RODITELJI PAŽNJA
MLADI SVE ČEŠĆE KONZUMIRAJU "SNUS": Često i na času, stvara zavisnost i opasan je, znate li ŠTA JE TO?
Ako pak pitamo zdravstvene radnike, reći će nam da je reč o izrazito opasnom proizvodu koji izaziva rak usne duplje nakon tri godine kontinuirane upotrebe
Duvanski proizvod, ali bez duvana i bez dima - ukratko glasi pojašnjenje šta je to snus, nikotinske vrećice sve popularnije među srednjoškolcima, pa čak i starijim osnovcima. Bezopasnog izgleda, poput kesica čaja, a opasnog sadržaja snus već godinama unazad uzima pažnju zdravstvenih radnika kao tanka linija između cigareta i droge zbog osećaja zavisnosti koji izaziva.
Pristupačnost i cena čine ga popularnim među đacima
Šta je zapravo snus?
Ukoliko pitamo prodavce snusa reći će nam da je reč o proizvodu koji omogućava uživanje u nikotinu bez duvanskog dima. Veoma pristupačan u mnogobrojnim prodavnicama ili onlajn, snus se po ceni od 600 do 1.000 dinara prodaje u metalnim kutijicama koje sadrže 20 kesica, a "jačina" i aroma se razlikuju i ispunjavaju sva očekivanja uživalaca ovog proizvoda.
Ako pak pitamo zdravstvene radnike, reći će nam da je reč o izrazito opasnom proizvodu koji izaziva rak usne duplje nakon tri godine kontinuirane upotrebe, a zbog visokog sadržaja nikotina i probleme sa kardiovaskularnim sistemom.
Ipak, ukoliko pitamo Upravu za duvan, kao što smo to i učinili, oni će nam reći da Zakon o duvanu ne prepoznaje snus kao vrstu duvanskog proizvoda i da do sada nije dobila zahtev za registraciju te vrste proizvoda.
- Zakon o duvanu kao ostale duvanske proizvode prepoznaje duvanske proizvode koji su specijalno pripremljeni za žvakanje. U skladu sa Zakonom o duvanu, propisana je obaveza registracije navedenih proizvoda od strane uvoznika, odnosno proizvođača duvanskih proizvoda. S tim u vezi, do sada je u Registru o markama duvanskih proizvoda, koji vodi Uprava za duvan, registrovano 23 marke duvana za žvakanje, od kojih su samo dve marke bile u prometu na tržištu Republike Srbije u prvom polugodištu 2022. godine, u neznatnim količinama - navedeno je u pisanom odgovoru Uprave za duvan.
Kako se dodaje, neophodno je napraviti razliku između duvanskog proizvoda koji je specijalno pripremljen za žvakanje (proizvod sadrži duvan), i proizvoda koji ne sadrže duvan, ali sadrže nikotin (nikotinskih vrećica).
- Prisustvo nikotinskih vrećica na tržištu dovodi do mnogih zabluda, jer se ovaj proizvod kolokvijalno naziva snus. Proizvodi koji ne sadrže duvan ali sadrže nikotin nisu predmet regulisanja Zakona o duvanu, ali su svakako predmet kontrole nadležnih inspekcijskih organa, koji vrše kontrolu proizvoda pri uvozu, odnosno puštanju u promet na tržište Republike Srbije.
Zbog "ukusa" i produženog dejstva najinteresantniji mladima
Minijaturne kesice nalik onima za čaj, za mlade predstavljaju asocijaciju na nešto zabranjeno, poput kesica droge. Činjenica da mogu da ga konzumiraju čak i na času dodatno će ih opredeliti za kupovinu snusa.
- Mnogi moji drugari iz razreda kupuju snus. Stave ga između desni i obraza na malom odmoru i "sisaju" na času. Ima raznih ukusa i jačina, a najzanimljiviji su oni sa dobrim ilustracijama na kutiji, poput Pabla Eskobara - objašnjava za "Blic" jedan srednjoškolac koji je želeo da ostane anoniman.
Kako kaže, njegovi drugari koji konzumiraju snus tvrde da dobiju osećaj sreće i da im se raspoloženje "podigne", a posebno ih privlači što i na času bez znanja nastavnika konzumiraju nešto što nije ni dozvoljeno, a nije ni zabranjeno.
- Imaju osećaj kao da su se nadrogirali, a misle da nisu uradili ništa što je loše za njih. Obično snus kupuju oni koji inače puše cigarete, pa su navikli na taj osećaj i kažu da ne mogu bez duvana - kaže ovaj đak.
Neki kupuju snus u prodavnicama duvana, a drugi ga naručuju preko Instagrama. Iako nije zabranjen, roditeljima ne govore da ga kupuju i koriste, pa čak ni oni čiji roditelji znaju da puše cigarete - objašnjava sagovornik "Blica".
Prema njegovim rečima, oni koji nisu pušači, a probali su snus iz radoznalosti komentarisali su da imaju osećaj kao da im kesica nagriza desni i obraz. Dok je neke to odaljilo od želje za daljom konzumacijom, druge je i to privuklo.
Pored snusa primamljive i elektronske cigarete
Kako navodi mladi sagovornik "Blica", njegovi vršnjaci osim snusa konzumiraju u velikoj meri cigarete sa različitim ukusima, ali i elektronske cigarete.
To je potvrdilo i istraživanje Udruženja "Roditelj" koje je realizovano u septembru ove godine. Istraživanje je sprovedeno među roditeljima starijih maloletnih lica, kao i među starijim maloletnicima (uzrasta 13-17 godina) i obuhvatilo je više opština sa teritorije Beograda, kao i sa teritorije Vojvodine, Šumadije, Zapadne i Istočne Srbije
Duvanski proizvodi lako dostupni maloletnicima
Naime, čak 83,3 odsto dece tvrdi da "do elektronskih cigareta dolaze lako" i da ih "prilikom kupovine ne pitaju koliko imaju godina". Samo 16,7 odsto kaže da se ovi proizvodi ne prodaju maloletnim licima.
Takođe, većina roditelja je kazalo da zna da maloletnici lako mogu da kupe ove proizvode (70 odsto), dok preostalih 30 odsto nema saznanje o tome. Indikativno je da čak 78 odsto roditelja tvrdi da njihova deca ne koristi elektronske cigarete. Sa druge strane, kada su pitani da li prijatelji njihove dece "vejpuju", 46 odsto roditelja je to potvrdilo.
Visok procenat roditelja, čak 95 odsto smatra da bi trebalo više da se razgovara o ovome. Ono u čemu su gotovo svi ispitanici bili saglasni (99 odsto njih) jeste da bi prodaja ovih proizvoda morala biti zabranjena maloletnicima, dok jedan odsto roditelja nema stav o tome, navodi se u istraživanju Udruženja.
(Espreso / Blic)