Đaci, Foto: Beta / Milan Obradović, Nemanja Nikolić, Stefan Stojanović, RINA

reakcija

SVA DECA PITAJU JEDNO: Učiteljica nam otkriva kako se ponašaju đaci mlađeg školskog uzrasta nakon TRAGEDIJE

Osim što je teško zaštititi decu od informacija koje stižu sa svih strana, nemoguće je i kontrolisati njihove međusobne interakcije u školskom okruženju

Objavljeno: 10.05.2023. 19:00h > 10:55h

Tragedija u centru Beograda kada je učenik sedmog razreda ubio osmoro đaka i čuvara u Osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar" uznemirila je čitav Balkan, a brojne roditelje ostavilo u šoku i sa nedoumicama kako o ovakvim događajima da pričaju sa decom.

Dok su pojedina deca starijih školskih razreda reagovala na uznemirujući način veličajući dečaka (13) koji je 9 porodica zavio u crno, deca mlađeg školskog uzrasta još uvek zbunjeno procesuiraju ovaj traumatični događaj.

Prema rečima stručnjaka, ne postoji jasno utvrđen i pouzdano dobar način da se s decom razgovara o bilo kojoj tragediji, a pristup bi uglavnom trebalo da zavisi od uzrasta i temperamenta deteta.

Učenici u vrtićufoto: Petar Aleksić

Budući da su slučajevi masovnih pucnjava česti u Americi, tamošnji stručnjaci često se bave ovom važnom temom, a Američka psihijatrijska asocijacija i Američka akademija za pedijatriju preporučuju da se teme takvih napada izbegavaju dok deca ne dostignu određenu starost – oko osam godina, ali i to zavisi od deteta, pisao je Today.

Dr Debora Gilboa, stručnjakinja za roditeljstvo, naglašava da roditelji treba da spreče da deca gledaju vesti i vide fotografije i snimke jer će ti vizuelni prikazi ostati duže od reči kod njih. Ako deca vide neke fotografije, ona savetuje da roditelji pokažu svojim mališanima i pozitivne fotografije koje će se suprotstaviti negativnim.

– Treba da vidimo možemo li da zamenimo ta sećanja i izbalansiramo ih tako što ćemo pokazati pozitivne primere i neverovatne ljude koji su požurili da pomognu – kaže ona.

Osim što je teško zaštititi decu od informacija koje stižu sa svih strana, nemoguće je i kontrolisati njihove međusobne interakcije u školskom okruženju. Osim toga, obaveza da se održi minut ćutanja pre početka nastave tokom 3 dana žlosti koji je Vlada Srbije proglasila od 5. do 7. maja, ostavlja mesto za pitanje "A ŠTA SE TO DESILO?". Zato je osim za roditelje, važno i za učitelje i učiteljice koji sa decom mlađeg školskog uzrasta provode dobar deo dana na koji način objašnjavaju deci šta se oko njih dešava.

Učenicifoto: Profimedia

Tim povodom je za Espreso svoje iskustvo ispričala učiteljica, čije ime je poznato redakciji, iz jedne seoske škole u okolini Vranja i koja trenutno vodi 2. razred.

Deca su u četvrtak bila zbunjena, ona su već znali da se nešto desilo jer su kod kuće mogla da načuju od roditelja ili sa tv-a. Svim nastavnicima / učiteljima je na školskoj sednici rečeno da nastavu održimo po uobičajenom protokolu. Čuli smo da su se dešavali incidenti u drugim školama, kod nas srećom nije bilo toga, ali sva deca pričaju samo o tome. Moji mališani koji su 2. razred su me u petak pitali "da li je policajac ispred škole pravi", te sam bila obavezi da im objanim da jeste i da samo radi svoj posao kao što je i moj posao da njima držim časove. Jedna učenica nije smela sam da ode do toaleta, kaže doći će "onaj s pištoljem da nas puca", priča nam učiteljica.

Kako dalje objašnjava, roditelji joj se od četvrtka javljaju da pitaju kako im se deca ponašaju na času i da li je sve u redu.

"Roditelji su u još većem strahu nego deca. Od četvrtka me zovu i pišu poruke kako bi proverili da li je sve u redu sa decom. Mališani su sada u tom uzrastu da njima i ne može, a i ne treba da se objašnjava šta se desilo. Na nama je da ih zaštitimo kako im ovaj događaj ne bi stvorio neku traumu ali i da ih, kao i do sada, osluškujemo, te ako primetimo neki problem, sa roditeljima i decom razgovaramo", govori nam sagovornica.

Prema njenim rečima, i među kolegama je ovo glavna tema i i oseća se i među nastavnicima zbunjenost i jeza. Dalje objašnjava da im je iz Ministarstva prosvete stiglo obaveštenje da moraju da održe hitno roditeljski sastanak kako bi se razmatrale 5 tačke.

Učionicafoto: Profimedia

Jedna od njih je da je od utorka, 9. maja, učenicima dostupan broj telefona na koji je moguće anonimno prijavljivanje problema – 064 859 08 62.

Dodatno, sve škole će do kraja nedelje održati sastanke Saveta roditelja, učeničkih parlamenata i roditeljske sastanke, na kojima će biti reči o problemu vršnjačkog nasilja.

Biće povećan pedagoško-psihološki rad sa decom, a u svim školama biće postavljene kutije za anonimnu prijavu problema s kojima se učenici suočavaju.

Takođe, biće intenzivirane sportske aktivnosti u vidu organizacije turnira u različitim sportovima, gde će u prvom planu biti, ne takmičarski duh, već promocija zdravih stilova života.

(Espreso)