jezivo
2022. GODINE NA PEŠAČKIM PRELAZIMA STRADALO 20 LJUDI: Vozači prolaze sa MALIM KAZNAMA, roditelji žrtava traže JEDNO
Posebno su bolne bile nesreće u kojima su život izgubila deca
U saobraćajnim nezgodama koje su se dogodile na pešačkim prelazima u Srbiji tokom 2022. poginulo je 20 pešaka, teško je povređeno njih 246, a kraj prošle i početak ove godine obeležile su tragedije koje su se nizale kao na filmskoj traci.
Posebno su bolne bile nesreće u kojima su život izgubila deca, a među njima je i Nikolina Janković (12) iz Kragujevca, devojčica koja je prelazila pešački prelaz, kada je na nju naletelo vozilo koje se kretalo neprilagođenom brzinom.
- Sahranili smo našu devojčicu ćelavu, sa šavovima, isečenu od glave do stomaka. U Britaniji bi ubica mog deteta bio u zatvoru, u Srbiji se za ubistvo naše dece borimo protestima i putem medija - rekli su za Blic TV Nikolinini roditelji Vera i Bogoljub Janković.
Usmrtio devojčicu, a još na slobodi
Vozač koji je jurio 90km/h u trenutku kada je pokosio Nikolinu je na slobodi i čeka završetak krivičnog postupka, pa teoretski (bez dozvole) može da sedne za volan i da još neku porodicu zavije u crno?!
Nikolina, međutim, nije jedina žrtva bahatih vozača, i onih koji u alkoholisanom stanju ne prezaju od brze vožnje, pa čak i kada se nalaze u blizini pešačkih prelaza. Da su to izuzetno opasne zone potvrđuje i činjenica da je u Novom Sadu samo u jednom danu, od ukupno 10 povređenih osoba u udesima, petoro povrede zadobilo na pešačkim prelazima?!
Prema podacima saobraćajne policije, od decembra prošle godine, u okviru pojačane kontrole saobraćaja u zonama pešačkih prelaza, otkriveno je 10.740 prekršaja prekorečenja dozvoljene brzine, 187 nepropuštanja pešaka, dok su 831 prekršaj učinili pešaci.
Pravda za Nikolinu i druge žrtve
Nakon tragedije koja je zadesila porodicu Jovanović pokrenuta je peticija „Pravda za Nikolinu“. Održano je više skupova sa kojih su poslate potresne poruke poput „Čije je dete sledeće?”, „Deca u grob, ubice na slobodi”, ...
Tom prilikom je upućen apel za hitne izmene Zakona o saobraćaju i zatražene su veće kazne za ubice pešaka. Izmenom zakona počinioci ovih dela služili bi veće kazne i do izricanja presude bi bili u pritvoru.
– Ovakvim merama ne možemo da vratimo decu, ali možemo da doprinesemo da se spasu drugi mladi životi – poručili su roditelji na skupu u Kragujevcu uz napomenu da mnogo veće i duže presude dobijaju počinioci materijalnih krivičnih dela, nego oni koji pregaze decu i pešake.
Predlog je da opšte ograničenje u naseljenim mestima na kritičnim tačkama, pešačkim prelazima i kritičnim deonicama bude 30 km/h umesto dosadašnjih 50 km/h i da one budu obeležene znakom upozorenja “Crna tačka” ili pešaki prelaz. Zatim, da se na pešačkim prelazima, gde je nastradao makar jedan pešak, obavezno postave ležeći policajci, a opšte ograničenje na kritičnim deonicama auto-puteva da bude 100 km/h umesto dosadašnjih 130 km/h i da se obeleže vidnim znakom upozorenja “Crna tačka”.
Da im se sudi kao za ubistvo
Kada je pooštravanje kazni u pitanju predlažu umesto od dve do 12 godina zatvorske kazne, ako je nastupila smrt jednog ili više lica, strožiju kaznu zatvora od pet do 15 godina, kao za ubistvo. Kazna za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom na pešackom prelazu da bude 30 godina zatvora “fiksno”, a za agresivnu vožnju sa smrtnim ishodom od 15 do 30 godina zatvora.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za „Blic“ da “nijedan vozač ne sme da bude iznenađen pojavom pešaka na pešačkom prelazu”. Pešački prelaz je mesto na kom, ako već ne vidi pešaka, ima obavezu da ga očekuje na tom mestu.
- Ukoliko dođe do obaranja pešaka na obeleženom pešačkom prelazu, pri tom pričam o pešačkom prelazu koji nije regulisan semaforom, i to se dogodi pri brzini većoj od 30 km/h, onda se radi o umišljajnom ugrožavanju bezbednosti saobraćaja i vozači koji izvrše takvo delo treba da budu procesuirani za umišljajno krivično delo. Samim tim, i zaprećene kazne su strožije – kaže Damir Okanović.
Krivična dela mogu biti nehatna i umišljajna. Nehatno je blaži, umišljajno je teži oblik. Po pravilu su sve saobraćajne nesreće nehatne, osim ako je bilo upotrebe alkohola ili ako vozač prođe na crveno svetlo. Međutim, sudska praksa ne prepoznaje da se i u slučaju obaranja pešaka zapravo radi o umišljaju i trebalo bi da počne sa takvom praksom.
Okanović: Zločin sa umišljajem
Ako se neko približava pešačkom prelazu na kom su pešaci i udari pešaka kog je mogao da vidi, onda bi vozač trebalo da bude u ozbiljnom problemu jer ne može da kaže „Olako sam se držao toga da neće nastupiti posledice“. U tom slučaju je vozač pristao da udari pešaka.
Ali, ako iz nekog razloga ne može da vidi pešaka, recimo, parkiran je autobus, i dok se vozač približava odjednom se pešak pojavi, i udari ga jer nije mogao da ukoči, postavlja se pitanje “zašto vozač nije usporio, prilagodio brzinu da bi mogao da ukoči, već je svesno nastavio brzinom za koju zna da je opasna ako se pešak pojavi”.
- Vozač je uvek dužan da očekuje pešaka na pešačkom prelazu, sve drugo je čist umišljaj. Moramo da promenimo sudsku praksu
„Moj mali brat se i dalje budi i pita gde je tata”
“Moj mali brat koji ima osam godina se i dan danas budi usred noći plačući i pita gde je tata. Neprestano čeka kad će tata da se vrati, a na njegovom licu gotovo nikad nema iskrenog osmeha”.
Ovim rečima Antonio Ilić, sin Nišlije Dejana Ilića koji je sa dečakom Andrejem Prenkljušajem (12) pre dve godine nastradao trotoaru na Bulevaru Medijana, kada ih je „audijem“ pokosio Nemanja Stamenković (21), komentariše vest da bahati vozač služi kaznu u maloletničkom zatvoru, iako je punoletan.
- Očigledno je država još jednom pokazala svoju nemoć pred pojedincima koji su iznad zakona, jer su bahati moćnici. Nisam iz pravne struke, ali postavljam pitanje kako neko ko je navršio 21 godinu i punoletan je može da bude u zatvoru za maloletnike - kaže Antonio Ilić za “Blic”.
On ističe da bi ovakve slučajeve trebalo kažnjavati kao da se radi o “ubistvu sa predumišljajem”.
- Ja i moja porodica, čiji su životi zauvek uništeni, smatramo da ovaj slučaj, kao i mnogi nakon njega i pre njega bi trebalo da se tretiraju kao ubistvo sa predumišljajem što i jesu, jer onog trenutka kad si vozio ogromnom brzinom ti si svesno ugrozio sebe i druge - zaključuje Ilić za “Blic”.
„Kao da je zgazio kera, a ne majku osmoro dece”
“Besni smo, ubio je majku osmoro dece, a ponaša se kao da je zgazio kera. Čoveku zgaziš kuče, pa odeš da pitaš kako je? A ne čoveka, jednog osakatiš a drugog ubiješ. Danas je sahrana jedne majke, koja se toliko trudila i volela svoju decu”.
Ovako za “Blic” priča Aleksandar, kum nastradale Svetlane Kovačević (54) i teško povređenog Nikole Jokića u stravičnoj saobraćajnoj nesreći u Surčinu.
Vujadin D. (49), koji je kolima usmrtio majku osmoro dece i povredio njenog supruga, nalazi se na slobodi. Porodica je na ovu odluku sudije ostala nema.
- Ubica moje kume je na slobodi, šta da vam kažem. Mi njega lično ni ne znamo, nikada ga nismo viđali, ali u komšiluku pričaju da je tu iz kraja. Kažu da je moćan čovek, da ima svuda veze, kao i da ima dve firme u vlasništvu - priča neutešni Aleksandar.
Kum pregaženih roditelja napominje i da nakon Vujadinovog puštanja na slobodu više ni u šta ne veruje.
- Više ne verujem ni policiji, ni sudu. Očigledno je da ako si moćan i imaš para možeš da se izvučeš iz svega, pa makar to bilo i ubistvo nedužne žene - kaže kum Aleksandar.
Podrška sa svih strana
Zbog učestalih nesreća u kojima su stradali pešaci, pokrenuta je peticija kojom se, između ostalog, traže i znatno veće kazne za vozače ubice.
Nju je do sada već potpisalo više od 20.000 građana Srbije, a podrška je došla od mnogih javnih ličnosti, ali i ministara Vlade Srbije.
(Espreso/Blic)