probni test
OSMACI OTKRILI KOJI ZADACI SU IH NAJVIŠE NAMUČILI NA PROBNOM TESTU IZ MATEMATIKE: Jedan im je posebno ZADAO MUKE
Beogradski osmaci iz OŠ "Kneginja Milica" s Novog Beograda su prilično zadovoljni kako su uradili probni test iz matematike
Učenici osmog razreda osnovne škole polagali su danas probni test iz matematike za malu maturu, a najviše muka zadali su im, kako kažu, 18. i 20. zadatak. Reč je o metodama zamene brojeva ali ništa manje teški im nisu bili ni izračunavanje procenata i linearne jednačine. Ipak, većina malih maturanata završila je test za u proseku oko sat i 15 minuta i skoro su svi listom rekli da su očekivali da će biti mnogo teže.
Beogradskim osmacima poslednja 3 zadatka zadala najviše muka
Beogradski osmaci iz OŠ "Kneginja Milica" s Novog Beograda su prilično zadovoljni kako su uradili probni test iz matematike. Uglavnom su ih sve namučila tri poslednja zadatka, za koje kažu da su najteži.
- Test je bio lagan, sve sam uradila, bila su tri teža tekstualna zadatka. Uopšte nije strašno - rekla je Katarina s Novog Beograda.
Njeni drugari su se složili da nije bilo preteško, ali je bilo zadataka koji su ih pošteno namučili.
- Od 20 zadataka uradio sam 16 tačno, za četiri nisam siguran, najteže su bile algebarske funkcije. Najteži je bio 18. zadatak sa zlatom - rekao je Dragan.
Najteži zadatak i rešenje
Sa njim su se složili i Marko, Sava i Marija. Najteži je bio zadatak "za zlatom", evo kako glasi:
"Zlatar je kupio 5 gr zlata i 20 gr srebra po ceni od 9.540 dinara. Posle nekoliko dana je po istoj ceni kupio 4 gr zlata i 25 gr srebra po ceni od 8.100. Koliko košta gram zlata?"
Evo i rešenja: Cena jednog grama zlata (x) je 1700 dinara, a cena jednog grama srebra (y) je 52 dinara.
Učenicima OŠ "Drinka Pavlović" u Beogradu, takođe je bio najteži 18. zadatak.
- Najteži nam je bio 18. zadatak, koji glasi ovako: Darko je kupio 5 grama zlata i 20 grama srebra za 9 hiljada dinara. Posle par dana kupio je 4 grama zlata i 25 grama srebra za 8.100 dinara. Koliko košta gram zlata? - kaže Mateja Stevanović.
Ovaj zadatak, koji se odnosi na metodu zamena brojeva, učenicima je zadao pravu glavobolju.
- To je više logički zadatak, poenta je da uočiš i zameniš iz jedne jednačine u drugu - kaže jedna osmakinja.
- Sve je prošlo regularno. Ovo je za nas jedna tekuća stvar u školskoj godini. Nije bilo nikakvih odstupanja - kaže Nataša Vasić, direktora OŠ "Drinka Pavlović" i podseća da učenici sutra polažu srpski jezik i test iz izbornog predmeta.
Za sat uradio sve
Pored ovog zadatka, bili su teški procenti, linearne jednačine i proporcije.
- Bilo je zaokruživanje, dva, tri zadatka su bila da se odredi postupak. Trebalo mi je sat vremena da uradim sve. Očekivao sam da će biti teže - kaže Viktor Vasiljković.
- Očekivala sam dosta teže, mada ja sam 5.00. Nisam se nešto posebno spremala za ovaj test.
Značilo mi je što sam otišla na jednu pripremnu nastavu kod nastavnice matematike. Proceneti i proporcije su mi bili malo teži. Metoda zamene brojeva mi nije bila teška, jer je poenta samo da uočiš, zameniš iz jedne jednačine u drug - kaže jedna učenica.
Učenici dodaju da nisu imali da crtaju, pa im geometrija nije predstavljala problem.
- Za dve formule nisam mogla da se setim, pa sam nešto ostavila prazno, a nešto uradila kako mislim da bi trebalo"- priča učenica.
Opšti utisak je da su očekivali da će biti dosta teže. U proseku im je trebalo između sat i sat i petnaest minuta da urade. Zadaci su bili i na zaokruživanje i na dopunu, kombinovanog tipa.
Novosadske osnovce namučila piletina s proteinima
Iz novosadske osnovne škole "Petefi Šandor" osmaci su sa probnog ispita krenuli da izlaze nakon nešto manje od sat vremena. Kako od njih saznajemo, najteži zadaci su bili pri samom kraju a ubedljivo najteži zadatak bio im je onaj u kojem su trebali da izračunaju udeo proteina u pilećem mesu.
- Bio je zadatak sa 100 grama pilećeg mesa i u tome 22,5 grama proteina. Kada se ispeče to bude za 30 odsto manje. Neko je kupio 140 grama pečenog mesa i trebalo je da izračunamo koliko je dobio grama proteina u tome, ako se dobro sećam - ispričao je zadatak Teofil Trkulja.
Ipak, zadovoljan je kako je uradio test i očekuje još bolje rezultate iz izbornog predmeta, što će za njega biti hemija.
Kako smo mogli da zaključimo iz razgovora sa budućim maturantima, najboljim rezultatima se nadaju upravo iz izbornog predmeta. Dok je većina naših mladih sagovornika izabrala geografiju za izborni predmet, bilo je i onih koji su izabrali hemiju, poput Teofila ili istoriju poput Isidore. Za probne testove se nisu previše spremali, ali svi kažu da će drugačije biti sa onim pravim koji ih čeka uskoro.
Osmacima u Boru najteži bio 18 zadatak
Kako objašnjavaju đaci iz OŠ "Branko Radičević" u Boru, zadaci nisu bili mnogo teški i uglavnom su pitanja bila na zaokruživanje.
- Bilo je poprilično lako, očekivala sam da ćemo imati mnogo teže zadatke. Najteži mi je bio 18 zadatak, koji je trebao da se uradi postupno i njega nisam uradila. Sve u svemu zadovoljna sam kako sam uradila test i planiram da upišem srednju Ekonomsku školu - kaže Tea Smiljković, učenica OŠ "Branko Radičević".
Njen drug Milan Stojanović se slaže da je 18 zadatak bio najteži na testu iz matematike.
- Dato je da je naručeno pet grama zlata, a takođe je bilo reči i o srebru. Trebalo je da se izračuna koliko iznosi gram zlata u dinarima. Zadatak je bio dosta težak i zauzeo je celu stranicu na testu - priča Milan koji planira da upiše srednju Mašinsko-elektrotehničku školu.
I Nenad Aleksić, učenik OŠ "Branko Radičević" tvrdi da je 18. zadatak bio poprilično komplikovan.
- Trebali smo da izračunamo na osnovu datih podataka, koliko iznosi gram zlata. Taj zadatak je bio najteži - rekao je Nenad Aleksić, koji želi da upiše srednju mašinsko -elektrotehničku školu.
- Najteža su mi bila poslednja dva zadatka, ali u suštini nije bilo previše teško. Nisam se nešto previše pripremao pa sam se iznenadio što mi je bilo zapravo baš lako. Mislim da sam sasvim dobro uradio, ali videću kad budu rezultati - rekao nam je Milovan Andrejić.
Slično nam je potvrdila i Isidora Daničić koja je očekivala da će probni test iz matematike biti nešto teži. Za razliku od njenog vršnjaka koji je izabrao geografiju, ona je kao izborni predmet odabrala istoriju, pa se nada da će upravo taj test uraditi najbolje.
Male maturante u Nišu "mučile" proporcije
Učenicima iz Niša na probnom testu iz matematike najteža su bila poslednja tri zadatka u kojima je bilo potrebno postaviti proporcije i izračunati ih.
Učenica OŠ "Radoje Domanović" iz Niša M.R. kaže da je test bio srednje težak ali da su neka pitanja bila dosta teška.
- Sve sam uradila, tačno mi je bar 15 pitanja. Poslednji, 20. zadatak bio je najteži. Trebalo je izračunati određenu proporciju, koliko grama masti će da ispari kada čovek isprži meso koje je kupio. To je bilo najteže - kaže ona.
Njen školski drug V.V. kaže da je većina zadataka bila laka, ali da su nekoliko poslednjih bili dosta zahtevni.
- Najviše problema su mu napravili 19. i 20. zadatak jer je procedura bila dugačka. Za 19. zadatak je bilo najteže da se postavi proporcija. Trebalo je postaviti proporcije da bi se izračunala cena grama zlata a kada se to uradi kako treba posle sve lepo ide ali dok sam postavio proporciju trebalo mi je vremena. Spremao sam se iz matematike od početka školske godine a poslednjih mesec dana intenzivno. Zadovoljan sam znanjem ali uvek može bolje - navodi V.V.
Učenica OŠ "Radoje Domanović" L.Z. kaže da se spremala, uzimala privatne časove matematike i misli da je uradila tačno 70 odsto zadataka.
- Generalno je bio težak test, ali je ovo više bilo da proverimo znanje i nadoknadimo to što ne znamo. Najteža su bila zadnja tri zadatka 18, 19 i 20. Najteže je bilo da se izračuna deo trougla. Koliko sam se spremala, zadovoljna sam znanjem - kaže ona.
Dušica Tričković, direktorka OŠ "Radoje Domanović" kaže da je najvažnije da se deca kroz probni test upoznaju sa procedurom polaganja, ali da je ovo polaganje na neki način i inicijalni test.
- Ovaj test će nam pomoći da se vidi koliko učenici imaju znanja i da se na osnovu ovih postignuća napravi akcioni plan kako bi se dalje odvijala pripremna nastava u skladu sa tim njihovim postignućima - kaže za "Blic" Dušica Tričković, direktorka OŠ "Radoje Domanović".
Subotički maturanti kuburili sa geometrijom, srebrom i zlatom
Učenici osmih razreda Osnovne škole "Matko Vuković" u Subotici rešavali su danas probni završni ispit iz matematike na srpskom i hrvatskom nastavnom jeziku, 61 malih maturanata na srpskom jeziku i 17 na hrvatskom nastavnom jeziku.
- Ispit je krenuo na vreme, sve je prošlo u najboljem redu. Rekli smo deci da je ovo sada mogućnost da vide gde su otprilike sa svojim znanjem, da osete atmosferu rešavanja testa i ako imaju tremu da se opuste. Ovo je simuliranje okolnosti završnog ispita - kaže Mirjana Stevanović, direktorica škole i napominje da deca nisu u potpunosti spremna za završni ispit jer još imaju čitav kvartal do kraja, skoro tri meseca do 21. juna.
Učenici kažu da nije bio težak test.
- Bilo je lako, lakše nego što smo očekivale. Nismo imale tremu, osećala sam se kao pred svaki kontrolni zadatak. Najteža nam je geometrija i da izračunamo površinu. Dopada nam se što je bilo dosta zadataka sa ponuđenim rešenjima, to nam je onda lakša opcija - kažu Hatidža, Hermina i Dženana, učenice koje su prve završile testove iz matematike.
Njihov školski drug Ekrem je očekivao teže zadatke.
- Bilo je dosta logičkih zadataka i lagano sam ih rešio. Uradio sam sve zadatke. Teže mi ide geometrija. Zapamtio sam dobro jedan zadatak, bio je zaista lak i glasio je da je Ana htela da kupi sok iz aparata, ali aparat nije mogao da joj vrati kusur. Ana je htela sok koji je koštao 130 dinara i pitanje je glasilo koliko Ana treba da da novca da bi najmanje potrošila. Imala je novčanice od 20, 100 i 200 dinara - priseća se Ekrem Barčić.
Olakšanje posle testa su osetili i ostali vršnjaci.
- Sada nam je lakše jer znamo kako će izgledati maturski test. Nije bilo teško. Najteža nam je geometrija. Najteže nam je bilo da izračunamo koliko košta srebro i zlato, bilo je navedeno da su srebrne i zlatne medalje, odnosno pet grama zlata i 20 grama srebra, oko 9.500 dinara, i onda da izračunamo koliko košta zlato. Nismo to znali - kažu za "Blic" Darko Ištvančić, Nikola Kolar i Vedran Kovačević.
I u Negotinu problem s proteinima i piletinom
Bogdan Jovanović, učenik OŠ "Branko Radičević" u Negotinu, ističe da je na današnjem probnom testu iz matematike đacima najviše muka zadao zadatak koji se odnosio na izračunavanje količine proteina u piletini.
- Sve sam zadatke uradio i test nije bio težak. Mojim drugovima, sa kojima se slažem je najteži bio zadatak u kome se tražilo da se izračuna koliko proteina ima u 140 grama ispečene piletine. Uradio sam i taj zadatak, i test u globalu nije bio uopšte težak - kaže Jovanović.
U Sevojnu se nadaju da će završni test biti sličan probnom
Ne bi se osmaci iz Sevojna nimalo bunili da završni test iz matematike bude nalik današnjem probnom. Učenici Osnovne škole „Aleksa Devojović“ iz užičke gradske opštine po izlasku iz učionica delili su stav da su zadaci bili pretežno laki.
- Prvo sam uradio zadatke u koje sam bio siguran da znam, a posle ostale rešavao polako, logikom. Bilo ih je dosta u kojima se tražilo da se zaokruži neki od ponuđenih odgovora, ali oni mi nisu stvarali nedoumicu. Nisam uradio dva zadatka, jedan u kome je trebalo rešiti funkciju, i drugi sa tabelarnim prikazima - kazao je Jovan Andrić.
Sa njim se slaže školska drugarica Elena Tošić koja kaže da je probni test iz matematike bio lak.
- Svi razredi i sve oblasti su bile podjednako zastupljene, a nisam uradila samo jedan zadatak. U njemu su bile zvezdice, krugovi i kvadrati i trebalo je da se napiše neka šifra, uopšte nisam razumela šta se tražilo u zadatku - rekla je Elena.
Bez polaganja kombinovanog testa
Probni završni ispit u Srbiji polagaće oko 64.747 učenika. Iz srpskog jezika i književnosti, odnosno maternjeg jezika polagaće test sutra u 9 časova, dok je treći test iz izbornog predmeta istog dana u 11.30 časova. Najveći broj učenika, njih 38 odsto opredelio se da polaže test iz biologije, za geografiju 29 odsto, za istoriju oko 16 odsto, njih devet odsto se prijavilo da polaže hemiju kao izborni predmet, dok se osam procenata odlučilo za fiziku.
Ove godine po prvi put osmaci neće imati kombinovani test na završnom ispitu koji je podrazumevao pitanja iz pet predmeta - istorije, geografije, fizike, hemije, biologije. Kao treći test radiće jedan od pet ponuđenih predmeta. Mali maturanti imali su rok do 30. decembra da se izjasne za koji predmet se opredeljuju.
Ministar prosvete Branko Ružić rekao je da će probni završni ispit pomoći osmacima da provere svoje znanje, ali i da se upoznaju sa procedurama u vezi sa polaganjem ovog ispita.
- Ujedno, to je prilika da učenici procene koliko su u ovom trenutku spremni za predstojeći završni ispit, kako bi imali vremena da upotpune svoja znanja. Ovo je prva generacija učenika koja će umesto kombinovanog testa, kao treći test, polagati jedan od pet predmeta po izboru - rekao je ministar.
Probni završni ispit će se održati u martu i to u sledećim terminima:
matematika 24.03. 12-14 časova
srpski/maternji jezik 25.03-11 časova
treći test 25.03 11.30-13.30 časova
Analiza probnog testa 27- 31. marta
Prijava za prijemni
Elektronska prijava za prijemni 18- 24. aprila
Prijava neposredno u školama 21. i 24. aprila
Mala matura od 21. juna
Završni ispit - test iz srpskog/maternjeg jezika i test za polaznike po programu FOOO 21.06.
Završni ispit - test iz matematike 22.06.
Završni ispit - treći test 23.06.
(Espreso/Blic)