VAŽNO
MINISTARSTVO POSLALO ŠKOLAMA DOPIS O KORIŠĆENJU MOBILNIH TELEFONA I PAMETNIH SATOVA: Ovo su svi poznati detalji
Predsednik sindikata kaže da su česti problemi vezani za korišćenje pametnih telefona na času ometanje nastave, prepisivanje i digitalno nasilje
Osnovne i srednje dobile su dopis Ministarstva prosvete u cilju prevencije zloupotrebe elektronskih uređaja, odnosno mobilnih telefona i pametnih satova. Prema dopisu, svaka škola treba internim aktom jasno da propiše način upotrebe mobilnog telefona, prenosi 021.rs.
U zavisnosti od odluke škole, to može da podrazumeva ostavljanje telefona na predviđenom mestu u učionici, isključivanje telefona tokom časa i slično.
Redakciji 021.rs obratio se roditelj čije dete pohađa novosadsku osnovnu školu, navodeći da su od razredne starešine dobili odluku o načinu upotrebe mobilnih telefona i pametnog sata. Kako se navodi, u skladu sa dopisom ministra od 3. februara, u cilju prevencije različitih oblika zloupotrebe elektronskih uređanja tokom obrazovno-vaspitnog procesa, potrebno je da škola internim aktom jasno propiše način upotrebe mobilnog telefona.
To je i učinjeno na sastanku Pedagoškog kolegijuma na kojoj je doneta odluka da je pre početka časa učenik dužan da odloži isključen mobilni telefon ili pametni ručni sat na predviđeno mesto u učionici prema dogovoru sa učiteljem/predmetnim nastavnikom (na sto nastavnika, na posebnu klupu, u kutiju...).
"Nakon završetka časa učenik preuzima svoj telefon sa mesta predviđenog za odlaganje telefona/pametnog sata. U slučajevima kada nastavnik proceni da je za realizaciju časa potreban mobilni telefon u obrazovne svrhe, nastavnik je dužan da pre početka časa učenicima najavi da će na času koristiti mobilni telefon", navodi se u školskoj odluci. Ukoliko učenik ne preda telefon ili pametni ručni sat, a koristi ga bez dozvole, nastavnik će oduzeti električni uređaj i predati kod direktora škola, nakon čega su roditelji učenika dužni da dođu u školu preuzeti uređaj, a učenik će zbog nepoštovanja pravila biti upisan u elektronski dnevnik."
Predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika Vojvodine Zvonimir Jović za 021.rs kaže da je ovaj dopis ministarstva na nivou preporuke, odnosno da škole ne moraju da regulišu upotrebu elektronskih uređaja. Problematično je i to, dodaje, što je sve prepušteno školama.
"Bilo bi dobro kada bi Ministarstvo ili Pokrajinski sekretarijat uputstvom to regulisali", navodi Jović. U svakom slučaju, ne veruje da će to rešiti problem zloupotrebe telefona na časovima.
"Prvo, da bi se takva jedna akcija sprovela, neophodno je da svi koji učestvuju u kreiranju takvog dokumenta, pre svega mislim na roditelje i rukovodstvo škole, nađu zajednički jezik, zajednički interes. Bilo koji roditelj da se u nekom trenutku pobuni i nazove to uskraćivanjem prava njegovog deteta, javiće se inspekcije, zaštitnici prava deteta i škole će doći u problem", ocenjuje Jović.
Pametne telefone Jović vidi kao deo naše svakodnevice, pa samim tim misli da se ne može zahtevati da deca budu uskraćena za iste.
"Ipak, možemo im ograničiti upotrebu kada su na času i zabraniti da se koriste osim kada je ta upotreba vezana konkretno za rad na nekim predmetima", objašnjava.
Predsednik sindikata kaže da su česti problemi vezani za korišćenje pametnih telefona na času ometanje nastave, prepisivanje i digitalno nasilje.
"Deca često gledaju u telefon, ne slušaju nastavnike. A tu je i problem digitalnog nasilja, kako vršnjačkog tako i prema nastavnicima. Nedavno smo u školi u kojoj ja radim imali primer zloupotrebe mobilnog telefona za digitalno nasilje. Tu su, naravno, i puškice", kaže Jović za 021.rs.
Zaključuje da je pametni telefon dobro sredstvo koje bi moglo da se koristi u nastavi, ali da treba da se spreče zloupotrebe. Inače, više škola širom Srbije od početka školske godine, odnosno septembra prošle godine, samoinicijativno je uvelo zabranu korišćenja mobilnih telefona tokom nastave.
Ministar prosvete Branko Ružić najavio je krajem prošle godine da će Radna grupa za sprečavanje nasilja u školama razmotriti nošenje mobilnih telefona u škole. Prosvetari koji su se o ovoj temi oglašavali bili su podeljenih mišljenja. Jedni su smatrali da je to odličan predlog koji bi uticao na ponašanje đaka, dok su drugi rešenje videli u drugačijem pristupu vaspitanja i odnosu društva, od trenutka kada se dete rodi.
(Espreso / 021)