DRAMA U ŠKOLI
MAJKA TVRDI DA JOJ PROFESOR MALTRETIRA DETE U VALJEVSKOJ GIMNAZIJI! Za Espreso se oglasili Ministarstvo i direktor!
Radi se o učenici treće godine Valjevske gimnazije koju razredni starešina, inače profesor hemije, psihički maltretira od aprila ove godine
"Ako u jednoj uglednoj školi Valjevskoj gimnaziji moje dete doživi nasilje od razrednog starešine koji viče na nju, sabije je uz radijator, kaže da je lažov, udari po glavi, mene ponizi pred svim roditeljima, gura vratima, pitam se ko će da pomogne mom detetu i meni da je zaštitim".
Ovako započinje priču zabrinuta majka Ljiljana Rašović, čija ćerka, kako tvrdi, već neko vreme trpi psihičkog maltretiranja profesora.
Naime, radi se o učenici treće godine Valjevske gimnazije koju razredni starešina, inače profesor hemije M.S. (ime i prezime poznato redakciji), prema navodima majke psihički maltretira od aprila ove godine.
Kako za Espreso priča uznemirena Ljiljana, problem je pokušala da reši na miran način, bez da traži da se profesor sankcioniše već da samo prestane da maltretira njenu ćerku, ali to se nije dogodilo. Rekla nam je da je profesor nakon toga postao samo još grublji prema učenici.
Rašovićeva nam je ispričala da je cela situacija počela u aprilu za vreme jednog testa iz hemije kada je profesor optužio učenicu da prepisuje i nakon toga je samu izveo ispred učionice, počeo da viče na nju i sabio je uz radijator što je na devojčicu kako majka kaže ostavilo strašan utisak.
Nemam više kome da se obratim obzirom da sam se obratila na sve adrese ali nasilje se podržava, štiti, a moje maloletno dete će da strada. Odličan je učenik, primernog vladanja. Predmet je bio u ministarstvu, prosleđen je za Valjevo, direktor po mojoj prijavi odbija da postupi, a što je napisao i pisanim putem. Dete posle svega ne može da prisustvuju časovima, što znači biće izbačena iz škole jer će dobijate neopravdane izostanke", priča majka Ljiljana za portal Espreso.
Posle nekog vremena, priča nam Ljiljana, ćerku je morala da odvede kod psihijatra jer drugo rešenje nije postojalo, ističući da je svakog dana prolazila kroz neviđenu torturu od strane profesora.
NALAZ LEKARA SPECIJALISTE
U nalazu lekara specijaliste stoji: "I dalje pod stresom, opterećena dešavanjima sa profesorom hemije. Sve se dešava od aprila meseca i u novoj školskoj godini i dalje psihičko maltretiranje. Nije sposobna da pohađa časove hemije jer svako izlaganje novom stresu bi dovelo do novih psihičkih pogoršanja", navodi lekar.
"Na sastanku 6. septembra sa upravom nisu želeli da pričaju o događajima, samo je ključno da profesor i dete ne mogu da ostanu u istom odeljenju i da ona pređe u drugo. Dete je reklo da u njegovom prisustvu ne može biti, ne oseća se dobro, zašto da ona bude kažnjena kada nije ništa uradila, a istog ne žele da pomere iz tog odeljenja? Takođe, direktor je rekao da je u školi bila slična situacija ovih dana ali i to su zataškali o čemu bi trebalo obavestiti nadležne. U Valjevskoj gimnaziji problema sa učenicima nema ili su retki i beznačajni, samo ispadi sa profesorima i o tome se ćuti", objasnila je naša sagovornica.
Majka maloletne devojčice ispričala nam je i da je profesor hemije u aprilu prošle godine nasrnuo i na nju kada je došla na roditeljski sastanak.
Meni kao roditelju profesor kaže "Marš, beži", gura torbom, gura vrata da ne mogu da uđem u kancelariju i ništa. Imala sam situaciju da me direktor izbacivao iz škole, u prisustvu deteta, ona se tada tresla, plakala, nisam mogla da je smirim", rekla je Ljiljana za naš portal.
Problem se preneo i na ovu školsku godinu, a kako nam je Ljiljana ispričala, sada se ponaša još gore.
"Isti profesor je dolazio ispred učionice kada su imali druge časove te je dete zbog istog kasnila na čas. Na času hemije kod njega, uzimao je telefone od dece i jednoj učenici ulazio u telefon, proveravajući da li neko snima, pretpostavljam. Što znači da on nastavlja po starom", rekla je naša sagovornica.
NA NASILJE NIKO NE REAGUJE
"Po predmetu u Valjevu dva puta su postupali po jednom zahtevu i to vezano za naš zahtev za poništenje ocene koju su joj povisili samo da bi se situacija smirila, pa smo tražili da se ocena smanji jer to nije pravedno, ali po predmetu za nasilje niko ne postupa. Povodom događaja od aprila nije ništa urađeno, niti smo prisustvovali kada je navodno zasedao tim za zlostavljanje i zanemarivanje", zaključila je Ljiljana za portal Espreso.
Na ovu temu razgovarali smo i sa učenicom N. R. koja je žrtva profesora hemije i koja nam je ispričala i šta je najveći problem u celoj priči.
"U našoj školi kada neko ima problem sa profesorom onda ga on uhvati na zub i vrši pritisak da ne smemo da se žalimo i da remetimo mir u "porodici", kako oni ustvari nazivaju odeljenje. Mene je razredni uhvatio na zub i počeo da me ponižava pred svima na svakom času, da svašta govori o meni, a mi 4 puta nedeljno imamo hemiju", priča ona i dodaje:
"Kada sam prestala da idem na časove počeo je da me presreće po hodniku, krio se po ćoškovima, iza vrata, uhodio me. Dva puta me izvodio ispred učionice, tad posle tog testa me izveo i počeo da me udara papirima po glavi i da viče na mene da mu kažem ko mi je dao testove. Svaki put me pred ostalim učenicima ponižavao, kada sam htela da popravim ocenu nije mi dao, rekao je da nemam pojma, itd.", objašnjava učenica za Espreso.
Nakon toga nam je objasila da je profesor prema njenim tvrdnjama i dalje presreće i stresira.
Prestala sam da idem na časove hemije jer ne smem i profesor sada na svakom malom odmoru stoji i čeka ispred učionice da zvoni jer zna da ja ne smem da prođem pored njega i zbog toga ja kasnim skoro na svaki čas. On mene i dalje pred decom spominje, naročito sada na svim časovima", kaže ona.
Osim toga, kako nam je ispričala, problema sa profesorom u Valjevskoj gimnaziji ima još dece, ali o tome ne govore ni učenici, a ni profesori.
"Nemam samo ja problem sa njim nego i drugi, ali ćute jer ne smeju ništa da kažu, direktor prvi hoće sve da zataška da se ne ruši ugled škole. Bila sam i kod školskog psihologa koja nije znala kako da mi pomogne, pa me majka odvela kod psihijatra. Imala sam problem sa spavanjem i sa učenjem što su drugi profesori primetili, čak su mi rekli da prijavim to, ali su mi napomenuli da znaju da se sve zataškava i da je njima zabranjeno o tome da pričaju", rekla je ona.
Direktor škole okrivio majku, profesor nasrnuo na nju
"Profesor je kritikovao moju majku zbog čega se meša i stalno govorio da deca takvo ponašanje vide od roditelja. Majka kada je došla da vidi u čemu je problem sa tim testovima, on je počeo da viče na nju i da je gura. Direktor mi je rekao da me majka nagovara na sve ovo što nije istina, žena je zabrinuta", zaključila je naša sagovornica.
Ovim povodom smo kontaktirali i direktora Valjevske gimnazije Predraga Jevtića koji nam je potvrdio da je upoznat sa slučajem i izneo je svoje tvrdnje.
Upoznati smo sa slučajem i Ministarstvo prosvete nas je kontaktiralo, taj problem traje već pola godine. Na osnovu svih izjava i razgovora sa đacima, profesorom i učenicom zaključili smo da je očigledno problem loša komunikacija i pokušavamo to da rešimo, da dete krene normalno na nastavu. Sve je počelo od nekog testa iz hemije, ali je dete pohađalo časove hemije do roditeljskog na kom je bila majka, nakon toga je dete prestalo da ide na časove hemije. Mislili smo da će ovaj letnji raspust učiniti svoje i da će se situacija smiriti, ali nije. Mi smo imali nekoliko sastanaka i nastavljamo dalje sve dok ne pronađemo rešenje, najveći problem je što dete ispašta", kaže direktor i dodaje:
"Prošle sedmice smo imali sastanak na kom su bili i majka i otac, profesor, psiholog, pedagog i učenica i koji je na kraju majka demonstrativno napustila. Moramo naći rešenje, mi smo detetu ponudili da pređe u drugo odeljenje, isti smer, ali ona ne želi. Ako budemo počeli da menjamo profesore tek tako, pa kakvu onda poruku šaljemo drugim đacima, njih ima ovde preko 800? Razmatramo da, ukoliko bude potrebno, neko prisustvuje časovima, psiholog ili pedagog. Nije jednostavna situacija, malo su se uvukli u rovove, ne smiruje se ništa iako razredni pokušava da razgovara", završio je svoje izlaganje direktor Valjevske gimnazije.
IZJAVE UČENIKA
Inače, nakon incidenta je organizovana anonimna anketa u kojoj su učenici iznosili svoje mišljenje i opisivali šta se tačno desilo tog aprilskog dana nakon testa iz hemije.
- U situaciji koja se desila između N. i razrednog jedino sam video da joj je našao rešenja testova i posle jednog časa je nešto pitao van učionice. Po mom mišljenju, profesor se zakači za onog ko mu odgovara i nepristojno se ponaša. Kao i kod svakog profesora što imam primedbu i nalazim manu tako i kod profesora hemije, ali ne smatram da je to toliki povod za dizanjem ovakve rasprave i frke.
- Kada se završio čas hemije, razredni je izveo N. ispred učionice i nikome nije dao da izađe iz učionice. Naglašavamo:“Gde si ti pošla?Vraćaj se u učionicu!“
- N. je imala svesku sa urađenim testovima ispod stola. Profesor je video to i uzeo da prelista. Uzeo je njen test i rekao joj da izađe ispred učionice sa njim. Dalja dešavanja na ostalim časovima nisam ispratio.
- Smatram da nisam dovoljno upućen u prirodu problema. Zato ne mogu da kažem da li su postupci profesora ispravni.
- Nisam bio prisutan tokom konflikta između N. i našeg razrednog. Mada nije hteo da sasluša moje mišljenje oko nekih mojih nedoumica, odnosno uvek je bio on obavezno u pravu. Na primer nije hteo da sasluša razloge za izostanke već je odmah upisivao neopravdane.
- Na tom testu naš razredni N. nije uzeo test već je radila do kraja što nije bilo u redu. Osim tog dešavanja, nisam bio prisutan na ostalim događajima, ali prema meni nije bio korektan kada sam opravdavao izostanke. Takođe, razredni nam ne dozvoljava da kada smo prehlađeni dođemo samo na test, a kada ne dođemo onda nas proziva da kalkulišemo.
- Zbog nastale situacije u odeljenju imam potrebu da se izjasnim, sagledavajući iz lične perspektive. Događaju u kome je razredni starešina našao papire nisam prisustvovao. Jedino o čemu mogu da pričam jeste profesorovo ponašanje na času i van njega prema N. i mom ličnom iskustvu sa razrednim starešinom. Dok je N. prisustvovala časovima prvih par minuta se svodilo na razgovoru o njoj gde ona nije mogla da se odbrani jer joj ni jednog trenutka nije data reč. Jednom prilikom nakon časa želeo sam da pričam sa razrednim, kao i drugarica iz odeljenja, kada ga je drugarica pitala nešto on je vikajući odgovorio ti mi ne trebaš, ti dođi upirući prstom u N. i zalupivši vratima. Niko od nas učenika nije smeo da izađe na odmor dok nam nisu javili da oni nisu ispred. Zatim na časovima kojim N. nije prisustvovala, njegove reči su ponekad bile i uvrede, jednom prilikom je rekao kako nije normalna zato što ima probleme sa profesorima. Ostalih časova to nisu bile uvrede, ali govorio je o njoj sa indirektnim „šalama“ na njen račun. U učionici situacija je bila u redu sem ovih gore navedenih stvari. Ali bilo je situacija koje su se dešavale van učionice, a kojima sam prisustvovao. N. je imala čas van učionice sa grupom u kojoj nisam. Ja sam bio na hodniku kada je ona prišla i pitala me da li mogu da prođem pored nastavničke kancelarije da vidim da li je on tu da bi ona mogla normalno da ode na čas. Skoro je bila situacija gde se N. skrivala po školi da je on ne bi našao jer joj je neko rekao da je razredni bio tu minut pre nego što smo prolazili tuda. Van ove situacije desio se incident vezan za mene u kome je predmetni profesor izazvao svađu zbog mojih reči odbrane na njegove provokacije koje je kasnije okrakterisao kao „šale“, bio sam poslat kod psihologa gde sam rekao mišljenje vezano za problem u kome ni ja nisam bio u potpunosti u pravu. Kasnije razredni je obavio razgovor sa mnom u kome je branio profesora i molio i manipulisao da ne idem kod direktora i psihologa jer je profesor, iako mu je rečeno od strane psihologa da dođe, odbijao da ode, ja i dan danas imam probleme, ne u toj meri, sa tim profesorom i razrednim. Mislim da je razlog toga to što nisam otišao kod psihologa jer nisam želeo da se zameram razrednom jer je bilo par trenutaka kada sam ja bio komentarisan i nije mi bila data reč da se odbranim. Od jednog za mene su nastala dva problema, razredni me je okarakterisao kao loše dete pa me je često optuživao za razne stvari na primer: da bežim sa časova iako imam opravdanje i regularno sam ocenjen, da sam inicijator nekih stvari iako nemam nikakve veze s time. Do skoro sam bio komentarisan na časovima dok nije izbio ovaj veći problem sa N. Jedina razlika je ta što je N. imala hrabrosti da ode do psihologa i zameri se razrednom da bi rešila svoj problem za razliku od mene.
ODGOVOR MINISTARSTVA PROSVETE
Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja stigla je predstavka majke učenice Valjevske gimnazije u vezi postupanja gradskog prosvetnog inspektora iz Valjeva koji je vršio inspekcijski nadzor u školi po prijavi majke učenice.
Kako su nam iz ove ustanove rekli, Ministarstvo će uputiti u školu republičkog prosvetnog inspektora koji će po ovoj predstavci preispitati postupanje direktora u slučaju prijave za nasilja od strane nastavnika nad detetom, postupanje samog nastavnika, kao i rad gradskog prosvetnog inspektora.
Ministarstvo će takođe u Valjevsku gimnaziju uputiti stručno pedagoški nadzor.
- U skladu sa zakonom i propisima, u ustanovi je zabranjeno fizičko, psihičko, socijalno, seksualno, digitalno i svako drugo nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje zaposlenog, deteta, učenika, odraslog, roditelja odnosno drugog zakonskog zastupnika ili trećeg lica u ustanovi. Takođe, zakon propisuje da je ustanova, odnosno zaposleni u ustanovi dužni su da obezbede ostvarivanje prava deteta i učenika, a izričito je zabranjeno fizičko, psihičko, socijalno, seksualno, digitalno i svako drugo nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje zaposlenog, deteta, učenika, odraslog, roditelja odnosno drugog zakonskog zastupnika ili trećeg lica u ustanovi. Škola je dužna da reaguje na svaku prijavu nasilja, odnosno da Tim škole za prevenciju nasilja reaguje i utvrdi i sprovede mere prevencije i podrške učeniku, - rekli su nam i dodali:
- Protiv profesora, u slučaju teže povrede radne obaveze u koje se ubraja i nasilje nad učenicima, može biti pokrenut disciplinski postupak koji u zavisnosti od težine povrede radne obaveze može biti novčana kazna, udaljenje sa rada i prestanak radnog odnosa, - zaključili su iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja za portal Espreso.
Bonus video:
(Espreso/D.S.)