preporuka

ESPRESO PREPORUKA ZA GLEDANJE: Sjaj rušenja opresivnog sveta - "LEPOTA POROKA"

Pojam zla u filmovima Živka Nikolića nije nešto transcendentalno već je vrlo poznato i ime mu je "patrijarhat"

Objavljeno: 06.02.2023. 10:13h

Današnja Espreso preporuka ostaje na prostoru bivše Jugoslavije i donosi vam jedan od retkih (pro)feminističkih filmova sa naših prostora - Lepota poroka Živka Nikolića.

Živko Nikolić u svom opusu gaji skepticizam prema pojmu emancipacije u socijalističkoj državi. Reditelj ne negira uspeh socijalističkog modela obrazovanja i negovanja sloboda, ali sumnja u mogućnost da se takva ideologija primi na tlu zatrovanom viševekovnim patrijarhatom i mizoginijom.

U Nikolićevim filmovima taj topos otrovnog sistema jeste Crna Gora.

Jaglikafoto: PrintScreen/ YouTube/ RTS Prikazuje

Specifično u Lepoti poroka Nikolić predstavlja ruralnu, planinsku Crnu Goru u kojoj vladaju mizogina pravila koja se bez pogovora moraju poštovati. Tako, na početku filma vidimo pravilo slično "lapotu". Žena koja je prevarila muža mora da snosi smrtonosne posledice - muž će je ubiti maljem. Femicid se opravdava duboko ukorenjenim nasiljem čiji postulati leže u bezumnoj tradiciji Crne Gore - žena sama ispeče pogaču, stavi je na glavu i izgovara reči: "Ne ubijaš me ti, već osramoćeni hleb."

Zato, kada Jaglika (Mira Furlan) uvidi svet nudističke plaže, slobode tela i sekusalnosti, suštinu ljubavi koja nije određena strogim patrijarhalnim normama, ona će želeti da okusi drugost, da iskusi duboka osećanja, te će prevariti muža.

FOTO: PrintScreen/ YouTube/ RTS Prikazuje
FOTO: PrintScreen/ YouTube/ RTS Prikazuje
FOTO: PrintScreen/ YouTube/ RTS Prikazuje
FOTO: PrintScreen/ YouTube/ RTS Prikazuje

Nikolić ne opravdava postupke Jaglike ili drugih junakinja, ali ih razume i njihove težnje za begom od patrijarhalnog prikazuje kao nešto suštinski važno za svaku ženu. Pritom, upozorava na femicid i patrijarhalnu strukturu plemenskih zajednica koja preživljava čak i u društvima koja u srži gaje slobodu. Takav svet gaji teodiceju pozivajući se na boga i tradiciju.

Ko treba da pogleda Lepotu poroka?

Maestralno građeni likovi koje Nikolić sam poznaje i koje je potanko strudirao uz vizuelne kontraste hladnog kamena koji čuva patrijarhalno zlo i toplog peska koji pokušava da se otvori ka horizontu slobode rasplakaće, nasmejaće i najbitnije zabrinuće i zapitaće svaku gledateljku o pitanju teodiceje u modernom svetu.

(Espreso/ Verica Arsić)