, ili Lin Dojl Kuper, ratni veteran koji se na Dan zahvalnosti 1971. pojavio u svom porodičnom domu sa neobjašnjivim povredama i isto tako neobjašnjivim bogatstvom.
Ipak, sumnjalo se da je glavni osumnjičeni Ričard Mekoj junior, odlikovani borac iz Vijetnama i stručnjak za eksplozive, koji je 1972. godine oteo avion na skoro isti način i izvukao se sa 500.000 dolara.
Mekoj je za tu otmicu naposletku uhapšen, ali je pobegao uz pomoć pištolja koji je bio napravljen od sapuna. Ubijen je kada su agenti FBI pokušali da ga uhvate drugi put.
Njegova žena je potom tužila dva agenta FBI koja su u knjizi tvrdila da je on bio D. B. Kuper, a ona njegova saučesnica.
Da li je to bio zaista Mekoj, neće se još dugo znati.
Stjuardesi pružio ceduljicu
Kako se bližio Dan zahvalnosti, ljudi su žurili da se okupe sa porodicama. Jedan od putnika koji je kupio "last minute" kartu bio je i muškarac koji se predstavio kao Den Kuper, a putovao je od Portlanda do Sijetla.
Međutim, ubrzo nakon poletanja, Kuper je mladoj stjuardesi Florens Šafner predao jednu poruku. Misleći da je on samo jedan usamljenik koji je tražio njen broj telefona, ignorisala ju je, ali joj je Kuper poručio da je pogleda.
- Imam bombu - pisalo je. Naredio je Florens da sedne pored njega i polako otvori svoju torbu, kako bi se uverila da je unutra zaista bomba.
Imao je zahteve - da avion sleti u Sijetl, gde će se napuniti gorivom, ali i dodatnim teretom - četiri padobrana i 200.000 dolara. Drugim putnicima je rečeno da im je let odložen zbog mehaničkog problema, a zapravo, avion je kružio iznad Pacifika oko dva sata, dok je organizovano prikupljanje novca.
- Nije bio nervozan, činilo se i da je fin. Nije bio surov ili bezobrazan - rekla je Tina Maklov, koja je tada bila među kabinskim osobljem.
Kuper je naručio piće i platio ga dok su kružili. Ubrzo je avion sleteo i novac je donesen, kao i padobrani. Osoblju i putnicima je rekao da se gube, a pilotima naložio da ga odvezu u Meksiko.
Kada su mu rekli da ne mogu bez još jednog dodatnog punjenja goriva da ga odvedu na željenu lokaciju, došli su do kompromisa - rekao im je da se upute u Rino, u Nevadi.
Međutim, posle jedno pola sata, Kuper je iskočio iz aviona u kišovitu noć.
Nisu ga spazili ni lovci koji su dobili zadatak da prate avion.
Tako je Kuper odleteo u istoriju, a njegovo pravo ime je i dalje nepoznato. Mediji su ga potom greškom prozvali D. B. Kuper.
Nije jasno ni da li je ikada preživeo taj skok, ali je manju sumu novca pronašao dečak Brajan Ingram (8), dok je bio na kampovanju sa porodicom.
Bonus video:
(Espreso/ 24 sedam)