pojeFTINJENJE
OVO SU SVI DETALJI AKCIJE "BOLJA CENA" U MARKETIMA: Oglasio se ministar Momirović o jeftinijim artiklima
U ovih 20 kategorija proizvoda od 12. septembra pa sve do 31. decembra 2023. godine imaćemo konstantnu akciju
Potrošači u Srbiji do kraja godine mogu da računaju da će u radnjama naći makar jedan artikal, iz 20 kategorija osnovnih proizvoda, koji će trgovci prodavati sa minimalnom, a u nekim slučajevima i bez - zarade.
Posle nekoliko zemalja iz regiona i u Srbiji je zaživeo dogovor države sa maloprodajama. Ministar trgovine Tomislav Momirović pojašnjava kako je zamišljena akcija "Bolja cena" i ko sve u njoj učestvuje.
- Imaćemo konstantnu akciju koja podrazumeva da će minimum jedan proizvod iz svake od ovih kategorija imati "Bolju cenu - cenu za narod" - ističe Momirović. - Takođe, maloprodavci će moći, da u skladu sa politikom konkurencije, izaberu i više od jednog artikla unutar kategorije, kao i da akciji priključe i druge proizvode u skladu sa svojom poslovnom politikom.
Da li je dogovor sa trgovcima i proizvođačima vremenski ograničen? Dokle će važiti ovi cenovnici?
- U saradnji sa maloprodavcima na sastanku smo identifikovali 20 kategorija proizvoda kao kategorije u kojima postoji potreba da trgovci, a to očekujemo i od proizvođača i distributera, naprave dodatni napor kako bismo omogućili bolje cene za narod. U ovih 20 kategorija proizvoda od 12. septembra pa sve do 31. decembra 2023. godine imaćemo konstantnu akciju.
Za koliko su smanjene marže na ove proizvode?
- Trgovci će se u značajnoj meri odreći svojih marži, neki od njih će poslovati sa nula odsto zarade, a na nekim artiklima kako bi ih učinili dodatno povoljnim za građane, poslovaće i sa negativnom maržom. Tako će motivisati i proizvođače da se značajno uključe i podrže akciju.
Ko će kontrolisati da li se lanci pridržavaju dogovora ili on, ipak, nije obavezujući?
- Ovo je zajednička akcija i inicijativa i osnovni cilj Vlade je da zaštiti građane, dok je cilj kompanija da pomognu svoje potrošače. Kontrola će biti zajednička i efikasna. Želim da napomenem da će proizvodi u prodavnicama biti jasno označeni znakom "Bolja cena" kako bi potrošačima bilo lakše da ih nađu na polici i kupe.
Koliki teret trpe proizvođači, a koliki trgovci?
- Svi ovde trpe, od države do trgovaca, ali je najvažnije da taj pritisak što manje osete građani. Vidimo da su najveće kompanije, trgovinski lanci, uzele učešće u ovoj važnoj akciji za naš narod. Svi su pokazali jednu zavidnu dozu odgovornosti i želju da ispunimo osnovni cilj akcije "Bolje cene", a to je da cene ovih proizvoda budu najniže ili među dve najniže u toj kategoriji u Evropi. Ministarstvo će pratiti analitiku na nedeljnom nivou.
Da li će se menjati sniženi proizvodi?
- Zasada je akcija "Bolja cena" pozicionirana na oko 20 kategorija proizvoda. Da li će se broj kategorija povećavati, ostaje da vidimo nakon protoka vremena i praćenja.
Da li postoji način da se trajno reši pitanje marži? Stručnjci upozoravaju da je ovo direktna posledica ukrupnjavanja lanaca i dogovaranja cena.
- Država je tu da stvori fer uslove na tržištu i mi smo u poslednjih deset godina uspeli da omogućimo da u trgovini imamo konstantan rast konkurencije, a upravo ta konkurencija može garantovati bolje cene za naše građane, za narod. Berlinski zid je pao pre skoro 40 godina i mi moramo da stvaramo modernu ekonomiju i društvo u kome raste standard. Populizam je najopasniji u ekonomiji.
Da li se zna ko u lancu snabdevanja kupi najveći "kajmak"?
- Veoma je teško to utvrditi u tržišnoj ekonomiji u koju su uključene stotine kompanija i na hiljade radnika. Naš zadatak je da građanima obezbedimo niže cene, da roditelji mogu svojoj deci da kupe proizvode koji im trebaju. Mi smo se u poslednjim nedeljama svim silama borili da ova akcija ugleda svetlost dana i da ljudima obezbedimo kvalitetniji život.
Da li se neko nije odazvao pozivu? Pre svega među proizvođačima?
- Zahvalan sam kompanijama "Delez Srbija", "Merkator S", DTL sa svim svojim članicama, LIDL Srbija, "Super Vero", "Univereksport", DIS, "Metro", "Domaća trgovina - Aroma", AMAN, GOMEKS. One zajedno imaju više od 80 odsto tržišnog učešća i sa njima smo zajedničkim naporima uspeli da za 20 izuzetno važnih proizvoda, koje koriste praktično sva domaćinstva u našoj zemlji omogućimo cene koje će biti značajno snižene. Ovde je reč o kompanijama koje su investirale više stotina miliona evra u našu zemlju i koje zapošljavaju desetine hiljada ljudi u Srbiji. Ove kompanije nikada nisu kasnile u izmirivanju svojih obaveza i drago mi je da smo zajedničkim naporom pokazali da je briga o svakom čoveku naš zajednički prioritet. Pozivam ovom prilikom sve trgovce i velike trgovačke lance i male radnje, da se pridruže ovoj akciji, a posebno pozivamo dobavljače da nam se priključe, kako bi broj kategorija koje su deo akcije rastao.
Zašto na spisku nisu neki skuplji proizvodi poput trapista, šunke, putera, junetine, voća...
- U ovom trenutku identifikovane su ove kategorije, a svi maloprodavci imaju mogućnost da u skladu sa svojom poslovnom politikom u akciju uključe i artikle iz drugih kategorija.
Kontrola je nezavisna
Iščekujući konačan dogovor države i trgovaca, pojedina udruženja potrošača su upozorila da je za pitanje marži u Srbiji od velikog značaja rad Komisije za zaštitu konkurencije. Pre svega, kontrola koncentracije na tržištu i kažnjavanje zloupotrebe dominanatnog položaja. - Ministarstvo trgovine nije nadležno za rad Komisije za zaštitu konkurencije, reč je o nezavisnom organu koga bira Narodna skupština - objašnjava Tomislav Momirović.
Bonus video:
(Espreso / Novosti)