Foto: Printscreen/youtube

JESTE LI ZNALI?

OVA JUGOSLOVENKA JE BILA LJUBAVNICA 30 GODNA STARIJEM MOĆNIKU: Isplivao SAV NJIHOV ODNOS, ZGROZIĆETE SE (VIDEO)

Genije za slikarstvo, ali za žene pakao. Ova Jugoslovenka bila mu je velika muza, ali njegova priroda je preovladala...

Objavljeno: 13.09.2022. 10:32h > 10:39h

Da je život provela kraj nekog drugog, možda bi i pronašla mrvicu sreće. Ovako, upoznala je Pikasa… i sve ostalo bila je samo – tuga, koja je Doru Mar, ćerku čuvenog hrvatskog arhitekte Josipa Markovića, pratila još od rođenja.

Odrasla na relaciji Argentina, gde su joj živeli roditelji, Francuska, gde su je odgajali baba i deda, od detinjstva je bila rastrzana zbog odvojenosti, stalnog seljenja i nedostatka pravog doma.

Izrasla je u nesigurnu lepoticu sa licem anđela i dušom ranjene košute koja svakog trenutka očekuje da puška u rukama lovca opali. Patila je od anksioznosti, depresije i lako se utapala u druge gubeći sopstveni identitet.

Senzualna i introvertna, nije bilo iznenađenje što je Teodora Marković bila skoro hipnotišućim dejstvom privučena umetnosti. Upisala je studije slikarstva u Parizu, ali se ubrzo prebacila na studije fotografije. Savremenici kažu da je bila izuzetan talenat naročito među portretistima. Družila se sa slikarima i pesnicima Pariza i polako afirmisala kao umetnica.

Sigurno je bio hrabar potez kada je kao dvadesetčetvorogodišnja devojka 1931. u Parizu otvorila samostalni studio. Da proslavi ovaj potez promenila je ime uzevši umetnično – Dora Mar koje je zvučalo pamtljivije i – više šik.

Susret koji nije bio slučajan

Pikaso i Dora nisu se sreli slučajno. Bila je 1936. kada je, na terasi jednog pariskog kafea, Dora rešila da upozna tog slavnog i ekscentričnog umetnika čuvenog koliko po svojim delima, toliko i po ljubavnim aferama i slomljenim ženskim srcima koja je ostavljao kuda god bi prošao.

Znajući da Pikaso posećuje to mesto, Dora je sedela u društvu prijatelja odsutno se igrajući nožem zabadajući ga između prstiju i čekajući susret… Kako se pokazalo bio je to susret sa sudbinom.

U jednom momentu, umetnica je promašila. Nož je zabola u prst. Krv je potekla. Pikaso je bio očaran divljom lepoticom koja je tako lako igrala na oštrici noža i skoro pa uzbuđen prizorom elegantne rukavice natopljene krvlju.

Maramicom je zaustavio Dori krv, a rukavicu uzeo i stavio u džep. Kažu, čuvao ju je kao najveću amajliju u ateljeu do kraja života.

Pogledi su im se sreli. Strast i magnetska privlačnost buknuli su skoro istovremeno. Od tog trenutka za Doru je postojao samo on. Od tog trenutka, za Pabla je postojala samo ona… bar za neko vreme…

Veza obeležena skandalima

foto: Printscreen/Youtube/TheArtArchives

Incident sa nožem kao da je predvideo da će veza Dore i Pikasa biti sve samo ne mirna. Umetnik, skoro 30 godina stariji od umetnice, u tom trenutku iza sebe je već imao bezbroj ljubavnih avantura, propali brak saruskom balerinom Olgom Hohlovom i vezu sa svojim modelom, lepom Marijom Terezom Valter.

Afera Dore Mar i Pikasa počela je skoro momentalno po njihovom upoznavanju. Slikar je pronašao novu muzu i nije krio oduševljenje novom lepoticom u svom svetu.

Tuča sa ljubavnicom!

Bilo je neizbežno da se dve ljubavnice sretnu. To se dogodilo upravo u Pikasovom ateljeu. Očekivano, pale su teške reči, bilo je tu i šamara, a Dora i Marija su se na kraju i bukvalno potukle. Slikar je uživao.

– Neka bolja pobedi – rekao je.

Ta “bolja”, makar u tom sukobu, bila je Dora. Nakon tuče ona se uselila u Pikasov stan. Marija Tereza morala je da se iseli sa sobom odvodeći i ćerku Maju koju je imala sa Pikasom.

Sukob dve žene Pikaso je ovekovečio na slici “Borba u kavezu” na kojoj je prikazao dve golubice – crna koja je predstavljala Doru Mar čerupala je i pobeđivala belu pticu koja je simbolizovala Mariju Terezu.

Kao nekada Olga, Marija Tereza i sve potonje Pikasove ljubavnice, i Dora je postala slikareva muza. Njena senzualnost i osetljivost postale su njegova nepresušna inspiracija. Tokom burne veze koja je trajala skoro celu deceniju, Pikaso je naslikao desetine Dorinih portreta.

(Espreso)