MORATE ZNATI
OVA LAMPICA JE NOĆNA MORA SVAKOG VOZAČA DIZELAŠA: Ako je IGNORIŠETE, debelo će vas KOŠTATI popravka
Ova lampica se pali svima, a niko ne zna čemu služi
Noćna mora prosečnog vozača automobila je paljenje signalne lampice na instrumentnoj ploči. Svi znaju za lampicu koja označava rezervu goriva, ali istraživanja pokazuju da većina vozača nije upoznata što označavaju sve one brojne lampice koje se mogu upaliti ako nešto ne štima s automobilom, piše Večernji list.
Ako vozite dizel automobil koji je proizveden nakon 2009. godine kada je uvedena norma Euro V i time su bitno pooštrene ekološke norme ispusta azotnih oksida i sitnih čestica čađi, u automobilu na instrumentnoj ploči vam može zasvetliti simbol koji označava problem s filterom krutih čestica (DPF filter). Oznaka dolazi od engleskog naziva diesel particulate filter, a kod francuskih proizvođača Citroena i Peugeota automobila ćete naići i na naziv FAP filter, koji označava Filter AntiPollution.
Ako se lampica upalila znači da je filter pun čađi i krutih čestica. Do začepljenja filtera većinom dolazi zbog kratkih relacija vožnje, naročito zbog kreni-stani gradskog režima vožnje. Zbog toga je preporučljivo svima koji se dizelašima voze većinom u gradskim uslovima, da nakon određenog vremena najmanje 20-ak minuta produvaju automobil na autoputu vožnjom brzinom 120 km/h.
Kako bi sprečili začepljenje DPF filtera pre paljenja lampice osigurajte da svakih nekoliko stotina kilometara vozite konstantnom brzinom na otvorenom putu ili auto putu. Čak ni ne treba juriti, bitno je da se regeneracija koju sistem sam pokreće izvrši, a to neće uspeti u gradskoj vožnji.
I ako se lampica upalila, možete probati da odete na auto put i obilaznicu da izduvate filter. A ako to ne uspe, moraćete u servis na čišćenje i regeneraciju DPF filtera. Nikako ne forsirajte dužu vožnju s upaljenom lampicom jer će se nakon određenog vremena motor prebaciti u sigurnosni način rada („safe mode“), a ako ćete se i dalje voziti može doći do ozbiljnih kvarova.
Čišćenje DPF filtera je mnogo jeftinije od cene novog filtera i košta od 50 do 130 evra, u zavisnosti od začepljenosti filtera. Ako se može popraviti, svakako je to isplativija varijanta, jer zamenski i reparirani filtri koštaju oko 500 evra, dok su originalni dvostruko skuplji, a za neke automobile su skuplji i od 2000 evra. DPF filteri su skupi jer se za njihovu izradu koriste plemeniti materijali poput platine i paladijuma koji su retki i skupi.
Bonus video: Ivan Perišić na večitom derbiju
(Espreso/Krstarica)