zanimljivo
NA IVICI ZABORAVA, OVO SU KULTNA ZAOSTAVŠTINA BIVŠE JUGOSLAVIJE: Logoi koji su obeležili naše detinstvo (VIDEO)
Autor kaže da je želeo da sačuva od zaborava dizajn koji je vanvremenski.
Logo dizajn bivše Jugoslavije smatra se van vremenskim.
Ognjen Ranković, grafički dizajner, fotograf i saradnik projekta Spomenik Data Base koji arhivira kulturnu ex-ju baštinu, prvo je pokrenuo online arhiv dizajnerskog nasleđa bivše države, imao je izložbe u regionu, a sada je izdao i knjigu Yugo logo: Grafička identifikacija u Jugoslaviji.
Ona sadrži više stotina grafičkih rešenja ili logoa različitih ex ju preduzeća, od oblasti turizma, preko tekstilne industrije, do banaka i kulturnih organizacija.
Ranković je ovaj istraživački projekat pokrenuo 2019. godine.
„Većina ovih grafičkih simbola, nastajalih pre više od pola veka, smatra se izuzetno kvalitetnim rešenjima i po savremenim standardima. Njihov uticaj na današnji (lokalni) dizajn, ali i na uspostavljanje kolektivnih estetskih kriterijuma, nikako nije zanemarljiv, što temu celog istraživanja – iako naizgled arhaičnu – čini veoma aktuelnom“, navodi dizajner.
Nakon raspada Jugoslavije većina arhiva i industrijskog nasleđa je izgubljena, uništena ili zaboravljena, zato Yugo.logo ima za cilj da prikupi i sačuva što više simbola i drugih dizajnerskih dela „made in Yugoslavia“, navodi autor na sajtu.
(Espreso/N1 Beograd)