nerešeni slučaj
UKRAO NOVAC, ISKOČIO IZ AVIONA I OTIŠAO U ISTORIJU: Ni 50 godina kasnije se ne zna ko je čovek koji je prevario FBI
Ni dan-danas nije odgonetnuto ko je, zapravo, Kuper, ali zahvaljujući amaterima koji godinama prate ovu misteriju, možda imamo nove tragove koji bi dali odgovore na neka pitanja
Kada je reč o starim i nerešenim slučajevima, nijedan nije tako intrigantan kao što je otmica aviona koju je izveo D. B. Kuper uoči Dana zahvalnosti 1971. godine.
Ni dan-danas nije odgonetnuto ko je, zapravo, Kuper, ali zahvaljujući amaterima koji godinama prate ovu misteriju, možda imamo nove tragove koji bi dali odgovore na neka pitanja.
Nakon što je u Sijetlu oslobodio putnike i posadu, D. B. Kuper je tog 24. novembra 1971. naredio pilotima da polete za Meksiko, a potom je, negde iznad šumovitog terena Vašingtona, skočio padobranom kroz zadnja vrata sa 200.000 dolara.
Stjuardesi pružio ceduljicu
Kako se bližio Dan zahvalnosti, ljudi su žurili da se okupe sa porodicama. Jedan od putnika koji je kupio "last-minute" kartu bio je i muškarac koji se predstavio kao Den Kuper, a putovao je od Portlanda do Sijetla.
Međutim, ubrzo nakon poletanja, Kuper je mladoj stjuardesi Florens Šafner predao jednu poruku. Misleći da je on samo jedan usamljenik koji je tražio njen broj telefona, ignorisala ju je, ali joj je Kuper poručio da je pogleda.
- Imam bombu - pisalo je. Naredio je Florens da sedne pored njega i polako otvori svoju torbu, kako bi se uverila da je unutra zaista bomba.
Imao je zahteve - da avion sleti u Sijetl, gde će se napuniti gorivom, ali i dodatnim teretom - četiri padobrana i 200.000 dolara. Drugim putnicima je rečeno da im je let odložen zbog mehaničkog problema, a zapravo, avion je kružio iznad Pacifika oko dva sata, dok je organizovano prikupljanje novca.
- Nije bio nervozan, činilo se i da je fin. Nije bio surov ili bezobrazan - rekla je Tina Maklov, koja je tada bila deo kabinskog osoblja.
Kuper je naručio piće i platio ga dok su kružili. Ubrzo je avion sleteo i novac je donesen, kao i padobrani. Osoblju i putnicima je rekao da se gube, a pilotima naložio da ga odvezu u Meksiko.
Kada su mu rekli da ne mogu bez još jednog dodatnog punjenja goriva da ga odvedu na željenu lokaciju, došli su do kompromisa - rekao im je da se upute u Rino, u Nevadi.
Međutim, posle jedno pola sata, Kuper je iskočio iz aviona u kišovitu noć.
Nisu ga spazili ni lovci koji su dobili zadatak da prate avion.
Tako je Kuper odleteo u istoriju, a i njegovo pravo ime je i dalje nepoznato. Mediji su ga potom greškom prozvali D. B. Kuper.
Nije jasno ni da li je ikada preživeo taj skok, ali je manju sumu novca pronašao dečak Brajan Ingram (8), dok je bio na kampovanju sa porodicom.
Ko je legendarni Kuper?
Brojni dokumentarci su pokušali da otkriju ko bi mogao da bude misteriozni Kuper.
Duen Veber, kriminalac koji je priznao pljačku na samrti; Barbara Dejton, pilot, inače prva osoba koja je u Vašingtonu promenila pol, ili Lin Dojl Kuper, ratni veteran koji se na Dan zahvalnosti 1971. pojavio u svom porodičnom domu sa neobjašnjivim povredama i isto tako neobjašnjivim bogatstvom.
Ipak, sumnja se da je glavni osumnjičeni Ričard Mekoj junior, odlikovani borac iz Vijetnama i stručnjak za eksplozive, koji je 1972. godine oteo avion na skoro isti način i izvukao se sa 500.000 dolara.
Mekoj je za tu otmicu naposletku uhapšen, ali je pobegao uz pomoć pištolja koji je bio napravljen od sapuna. Ubijen je kada su agenti FBI pokušali da ga uhvate drugi put.
Njegova žena je potom tužila dva agenta FBI koja su u knjizi tvrdila da je on bio D. B. Kuper, a ona njegova saučesnica.
Da li je to bio zaista Mekoj, neće se još dugo znati.
Novi trag
U međuvremenu, amater Erik Ulis iz Arizone ima svoju teoriju. On je uspeo da analizira deliće kravate koja je pripadala otmičaru. Utvrdio je da se na njoj nalaze čestice titanijuma i antimona, što ga je dalje dovelo do proizvođača "Rem-Cru" iz Pensilvanije. Ta kompanija ne radi godinama, ali se Ulis nada da će uspeti da pribavi neke podatke o njoj.
- Mislim da smo našli ne samo kompaniju u kojoj je Kuper radio, već i tačno odeljenje u kome je bio zaposlen - uveren je.
Takođe, dugo se smatralo da je Kuper bio povezan sa avio-industrijom zbog svog znanja o avionima i padobranima. Pre nego što se dogodila otmica, "boing" je otpustio dosta ljudi u tom regionu, tako da bi i to mogao biti određeni trag.
(Espreso/24sedam)