Tramvaj, Foto: Aleksandra Čolić

horor

DOGAĐAJ KOJEG SE SEĆAJU SVI BEOGRAĐANI: Pomahnitala "devetka" SURVALA se niz Nemanjinu, ISHOD bio NEIZBEŽAN

Nesreća nije mogla da bude sprečena

Objavljeno: 05.03.2023. 20:28h

"Na Slaviji se otkačio tramvaj. Juri prema železničkoj stanici, bez vozača i putnika. Blokiraj saobraćaj!"

Ova informacija kao bomba odjeknula je 29. aprila 1987. godine, a upozorenje je jedva izustio saobraćajni milicioner Nikola Kvrgić koji je dežurao na kružnom toku Slavija.

- Primetivši zastoj tramvaja, ništa ne sluteći, prišao sam da vidim koliko mogu da pomognem. Vozač "devetke" mi je objasnio da su blokirane kočnice. Jedva smo ubedili putnike da izađu. On je krenuo, a onda je posle samo tridesetak metara i sam iskočio. Zaustavio sam prvi automobil i pritiskajući sirenu krenuo prema stanici. Ne znam koliko je vremena prošlo dok se na kraju ulice nije pojavio ogroman oblak prašine - priseća se Kvrgić.

Tramvajfoto: Aleksandra Čolić

Metalna grdosija teška 20 tona dobijala je sve veće ubrzanje, preteći da na raskrsnici ulica Kneza Miloša i Nemanjine počisti sve pred sobom.

Nakon Kvrgićeve primljene poruke, njegove kolege Negomir Ilić, Vojislav Tica i Vidan Mijailović odmah su se uputili ka raskrsnici Nemanjine ulice i kneza Miloša, pokušavajući da zaustave saobraćaj!

Nesreća nije mogla da bude sprečena, ali je izbegnuta velika tragedija!

Za svega minut i po "devet je sjurila niz Nemanjinu ulicu, a zaustavila se tačno ispred železničke stanice!

Tramvaj bio neispravan?

Vozač tramvaja Jugoslav Jovanović primetio je još na Slaviji da je vozilo kojim upravlja neispravno i, na sreću, zamolio je putnike da napuste vozilo, a potom krenuo ka garaži.

Tim potezom je sprečio da, ono što će uslediti, ne postane saobraćajna nesreća sa najvećim brojem žrtava ikad na beogradskim ulicama.

U ovoj nezgodi povređeno je pet ljudi - Dragan Longović iz Beograda, Rade Plavšić iz Grocke, Zemunci Dragan Ilić i Milan Radojković, i Arif Olomoni iz Kičevske ulice. Oni su bili smešteni u Kliničko-bolnički centar Bežanijska kosa.

Šta je utvrdila komisija?

Posebna komisija sastavljena od stručnjaka GSP i milicije utvrdila je da je na tramvaju, koji je divljao Nemanjinom ulicom, prethodno bilo nekoliko kvarova.

Tramvajfoto: Kurir.rs

Vozilo pod garažnim brojem 283 proizvedeno 1983. u tadašnjoj Čehoslovačkoj, i kao novo uvezeno za beogradski prevoz, imalo je kvar dan pre nesreće, odnosno 28. aprila, ali je on bio otklonjen.

Pošto su putnici izašli, vozač je pokušao da se poveže sa drugim vozilom i prilikom tzv. "kuplovanja" došlo je do greške. Parkirne kočnice su, prema nalazu komisije, bile ispravne, ali se nisu aktivirale pošto je vozilo bilo u punoj brzini.

Ocenjeno je da vozač, Jugoslav Jovanović, nije poštovao osnovna pravila o rukovanju šinskim vozilom, te da je najveći propust bio deblokiranje parkiring kočnica na nizbrdici.

Prema propisima, on je morao neispravno vozilo da nakači na ispravno i tako ga odveze do garaže. Takođe, komisija je navela i da je tramvaj bio neispravan za vožnju zbog nedozvoljenog pada kapaciteta akumulatorskih baterija.

Tih dana moglo se pročitati u medijima i da su mnoga druga vozila u GSP bila neispravna, ali da su se ipak puštala u saobraćaj.

(Espreso/ 24sedam)