intrigantno
NIKO NE ZNA ZA UŽASNU PROŠLOST NAJBOLJE PEVAČICE: Udala se za MAKROA, dete rodila sa 13 godina, a OVO JE NAJGORE
Areta je imala 10 godina kada joj je preminula majka, što je bio još jedan veliki životni udarac u njenom životu
Slavna Areta Frenklin rođena je 25. marta 1942. godine kao peto dete baptističkog sveštenika Klarensa LaVona Frenklina i pevačice i pijanistkinje Barbare Sigers.
Otac joj je bio blizak sa Martinom Luterom Kingom, vozio je kadilak i nosio skupa odela sa cipelama od aligatorove kože. Slava je samo raspalila njegovo promiskuitetno ponašanje, pa je napravio dete jednoj dvanaestogodišnjakinji. Crkva mu je bila paravan za orgije koje su insajderi nazivali „seks cirkusom“.
Kada je Areta imala šest godina, roditelji su joj se razveli, a ona se sa tri sestre i bratom preselila kod bake Rejčel za koju je kasnije više puta naglasila da joj je bila najveća podrška i oslonac u životu.
Areta je imala 10 godina kada joj je preminula majka, što je bio još jedan veliki životni udarac u njenom životu.
„Ni ne sećam se kako je izgledao moj život dok su mama i tata bili zajedno. Pamtim da su se veoma često svađali, a da smo moje sestre i ja u tim trenucima puštale što glasniju muziku, kako ne bismo čule ružne reči koje su jedno drugom upućivali. Možda grubo zvuči, ali mi je bilo pomalo drago kada su se rastali, a nas poslali kod bake, koju smo od milošte zvali Big mama“, ispričala je pevačica jednom prilikom.
„Kada mi je majka preminula, odrasla sam preko noći. Baka i tetke su pazile na nas, ali to nije bilo to. Nisam imala detinjstvo u klasičnom smislu te reči, brinula sam o sestrama, a i one o meni. Međutim, nije isto kada ne osećaš baš nikakvu roditeljsku ljubav“, otkrila je ona dalje.
Muzikom je počela da se bavi sa svega 13 godine, a već naredne godine snimila je prvi album crkvene muzike „Songs of Faith“.
Iste godine je i zatrudnela, te se na neko vreme povukla, ali o trudnoći nikada nije volela da govori. Međutim, dve godine nakon rođenja deteta ponovo je zatrudnela, ali takođe nije mnogo želela da govori o tome, kao ni o ocu svoje dece.
„Veoma mlada sam postala majka. Sa 14 godina rodila sam sina Klarensa, a posle dve godine i Edvarda. Nikada im nisam rekla ko im je otac, niti ću to učiniti. Znam da je to sebično, ali jednostavno to je tajna koju ću odneti u grob“, ispričala je Frenklinova.
Zbog posla je sinove morala da ostavlja kod svoje bake Rejčel, a kasnije je istakla kako je to bila „fatalna greška“, te da je bila „nezrela“.
„Istinita je izreka: ‘Mladost ludost’. Znam da u tom trenutku nisam bila dobra majka, napravila sam grešku što sam sinove ostavila kod moje bake, ali nisam imala izbora. Bio mi je potreban novac da bih ih izdržavala, a umela sam jedino da pevam. Njima nikada ništa nije falilo u materijalnom smislu, ali se kajem što sam im uskratila majčinsku ljubav i zameram sebi što nisam učestvovala u njihovom odrastanju. Kasnije kada sam malo stala na noge i postala neko i nešto, trudila sam se da im se što više posvetim. Oni su moji zlatni dečaci“, ispričala je pevačica.
Soul pevač Sem Kuk svojevremeno je nagovestio da su on i Areta bili u vezi kada je ona imala 12, a on 23 godine. Nakon što je rodila prvog sina i dala mu ime po svom ocu – Klarens, govorilo se da je možda upravo on otac deteta svoje ćerke, ali se kasnije ispostavilo da je to jedan dečko iz njene škole.
Sa 18. godina Areta odlazi u Njujork i potpisuje ugovor sa „Atlantik rekordsom“, odlučna da uspe kao pevačica.
Na poslovnom planu doživljavala je samo uspehe i svi su se divili njenom moćnom vokalu.
Ipak, na privatnom planu nije bilo sve idealno.
Areta se prvi put udala 1961. godine za Teda Vajta. Tada joj je bilo tek 19 godina, a uskoro je za nju počeo pakao. Sama je isticala da njen otac od početka nije odobravao tu vezu.
„Moj otac je branio našu ljubav i bio je veoma ljut kad je saznao da ću se udati za Teda, ali nikada nisam marila za ono što drugi govore. Bila sam pravi sanjar i duboko verovala da ćemo ostati zajedno do kraja života. Divno smo se slagali, Ted je postao moj menadžer i putovao je sa mnom, a kada se 1964. godine rodio naš sin Tedi, nas dvoje smo se otuđili. Pokušali smo da spasemo brak, ali se naša bajka posle devet godina završila. Nisam bila tužna kada je ljubav pukla, nisam bila ni razočarana, ali sam mislila da nikada neću moći ponovo da volim. Smatrala sam da je to kraj, jer su me učili da se voli samo jednom, što nije tačno, posle toga sam se zaljubljivala još dosta puta“, iskreno je pričala Areta.
Vajt je bio ulični kriminalac i Aretinu karijeru finansirao je novcem zarađenim od prostitutki, a kako je producent Otis Tejlor jednom prilikom rekao, „nije se uzdržavao da je šamara niti ga je bilo briga ko ga gleda“.
Pevačica je utehu potražila u alkoholu, a dok je pevala svoj hit „Respect“ na jednom nastupu 1967. godine, pripita je pala sa scene i polomila ruku. Kasnije je tvrdila da su je „zaslepela svetla reflektora“.
Više puta je i hapšena zbog kršenja reda i zakona i iznenada otkazivala koncerte.
„Toliko je pila da smo mislili da je na ivici nervnog sloima“, rekla je svojevremeno jedna od njenih sestara.
Sa Vajtom je 1964. godine dobila trećeg sina, a razveli su se 1969. Ipak, iako je smanjila alkohol, nastavila je razvratno da se ponaša.
„Bila je Kraljica soula i mislim da je ponekad svoje mladiće tretirala kao sluge“, rekao je njen nekadašnji dečko Denis Edvards, pevač grupe „The Temptations“.
Još jednog sina, Kelfa, dobila je 1970. godine sa svojim menadžerom Kenom Kaningamom, a 1978. godine udala se za glumca Glina Termana.
„Sve moje partnere volela sam čistog srca i bila im verna kako samo žena ume da bude. Zbog svih njih sam noću plakala jer su me bolele sitnice, nepravde i svađe. Ne volim da se prepirem i zato sam i odlazila od njih, a od Glina sam se razvela posle šest godina. Toliko je bilo sasvim dovoljno da budemo zajedno, a sve ostalo bilo bi mučenje i za njega i za mene. Posle njega donela sam konačnu odluku: ne predajem se više tako lako. Moj najveći problem je što sam, iako mnogi tvrde sa godinama postala mudrija i zrelija, uvek slušala ovo moje ludo srce koje kuca u ritmu soula i džeza i stalno mi nadvija nad glavom neki crni oblak tuge i čemera kog nikako ne mogu da se oslobodim“, pričala je pevačica.
Kako je njena sestra ispričala, pevačica je psihički bila u haotičnom stanju i često je osećala veliki pritisak muzičke industrije.
„Plašila se da nije dovoljno dobra kao pevačica, dovoljno lepa kao žena ili dovoljno posvećena kao majka. Ne znam kako to da nazovem sem dubokom nesigurnošću. Branila se tako što je ili pila dok ne prestane anksioznost ili, kada je to prestalo da deluje, na neko vreme bi nestala, presabrala se i vratila pravo na scenu sa sve krunom nepristupačne dive“, istakla je ona.
Pevačicin brat Sesil često ju je vodio na jednu privatni kliniku zbog „nervne iznurenosti“ i, taman kada bi se činilo da joj je bolje i kada bi nastavila sa nastupima, morala bi ponovo da ide na lečenje.
Kako joj je bilo dosta priča o njenoj „mentalnoj iznurenosti“, u medijima je stvarala lažnu sliku o svom idealnom životu, izmišljala misteriozne ljubavnike, a jednom je otišla toliko daleko da je objavila da se udaje za čoveka koji o tome ništa nije znao.
Frenklinova je bila veoma ljubomorna na druge zvezde, posebno na Barbaru Strajsend i Dajanu Ros.
Sa Vitni Hjuston je 1989. godine otpevala duet, a Hjustonova je tada izjavila da je „Areta delovala neprijateljski i rezervisano“. Kada se ispostavilo da njihova pesma „It Isn’t, It Wasn’t, It Ain’t Never Gonna Be“ nije postala hit, Areta je okrivila Vitni za to.
„Nedostaje joj mudrost i zrelost pevačice“, prokomentarisala je Hjustonova tada.
Frenklinova je vremenom počela da se plaši letenja i putovanja, a poslednji put je u avion ušla 1982. godine. Njen strah se nije odnosio samo na avione. Iako je imala specijalni autobus za turneje, odbijala je da se vozi preko Stenovitih planina ili po lošem vremenu.
Zbog svega ovoga nije mogla da nastupa u čitavom svetu, što je dosta negativno uticalo na njenu karijeru. Ipak, željan da privuče glasove crnaca, njenu karijeru spasao je Bil Klinton kada ju je zamolio da peva na konvenciji Demokratske stranke 1992. godine.
Frenklinova je živela raskalašnim životom, što je ugrozilo njene finansije, a čuvena robna kuća „Saks Fifth Avenue“ tužila ju je zbog duga od 262.000 dolara za cipele i bunde. Bila je to samo jedna od 30 tužbi koje su podneli njeni vodoinstalateri, cvećari, kuvari i ostali zbog neplaćenih računa za izvršene usluge.
Kako je bila najmlađe dete u porodici, Areta je nadživela brata i sestre, a sa njihovom smrću teško se nosila.
„I kada sam bila mlađa, a i sada, uvek sam bila veliki borac i nisam želela da zavisim ni od koga. To nije lako, ali čovek ni ne zna na šta je sve spreman i koliki teret može da ponese dok mu ga život ne servira. Najteže mi je bilo kada sam počela da gubim članove porodice. Tada mi se srce raspadalo, a duša mi je plakala, iako moje suze niko nikada nije video“, tvrdila je ona.
Pevačica je bila i veliki borac za ženska prava, a više puta je pričala o svojoj deci, tvrdeći da joj ona daju snagu za sve.
„Moji sinovi su moj svet. Oni su moja sigurna luka i drago mi je što se svi vole, iako nisu od istih očeva. Mi smo mala vojska koja se drži zajedno i bori se kako zna i ume u ovom surovom svetu. Iako mnogi tvrde da sam hrabra i neustrašiva, da nema njih verovatno bih do sada mnogo puta umrla i predala se, ali mi oni svojim postojanjem to nikada nisu dozvolili. Hvala im zbog toga do neba. Možda nisam bila uvek uz njih, nisam bila mama u klasičnom smislu te reči, ali sam ih uvek volela više od sebe i žrtvovala se zbog njih. Oni to osećaju pa se zbog toga tako dobro slažemo“, istakla je pevačica.
Aretu Frenklin je pre mnogo godina magazin „Rolingstoun“ proglasio za najboljeg vokala svih vremena. Pevačica, koja je preminula 16. avgusta 2018. u 76. godini počela je da peva još kao dete u crkvi, a sa punoletstvom dobila je prvi diskografski ugovor sa „Kolumbija rekordsom“. Uspehe je počela da niže kada je prešla u konkurentsku kuću – „Atlantik rekords“, a tokom bogate karijere čak 21 pesma Arete Frenklin našla se na prvom mestu Bilbordove liste singlova, dok su njeni albumi prodati u tiražu od 75 miliona primeraka.
Ovenčana je sa 18 Gremi nagrada, uključujući i priznanje za životno delo Američke akademije za diskografsku umetnost, a prva je dama uvršćena u Rokenrol hol slavnih. A koliki je trag ostavila za života pevačica svojevremeno je Meri Džej Blajdž, koja igra u biografskom filmu o Areti koji nosi naziv „Respect“, ovako opisala: „Areta je razlog što žene žele da pevaju“.
Bonus video:
(Espreso / Nova S)