espreso anketa
DA LI JE ULAZ NA PREDNJA VRATA AUTOBUSA U BG-U NEMOGUĆA MISIJA? Pitali smo građane o uvođenju NOVOG PRAVILA (VIDEO)
Hoće li se novim pravilom stati na kraj švercovanju u gradskom prevozu i kako će ova mera u praksi uopšte funkcionisati, pitali smo Beograđane koji redovno koriste usluge GSP-a
Gradske vlasti u Beogradu već godinama pokušavaju raznim merama da povećaju naplatu karata u javnom prevozu.
Poslednjih dana ova tema ponovo je aktuelna. Prvenstveno zbog nove predložene mere koja se odnosi na to da će se u vozila ulaziti na prednja vrata, a to neće biti moguće ukoliko putnik nema kartu.
Takođe, nedavno je saopštena novost da će autobuse privatnih prevoznika uskoro početi da voze strani vozači, konkretno - iz Šri Lanke.
Hoće li se novim pravilom stati na kraj švercovanju u gradskom prevozu i kako će ova mera u praksi uopšte funkcionisati, pitali smo Beograđane koji redovno koriste usluge GSP-a.
- U Beogradu teško, teško... Ljudi su već godinama navikli, a na pojedinim stanicama su ogromne gužve i tada bi tek čekanje autobusa bilo predugo. To bi funkcionisalo tako što bi, pogotovo na početnim stanicama, primera radi linije broj 50, se čekalo dva ili tri sata. Jedini način naplate gradskog prevoza bi bilo uvođenje konduktera kao što je bilo ranije, ali ne znam koliko je to isplativo gradu, istakao je jedan od anketiranih za Espreso.
Naša sledeća sagovornica je podržala ideju i istakla da na ovaj način funkcioniše sistem javnog prevoza u Francuskoj.
- Ne znam da li će zaživeti, sumnjam. Ne znam kako će funkcionisati, ali znam da u Francuskoj to odlično funkcioniše. Kako će kod nas, sumnjam... Podržavam ovu ideju, ali mnogo su uski ti prolazi napred. Nisu autobusi dobro spremljeni. U Francuskoj ima samo prednji ulaz koji je komotniji i srednji, zadnji ni nema. Moraju za to da se naprave bolje autobusi po meni, istakla je sagovornica.
Jedna od anketiranih Beograđanki izrazila je sumnju da će nove, najavljene mere u gradskom prevozu zaživeti.
- Teško da će zaživeti, niko to ne poštuje. Bolje bi funkcionisalo, ali mislim da su velike gužve. U nečemu je problem, ali ne znam u čemu, navela je ona.
Sledeća sagovornica naglasila je da se već pridržava pravila ulaska samo na prednja vrata.
- Kada sam ja u pitanju, to je već zaživelo. Ja uvek ulazim na prednja vrata ako je moguće. Sa našim ljudima teško to ide. Obično jurišaju na srednja ili poslednja. Meni je normalno da postoji neki red, navela je za Espreso.
Jedan od anketiranih naveo je da nije siguran u to da li će ovakav sistem funkcionisati u Beogradu.
- Ne znam da li je to rešenje. Možda će zaživeti, zavisi kakva se odluka donese za pravilo u autobusu. Ali mislim da nije to rešenje, istakao je naš sagovornik.
Ulaz samo na prednja vrata - novo/staro pravilo
U Beogradu gradski prevoz koristi oko 800.000 putnika, a mesečno se proda tek oko 120.000 karata.
Sistem ulaza samo na prednja vrata prvi put je najavljen pre tačno deset godina.
Po ovom sistemu bi putnici ulazili u vozilo isključivo kroz prednja i zadnja vrata, a izlazili na srednja (po novoj verziji ulaz bi bio samo na prednjim). Mnogi autobusi i trolejbusi su čak bili obeleženi velikim nalepnicama.
Međutim, iako ovo pravilo duže od godinu dana nije bilo zvanično ukinuto, skoro ga niko od putnika nije poštovao.
Naime, u praksi se ispostavilo kao nepraktično rešenje koje je dovodilo do velikih gužvi i zastoja u saobraćaju. Zbog toga je na snazi bilo samo na periferiji Beograda, kao i na pojedinim početnim stanicama.
Da li će od sledeće godine ovo pravilo konačno zaživeti, ostaje da vidimo.
Podsetimo, prema rečima direktora novoformiranog Javnog komunalnog preduzeća naplate prevozne usluge Slavena Andrića, cena karte u narednih godinu dana neće poskupeti,
Takođe, Andrić je istakao i da će se raditi na edukaciji građana, odnosno "kontrolori ili konduketeri će objašnjavati putnicima zašto je važno da kupe kartu".
- Kontrolori će možda narednih par meseci, možda čak i godinu dana da rade na svesti i da pokušaju da objasne da je dobro da se kupuju karte iz razloga što će sav novac od kupljenih karata ići direktno u budžet Grada, a ne u privatne firme - rekao je on.
Andrić je ukazao i na to da je reč o preduzeću u fazi osnivanja i da očekuje da će punu funkciju moći da postigne tek od Nove godine.
- Ovim problemom se niko nije bavio decenijama, tako da ne možemo preko noći da rešimo problem javnog prevoza u Beogradu, zaključio je Andrić.
(Espreso)