OBRATITE PAŽNJU!
U OVIM SITUACIJAMA MOŽETE OČEKIVATI DA VAM AGENCIJA VRATI NOVAC AKO NE OTPUTUJETE: Postoji velika caka!
Seničić naglašava da su u agencijama u okviru Jute dovoljno odgovorni da nikoga neće slati na odmor gde će biti ugrožen, u suprotnom i sebi prave problem
Na Rodosu je ukinuto vanredno stanje i život na ostrvu se vraća u potpuno normalan režim, uključujući i regije koje su bile pogođene požarom. Upravo zbog požara pojedini građani našli su se u dilemi da li je u ovom trenutku bezbedno ići na letovanje u Grčku, a prema rečima naših sagovornika, putnici nemaju razloga za brigu jer "nijedna agencija ne bi ljude slala gde nije apsolutno bezbedno".
Najviše turista se interesovalo za situaciju na Rodosu, ali i na Eviji, Krfu i Sitoniji, a prema rečima direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Juta) Aleksandra Seničića, poslednja informacija glasi - situacija je bezbedna!
"Svi su bezbedni"
Andrej Todorović iz turističke agencije "Kon Tiki" kaže za "Blic" da se prema poslednjim izveštajima koje su dobili od lokalnih partnera i vodiča na Rodosu, situacija smirila.
- Predstavnici naše agencije su turistima na raspolaganju 24 sata, oni su u komunikaciji sa lokalnim partnerima, sa hotelima, sa kompanijama koji se bave transportom putnika, zdravstvenim ustanovama i svim drugim činiocima koji mogu dati pomoć ukoliko se za tim ukaže potreba - ističe Todorović.
On još dodaje da su inače smeštajni kapaciteti u kojima odsedaju naši turisti nalaze na više od 50 kilometara udaljenosti od područja koje je bilo zahvaćeno požarima.
Ugašen požar na Stoniji
Požar na travnatom prostoru koji je izbio juče nešto pre 12 časova između Metamorfosija i Nikitija, takođe je u potpunosti je ugašen.
- Požar je ugašen, apsolutno je sve pod kontrolom. Nažalost, u Grčkoj su česti požari kada su visoke temperature. Bile su jako velike vrućine, na Suncu je bilo izmereno 48 stepeni, ne u hladu. More nikada toplije nije bilo, čak kažu da se neće ohladiti do oktobra - rekao je za "Blic", Miloš Jovović iz turističke agencije "Travelland".
Kako je rekao Jovović, požar nije umanjio interesovanje građana Srbije, koji i dalje nesmetano zovu i rezervišu aranžmane za letovanje. Kada se radi o visokim temperaturama, istakao je da će usled njih biti duža i turistička sezona, koja će zbog topline mora potrajati i tokom oktobra, usled visokih spoljnih temperatura, budući da se more jako sporo hladi.
Vanredno stanje znači obavezu povrata novca, ali to sada nije slučaj
Seničić kaže ako je negde objavljeno vanredno stanje, to bi značilo da je zabranjeno putovanje na tu destinaciju, i u tom slučaju bi agencije morale da vrate novac ili ponude zamensko putovanje putnicima koji su uplatili aranžman, jer usluga ne bi mogla da se realizuje, ne bi možda moglo da se doputuje na ostrvo ili ne bi bilo moguće organizovati hotel.
- Međutim, to ovde nije slučaj. Vanredna situacija na Rodosu, koja je u međuvremenu ukinuta, bila je na delu ostrvu, 60 kilometara daleko od naših turista i sve funkcioniše potpuno normalno. Aerodromi rade, hoteli isto, ljudi borave na plažama. Objavili smo na društvenim mrežama snimak vodiča koji je trenutno tamo i on pokazuje na snimku kako izgleda grad i da je sve prepuno turista, gosti sede po kafićima i normalno se ponašaju. Dakle, potpuno je izvodljivo i moguće letovati – kaže Aleksandar Seničić.
On dodaje da ako putnik i pored toga želi zbog straha da otkaže putovanje postoje prava za to i da on to može uvek da učini, samo je pitanje pod kojim uslovima i koliko će ga to koštati, i tako je i u ovom slučaju.
Šta je pokazala praksa kada je povrat novca u pitanju
- Agencija uvek ima pravo da naplati stvarne troškove, one troškove koje je ona platila a ne može taj novac da povrati. U ovom slučaju je to nepovoljno po putnike s obzirom da avio kompanije lete na tu destinaciju i da nema razloga da otkazuju letove jer je sve bezbedno. Vrlo često dolazimo u situaciju da avio kompanije ne žele da vrate novac jer mogu da obave svoju uslugu. Ista stvar je i sa hotelima. I stvarni troškovi agencijski mogu da budu i 80-90 odsto od ukupnog iznosa. U praksi, sada kada se ovo dešavalo zadnja dva – tri dana i kada je bilo otkaza, agencije su se trudile, i u najvećem broju slučajeva su i uspevale da vrate novac, ali to najviše zavisi od agencije do agencije, od partnera do partnera, od hotela do hotela, jer oni nemaju zakon, kada je takva situacija, po kom moraju da vrate novac ako mogu da vam daju uslugu – objašnjava Seničić.
Zakonski rok za povrat novca
Ističe da će veliki deo ljudi koji je odustao onog dana kada je bila zaista najgora situacija, dobiti novac nazad. U najvećem broju slučajeva, ali to nije pravilo i Seničić kaže da ne može da kaže da će svi dobiti novac nazad, jer to zavisi, kao što je već rekao, da li će avio kompanija prihvatiti otkaz, da li će to prihvatiti hoteli i drugi u lancu usluga. Zato za svaki slučaj pojedinačno mora da se ima strpljenja.
- Bitno je da putnici znaju da novac ne mogu da dobiju odmah. Postoji zakonski rok 14-15 dana u kom agencija može da isplati novac. Ako agencija ne isplati novac onda ima obavezu da obrazloži putniku koji su stvarni troškovi. To ne mora da dokumentuje, ali mora da kaže, na primer : "Nismo uspeli da vratimo novac od avio karte, a ona košta toliko...“ ili „Nismo uspeli da vratimo novac od hotela a to košta toliko“, i ako postoji razlika nju agencija mora da isplati. Da bi putnik bio potpuno zaštićen to sve može da prekontroliše turistička inspekcija. Mogu da iskontrolišu da li je agencija zaista platila troškove koje kaže da je platila i da li je agencija pokušala u tom procesu da taj novac povrati. Pokušavamo da izađemo u susret onima koji hoće da odustanu, ali strah kao strah ne može da bude razlog za odustajanje jer smo dužni po zakonu da damo prave informacije, da ne obmanjujemo potrošače u smislu njihove bezbednosti, jer za to prete velike kazne – kaže direktor Jute.
"Nikoga ne šaljemo na odmor gde će biti ugrožen"
Seničić naglašava da su u agencijama u okviru Jute dovoljno odgovorni da nikoga neće slati na odmor gde će biti ugrožen, u suprotnom i sebi prave problem jer putnika moraju da evakuišu, da ga voze na bezbedno mesto i prave sebi mnogo novih troškova.
Kada je u pitanju Evia, situacija je vrlo slična, ali se naši putnici nalaze još dalje od požara, oko 130 kilometara su udaljeni. Nemaju nikakve veze sa tim područjem, niti ga vide. Seničić kaže ni u slučaju ovog ostrva nema razloga za odustajanje.
U turizmu se sve plaća unapred
- Ljudi moraju da shvate da sve što radimo u turizmu plaćamo unapred. Ne može niko da uđe u avion ako mi već nismo platili avion 15-20 dana pre polaska, ne može ući u smeštaj ako agencija nije platila sedam, osam, deset dana pre polaska. Zavisimo od naših partnera i to nije stvar naše dobre volje, da li nešto hoćemo ili nećemo, da li smo humani ili nismo. To je stvar ugovora i taj ugovor mora da se poštuje. Ova praksa o stvarnim troškovima, koje agencija ima pravo da zadrži, nije naša, već je svetska praksa. Tako je u celom svetu – kaže Aleksandar Seničić.
Ako nema realne opasnosti nema razloga za otkaz putovanja
- Sam strah ne može da bude razlog za otkaz ako nema objektivne opasnosti, a nema je, jer onda bismo dali mogućnost da u svakom trenutku neko od putnika može da kaže da ga je strah ajkule u moru, zmije na kopnu ili komaraca, i to bi moglo da se zloupotrebi. Na ovim destinacijama nema opasnosti, i niko nije ugrožen. Informacija od jutros je da je na Rodosu potpuno ugašen požar, ukinuto je vanredno stanje, na Eviji je situacija pod kontrolom, na Krfu je takođe ugašen požar – kaže Seničić.
Savet Jute
Savet je da putnici budu u kontaktu sa agencijom u kojoj su platili letovanje i da imaju poverenja da ih niko neće poslati tamo gde će im život biti ugrožen.
- U trenutku kada se neko odlučuje za put i treba da putuje kontakt sa agencijom je najbolji za pravovremene informacije. Zato neka naši turisti budu u kontaktu sa svojim agencijama i neka u njih imaju puno poverenje - savetuje prvi čovek Jute.
Bonus video:
(Espreso / Blic)