Gume, Foto: RINA

obratite pažnju!

LETI MORATE IMATI LETNJE GUME, EVO I ZAŠTO: Pneumatici PONOVO POSKUPELI, ove stvari svaki vozač MORA DA ZNA!

Ovo vozača što im se do sada javilo za uslugu, pričaju, donelo je svakojake letnje gume

Objavljeno: 31.03.2023. 07:53h

Za razliku od zimskih, čije korišćenje je zakonski propisano od 1. novembra do 1. aprila pod uslovom da na kolovozima nema snega, letnje gume nisu obaveza vozača, ali je preporučljivo da ih stave. Pre svega iz lične i bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.

Zamena zimskih guma letnjim je počela, mada vulkanizeri još nemaju pune ruke posla. Kažu, iskustvo ih je naučilo da tek od 1. aprila očekuju gužve ispred svojih radionica.

Ovo vozača što im se do sada javilo za uslugu, pričaju, donelo je svakojake letnje gume. Ima tu tek kupljenih novih pneumatika, korišćenih ali ne mnogo istrošenih, ali i onih kojima je kraj „radnog veka“ blizu, čak i „ćelavih“ do te mere da je rizik voziti na njima.

foto: RINA

Užičani su naučili na sneg u aprilu i znaju da zima ne gleda u kalendar. Zato nije veliki broj onih koji su do sada stavili letnje gume.

- Dolaze ljudi na zamenu guma, ali ne može se reći da je navala. A svakakve gume donose. Kriza je vidljiva i na felnama vozila. Imali smo juče vozača koji je došao sa skupim automobilom i doneo dve ganc nove i dve stare, potpuno izlizane gume. Ukazali smo mu da su mu dve potpuno loše, a on na to odgovorio: „ nam, ali žao mi je da ih bacim“. U prevodu „nemam para za nove“ – priča za „Blic“ Bojan Vujičić, vulkanizer iz Užica.

Dosta vozača, navodi on, na zimskim gumama vozi i leti, pa kad ih istroše onda opet kupuju zimske jer smatraju da im je jeftinije. Takođe, nastavlja naš sagovornik, među novim gumama koje Užičani donose na montiranje, prilično ih je marki kineskih proizvođača.

- Njihova cena je oko 6.000 dinara po komadu, nisu one loše za vožnju, ali je problem što mogu da pređu tek 25.000-30.000 kilometara, i više nisu za upotrebu – objašnjava ovaj vulkanizer.

I u Beogradu mnogi non-stop voze sa zimskim gumama

Previše posla na zameni guma nemaju ni njegove kolege iz Beograda. U jednom vulkanizerskom servisu iz prestonice kažu da imaju oko 10-15 vozila dnevno.

foto: RINA

- Kvalitet guma i njihovih marki je šarolik, zavisno od dubine džepa. Kad su u pitanju nove gume, ima ih od raznih proizvođača, od najjeftinijih kineskih do najskupljih iz pogona najpoznatijih kuća. Što se tiče već korišćenih, njihovo stanje se kreće od skoro pa istrošenih do malo voženih koje mogu da pređu još dosta. Neki uopšte i ne skidaju zimske gume, voze ih dokle mogu, pa onda opet kupe zimske – rečeno je ovde.

I letnje gume poskupele

Kao i sve drugo, poskupele su i letnji pneumatici. Kako kažu u radnjama koje trguju ovom robom, cene guma koje se kod nas najviše koriste otišle su oko 10 odsto.

Tako se, zavisno od proizvođača, guma dimenzija 205-55-16 može naći po ceni od 5.800 do 21.000 dinara. Drugim rečima, za set letnjih guma ove dimenzije treba od 23.200 do 84.000 dinara. Cena gume 195-65-15 kreće se u rasponu od 5.500 do 12.500, a 225-45-17 košta od 6.500 do 12.300.

foto: RINA

Širok je raspon i između najjeftinije i najskuplje polovne gume i njihova cena je, zavisno od stanja i proizvođača, od 15 do 60 evra.

Zašto je važno da leti imamo letnje gume

Zimske gume su mekše od letnjih i imaju svojstvo da se pri niskim temperaturama pomalo stvrdnu što je pogodnije za vožnju. Međutim, više temperature stvaraju kontra efekat, odnosno zimske gume omekšaju, postaju rizične za vožnju i brže se troše.

Letnje gume, objašnjava naš proslavljeni automobilista Milovan Mikica Vesnić su izuzetno važne u letnjim uslovima vožnje.

- Prilikom visokih temperatura performanse zimskih guma su neuporedivo lošije u poređenju sa letnjim. Naročito na otvorenom putu dolazi do velikih deformiteta na zimskim gumama, kidanja komada, nepravilne potrošnje goriva, raznih vibracija u vozilu. Svi koji voze leti na zimskim gumama treba da znaju da će one u velikoj meri izgubiti performanse potrebne za vožnju u zimskim uslovima – priča Vesnić.

Vozilu sa zimskim gumama u letnjem periodu, pojašnjava automobilista, duži je zaustavni put i loše reaguje na sve funkcije, od upravljanja do kočenja.

foto: Profimedia

- Najbolja je varijanta da imate set i jednih i drugih guma, čime ćete u svako doba godine biti sigurniji na putu i gume će vam duže trajati – kaže Vesnić.

Zimske gume su bolje, ali samo u zimskim uslovima

Sve što ste ikada pročitali o kvalitetu zimskih guma i o razlozima zbog kojih su neophodne u zimskim mesecima je neupitno tačno. Nažalost, to ne vredi u letnjim mesecima, odnosno prilikom toplijeg vremena. Zimske gume su napravljene sa dubokim profilima od puno mekše i elastičnije smese od letnjih kako se u hladnim zimskim mesecima ne bi stvrdnule te kako bi i pri najnižim temperaturama dobro prianjale za podlogu čineći vožnju udobnom, i još važnije sigurnom, navodi se na sajtu "Vrele gume".

Međutim kada krenu visoke temperature u prolećnim i letnjim mesecima, svaki kilometar koji napravite sa zimskim gumama po vrućem asfaltu rapidno ih troši i skraćuje njihov životni vek. Zimski pneumatici ne mogu pratiti temperaturnu razliku i zato je potrebno koristiti tvrđe i čvršće letnje pneumatike.

Vožnja je sigurnija sa pravilno izabranim gumama

Prilagođavanje sezoni štiti životni vek guma vašeg automobila. Voziti sa prikladnim gumama u odgovarajućoj sezoni veliki je i sigurnosni faktor. Baš zato što su tvrđe i čvršće, letnje gume pružaju mnogo bolje uslove i sigurniju vožnju po vrućem asfaltu.

Brojna su istraživanja potvrdila da je put kočenja mnogo duži ako u letnjim mesecima vozite sa zimskim gumama. Puno je veća i mogućnost da u krivini izletite sa puta ili da se zabijete u drugi automobil i na mokrom i suvom asfaltu. Testiranja kažu da zimske gume imaju čak 40 odsto duži put kočenja od letnjih guma i oko 10 odsto lošije ponašanje u krivinama, navodi se na ovom portalu.

Svakodnevno štedite na gorivu

Zimski pneumatici u letnjim mesecima čine veći trošak. Zbog svog sastava materijala i prilikom zagrevanja podloge same gume se znatno troše. Međutim, isto tako morate da budete svesni da korišćenjem neprikladnih guma konstantno utičete na povećanu potrošnju goriva. Voziti sa sezoni primerenim gumama može vam stoga doneti i ogromnu uštedu po pitanju potrošnje goriva. Time dodatno utičete i na smanjenje zagađenja okoline.

Dugoročno štedite novac za dva seta guma

Dugoročno najsigurnija i najisplativija opcija je imati dva seta guma – jedan za zimske i drugi za letnje mesece. Ako imate i dva seta felni, gume možete zameniti i kod kuće. Naravno pod uslovom da gume možete da prikladno uskladištite kako se ne bi oštetile i uništile prilikom stajanja. Ako vam je problem da uskladištite gume koje trenutno ne koristite, svaki bolji vulkanizer i servis automobila pruža uslugu „hotela za gume“ u kom možete da odložite svoje gume do naredne sezone.

(Espreso/Blic)