preporuka
ESPRESO PREPORUKA ZA GLEDANJE: Sjaj rušenja opresivnog sveta - "LEPOTA POROKA"
Pojam zla u filmovima Živka Nikolića nije nešto transcendentalno već je vrlo poznato i ime mu je "patrijarhat"
Današnja Espreso preporuka ostaje na prostoru bivše Jugoslavije i donosi vam jedan od retkih (pro)feminističkih filmova sa naših prostora - Lepota poroka Živka Nikolića.
Živko Nikolić u svom opusu gaji skepticizam prema pojmu emancipacije u socijalističkoj državi. Reditelj ne negira uspeh socijalističkog modela obrazovanja i negovanja sloboda, ali sumnja u mogućnost da se takva ideologija primi na tlu zatrovanom viševekovnim patrijarhatom i mizoginijom.
U Nikolićevim filmovima taj topos otrovnog sistema jeste Crna Gora.
Specifično u Lepoti poroka Nikolić predstavlja ruralnu, planinsku Crnu Goru u kojoj vladaju mizogina pravila koja se bez pogovora moraju poštovati. Tako, na početku filma vidimo pravilo slično "lapotu". Žena koja je prevarila muža mora da snosi smrtonosne posledice - muž će je ubiti maljem. Femicid se opravdava duboko ukorenjenim nasiljem čiji postulati leže u bezumnoj tradiciji Crne Gore - žena sama ispeče pogaču, stavi je na glavu i izgovara reči: "Ne ubijaš me ti, već osramoćeni hleb."
Zato, kada Jaglika (Mira Furlan) uvidi svet nudističke plaže, slobode tela i sekusalnosti, suštinu ljubavi koja nije određena strogim patrijarhalnim normama, ona će želeti da okusi drugost, da iskusi duboka osećanja, te će prevariti muža.
Nikolić ne opravdava postupke Jaglike ili drugih junakinja, ali ih razume i njihove težnje za begom od patrijarhalnog prikazuje kao nešto suštinski važno za svaku ženu. Pritom, upozorava na femicid i patrijarhalnu strukturu plemenskih zajednica koja preživljava čak i u društvima koja u srži gaje slobodu. Takav svet gaji teodiceju pozivajući se na boga i tradiciju.
Ko treba da pogleda Lepotu poroka?
Maestralno građeni likovi koje Nikolić sam poznaje i koje je potanko strudirao uz vizuelne kontraste hladnog kamena koji čuva patrijarhalno zlo i toplog peska koji pokušava da se otvori ka horizontu slobode rasplakaće, nasmejaće i najbitnije zabrinuće i zapitaće svaku gledateljku o pitanju teodiceje u modernom svetu.
(Espreso/ Verica Arsić)