novo poskupljenje
OBUKE U AUTO-ŠKOLAMA ĆE POSKUPETI SVAKOG MOMENTA! Ovaj faktor je odlučujući za veće cene, a NIJE SKUPLJE GORIVO!
"Iako se još uvek nijedna auto škola ne usuđuje da podigne cenu da ne bi izgubila kandidate, izvesno je da će neko to morati da uradi prvi"
Svedoci smo činjenice da širom sveta skaču cene robe, hrane i energenata. Jedna od posledica ovih poskupljenja, a naročito veće cene goriva, jeste poskupljenje časova obuke za vozače u auto školama u Srbiji.
Iako je ranije bilo najavljeno da će poskupeti cena obuke samo za “B” kategoriju, ispostavilo se da će, ipak, časovi obuke biti skuplji za sve kategorije. Cene teorijskih časova će za sada ostati nepromenjene. Časovi praktične obuke poskupeli su sa prvobitnih 1.200 dinara na 1.500 dinara, dok će za celu obuku za “B” kategoriju polaznici, za sada, morati da izdvoje između 80.000 i 90.000 dinara.
S druge strane, iz Privredne komore Srbije najavili su da bi poskupljenje za “B” kategoriju moglo da bude i veće – do čak 120.000 dinara minimalno, ako se uzmu u obzir svi troškovi poslovanja. Polaznici, ne samo da plaćaju troškove teorijskog i praktičnog dela obuke, već i troškove za lekarski pregled i prve pomoći (dodatnih 6.000 dinara). Tu je i taksa za izdavanje probne vozačke dozvole koja košta oko 1.200 dinara.
Tako su cene obuke vozača u auto školama u aprilu ovde godine poskupele oko 30%.
Cena obuke vozača za "B" kategoriju pre aprila kretala se između 60.000 i 70.000 dinara, u zavisnosti od vrste vozila. Danas se te cene kreću od 75.000 dinara pa naviše.
Kontaktirali smo jednu auto školu na opštini Čukarica. Njihova je trenutna cena obuke je 75.000 dinara, ali su naglasili da moraju da se prilagođavaju tržištu.
Plašim se da će cene samo da rastu. Iskreno da vam kažem, mi na nedeljnom nivou proveravamo cene u drugim auto školama jer se cene obuke stalno menjaju. A o razlikama da ne govorimo, nenormalne su. Recimo, ako poredite Čukaricu sa Zemunom ili Zvezdarom, sve će vam biti jasno, a sve zato što su one "bliže centru". Ako mi budemo podigli cenu, trudićemo se da to bude neka razumna cena. Kao što vidite sve pokupljuje, iako je najrazumnije da se naše cene rastu spram rastu cena goriva, još mnogo drugih faktora utiču na korigovanje cena obuka", rekli su nam iz jedne auto škole u Beogradu.
Iz druge auto-škole su nam kao iz topa rekli da za one koji se boje poskupljenja, postoji mogućnost da ugovor potpišu sada po staroj ceni, a krenu na obuku onda kad im to bude najviše odgovaralo, za nekoliko meseci pa čak i nakon godinu dana.
Biće poskupljenja sigurno, već se uveliko govori o tome među auto-školama. To može da se desi svakog momenta, zato savetujemo budućim vozačima da ne čekaju te da se iznenade. U našoj auto-školi će moći da potpišu ugovor sada, a krenu sa obukom par meseci kasnije to jest onda kad su u mogućnosti. Tako će plaćati aktuelnu cenu koja je važila na dan potpisivanja ugovora", objasnio nam je sagovornik iz jedne prestoničke škole za obuku vozača.
Još tokom prvog poskupljenja obuka u toku ove godine, govorilo se da će već od jeseni cena obuke biti minimum 120.000 dinara i to samo kako bi mogla da opstane, dok bi realnija cena bila 140.000 dinara.
Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola objašnjava da za poskupljenje ima nekoliko razloga, a tri glavna su rast troškova rada auto-škola, potreba za povećanjem plata kako bi zadržale stručni kadar, kao i skok cena goriva u Srbiji.
Najniža cena vozačke obuke u Srbiji utvrđena je odlukom Vlade Srbije iz 2012, a nije se menjala tokom prethodne decenije sve do aprila. Ova niska cena podstiče nelojalnu konkurenciju i otežava rad auto-škola koje već dugo posluju. One sa trenutnim cenama jedva preživljavaju. Da bi jedna auto-škola pristojno poslovala te plaćala kadar onoliko koliko zaslužuju, obuka mora da bude minimum 120.000 dinara. Ova cifra zvuči vrtoglavo, ali ljudi moraju shvatiti da sve što je ispod toga za auto-škole samo znači da svakog trenutka mogu da "propadnu", rekao je za Espreso Mladen Rašeta.
On dalje objašnjava da se poskupljenje očekuje svakog momenta. Iako se još uvek nijedna auto škola ne usuđuje da podigne cenu da ne bi izgubila kandidate, izvesno je da će neko to morati da uradi prvi. Kada jedna auto-škola poveća cene, gotovo sve ostale će isto da urade.
Za sada se sve auto-škole vode vode time da imaju što više kandidata pa makar i po ovako mizernoj ceni. Kadar plaćaju najminimalnije moguće. Porast cena goriva možda i ne bi trebalo da bude odlučujući faktor za poskupljenje nego veće plate za instruktore. Njihov posao je veoma naporan, odgovoran, njihovo radno vreme uvek mora da se prilagođava kandidatima, gotovo nikad ne mogu da vežu čas za časom, pa im radno vreme najčešće traje ranih jutarnih do kasnih večernjih sati. A njihove plate ne mogu da mudu mizernije - 45 do 50 hiljada dinara je malo za njihovu nemerljivu odgovornost", dodao je.
Sagovornik dalje objašnjava ako bi se izračunala minimalna cena sa istim onim kalkulatorom kojim je to učinjeno 2012. godine, minimalna cena u auto školama bi bila 120.000 dinara. Ali još uvek nema naznaka da bi se minimalna cena uskoro mogla utvrditi.
„Svesni smo da je to izdatak i da nije jeftino. Kada je pre deset godina definisana minimalna cena, koja je skočila sa 20.000 na 60.000, bilo je dosta negativnih reakcija, ali je od tada do danas obuka postala znatno kvalitetnija”, objašnjava naš sagovornik i ističe da je obuka najskuplja u Vojvodini, a najjeftinija na jugu Srbije.
Agencija za bezbednost saobraćaja i MUP su razgovarali o poboljšanju kvaliteta obuke, što implicira veću cenu. Došli smo do zaključka da mi u suštini možemo i moramo da podignemo kvalitet obuke na viši nivo, ali da se to ne može uraditi sa sadašnjom cenom”, ističe za kraj Mladen Rašeta.
(Espreso / Jovana Nedeljković)