Rak, Foto: Profimedia

napredak

APLIKACIJA ZA PACIJENTE OVOG MALIGNOG OBOLJENJA VELIKI KORAK U SRBIJI: Kocić za Espreso o temi koja menja budućnost

Postoje dva osnovna tipa limfoma, Hočkinov i non Hočkinov limfom i više različitih pod tipova

Objavljeno: 31.03.2023. 18:58h

Limfom je jedna od 10 najučestalih malignih bolesti u Srbiji, godišnje oboli oko 1.200 pacijenata. Može se javiti u bilo kojoj životnoj dobi, ali je i jedan od najčešćih kancera koji se javljaju kod tinejdžera.

Limfom je teška maligna bolest limfocita, a najveći problem je to što su simptomi neprepoznatljivi jer ih uglavnom povezujemo sa nekim manje opasnim stanjima.

Neki od simptoma koji se javljaju su sledeći:

Zamor (koji se ne može objasniti premorom u kući na poslu ili psihičkim razlozima)

Povišenje telesne temperatrue

Noćno znojenje

Svrab po koži,

Gubitak apetita

Gubitak težine (koji se ne može objasniti dijetom ili povećanim telesnim aktivnostima).

Postoje dva osnovna tipa limfoma, Hočkinov i non Hočkinov limfom i više različitih pod tipova. Neki naučnici procenjuju da postoji 80 različitih podtipova limfoma, a Non Hočkinov limfom čini 4/5 svih limfoma.

foto: Profimedia

U Srbiji se na godišnjem nivou dijagnostikuje novih 250-260 slučajeva, a od ovog broja njih manje od 100 ima potrebu za novom terapijom. Sličan broj obolelih je i u zemljama regiona. Za limfome ne postoji skrining metod, zato se uglavnom otkriju u kasnijim fazama razvoja. Jedina prevencija je zdrav način života kao i za sva ostala oboljenja. Važna je i edukacija lekara primarne zdravtsvene zaštite kako bi odmah mogli da prepoznaju simptome i što pre upute pacijenta kod hematologa, kao i edukacije opšte javnosti.

Udruženje "LIPA" svake godine obeležava Nacionalni dan borbe protiv limfoma, u cilju da bolje informišu javnost i pacijente o mogućnostima lečenja, ali i o podizanju svesti o značaju preventive i ranog otkrivanja bolesti.

Ove godine unapredili su već postojeću mobilnu aplikaciju “LIMFOM APP” koja je dizajnirana sa ciljem da se pacijenti sa hematološkim malignitetima: limfom, HLL i MPN, osnaže kroz edukaciju i podršku od strane Udruženja, ali i kroz redovno praćenje njihovih simptoma i stanja u toku i nakon lečenja.

Sa Majom Kocić iz Udruženja "LIPA" razgovarali smo o nameni aplikacije, kako funkcioniše i o njenoj dobrobiti za pacijente.

Aplikacija nije potpuna novina za naše Udruženje, imamo je od 2019. godine, ali se dosta toga promenilo što se tiče digitalnih rešenja, uopšte korišćenja digitalnih rešenja, naročito od korone. Dosta smo je tranformisali, u međuvremenu smo shvatili šta je potrebno pacijentima. Aplikacija u ovom obliku sadrži 4 celine, od kojih se jedna odnosi na edukaciju pacijenata, što znači da mogu naći sve informacije vezano za njihovu dijagnozu. Druga celina se odnosi na podršku pacijentima, kroz rad sa pacijentima primetili smo da se pacijenti prvo raspituju o načinu ishrane, lečenju i o oporavku. Veliki broj pacijenata i članova porodice takođe traži psihološku podršku i pitaju vezano za preporuke o fizičkoj aktivnosti, pa smo im i tu napravili jednu celinu. U okviru aplikacije imamo i video zapise, savete nutrionista, vežbice koje su prilagođene pacijentima, njihovoj životnoj dobi i dijagnozi. Ono što je važno naglasiti jeste da pacijenti preko aplikacije mogu da kontaktiraju našeg nutricionistu i našeg psihoterapeuta. Za sada samo putem mejla, ali je ideja da negde u budućnosti razvijemo i mogućnost za video poziv jedan na jedan.

foto: Femonena

Maja je istakla i da je laka za korišćenje, uzimajući u obzir da je lako dostupna i starijim pacijentima, a takođe se osvrnula i na druge dve, jako bitne celine u sklopu ove aplikacije.

Aplikacija jeste laka za korišćenje, što i jeste cilj. Ali želim da napumenem da uz ove dve oblasti imamo još dve, a to su praćenje simptoma, naši pacijenti na dnevnom nivou imaju preko 20 simptoma koji se najčešće javljaju, mogu da ih prate, na osnovu subjektivnog osećaja i obeleže jačinu simptoma na skali od 0 do 10. Ono što je dobro jeste da pacijenti dobijaju izveštaje preko aplikacije u PDF-u. Ti izveštaji mogu biti na dnevnom nivou, mogu da pokrivaju period od mesec dana i period od 3 meseca. Ti izveštaji preko aplikacije mogu direktno biti poslati lekaru, putem mejla, vibera, itd. Četvrta celina jeste praćenje terapije, gde pacijent unosi terapije koje koristi, ne moraju biti samo hematološke terapije, mogu biti bilo koje, što je jako bitno lekarima da bi imali potpunu sliku šta pacijenti uzimaju u međuvremenu, pri čemu postoji mogućnost i da se navije alarm kao podsetnik da je vreme za terapiju. Postoji i deo lekarski pregledi, gde pacijent ubeleži kada ima sledeći lekarski pregled ili kontrolu, direktno preko kalendara dobija informaciju o zakazanom pregledu. Gledali smo da obuhvatimo sve ono što je našim pacijentima bilo najvažnije, ali i da imamo neke korisne informacije digitalne tranformacije koju su podjednako značajne lekarima i pacijentima, zaključila je Kocić.

(Espreso)