JMBG, adresa, bankovni račun...
SVAKI DESETI GRAĐANIN SRBIJE BIO ŽRTVA ZLOUPOTREBE PODATAKA: Evo koji sve RIZICI postoje i koga KONTAKTIRATI!
Poverenik upozorava da rizik uvećava ubrzana digitalizacija i korišćenje veštačke inteligencije
Svest građana o zaštiti ličnih podataka polako raste, ali su podaci sve ugroženiji - pokazuje istraživanje poverenika za zaštitu podataka o ličnosti i OEBS-a. Većina i dalje ne razume sve mogućnosti zloupotreba, koje su sve češće, zbog dominacije interneta i korišćenja veštačke inteligencije. Najugroženiji su najstariji i najmlađi.
Ime i prezime, adresa, JMBG, zdravstveni karton, bankovni račun. Iako se većina građana plaši da im kriminalci i prevaranti ne pristupe, o zaštiti se ne vodi dovoljno računa. Svaki deseti građanin bio je žrtva zloupotrebe. Kada se to dogodi, u pomoć pre zovu policiju nego poverenika.
"Veliki procenat građana, 80 posto, smatra da je rizik od ugrožavanja, odnosno, zloupotrebe podataka o ličnosti donekle ili veoma visok, a sa druge strane manje od trećine smatra da su građani svesni ovog rizika", kaže Slađana Brakus, izvršna direktorka "TMG Insights Kantar", piše RTS.
Rizik je sve veći, upozorava poverenik. Podaci su sve ugroženiji, sve više nam ih uzimaju, sa našim znanjem ili bez njega. I to, gotovo na sve strane. Rizik uvećava ubrzana digitalizacija i korišćenje veštačke inteligencije. Zato se mora povećati svest o zaštiti.
"Naši podaci, to ću istaći hiljaditi put, postali su bukvalno jedna od najvrednijih imovina i na nama svima, a posebno na povereniku i njegovoj službi je da ukazuju građanima da ukoliko ne bi svoj novac delili šakom i kapom na sve strane, dragocenosti, nakit, pa ne treba da daju ni svoje podatke", rekao je poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović.
Agnes Bodens iz OEBS-a navodi da je cilj da doprinosimo podizanju svesti građana o tome da imaju pravo na zaštitu privatnosti, ali i svesti javnih institucija, privatnih kompanija o načinu prikupljanja tih podataka.
Godišnje se zabeleži oko 300 pritužbi na zloupotrebu ličnih podataka. Ostao je upamćen primer kada je teretana tražila otisak prsta za članarinu. Nakon prijave i reakcije poverenika, teretana je prestala sa takvom praksom.
Bonus video:
(Espreso / RTS)