ilustracija, Foto: EPA-EFE/JASON O’BRIEN

oprez

ŠTA AKO SE U AUTOMOBILU ZAGLAVITE u JEZERU NA PUTU? Stručnjak UPOZORAVA, jedan trenutak je PRESUDAN!

Najteža situacija, bar koliko je za sada poznato, jeste na raskrsnicama Dimitrija Tucovića i Jovana Ćirilova, kao i ulica Cvijićeva i Zdravka Čelara

Objavljeno: 30.07.2022. 19:56h

Automobil nije čamac, ali su mnogi pokušavali da voze svoje četvorotočkaše tokom velikog nevremena u Beogradu pa su se zaglavljivali na saobraćajnicama koje su za tili čas pretvorene u prava jezera. Zato bi vozači tokom jakih kiša morali, prvo, da izbegnu vožnju po nižim delovima prestonice, ali šta da radite ako ste se spletom okolnosti tu zatekli?

Nezapamćena količina padavina sručila se večeras na Beograd i izazvala, najblaže rečeno, saobraćajni kolaps na mnogim saobraćajnicama.

Najteža situacija, bar koliko je za sada poznato, jeste na raskrsnicama Dimitrija Tucovića i Jovana Ćirilova, kao i ulica Cvijićeva i Zdravka Čelara.

Srećom, za sada nije bilo spasavanja vozača i putnika iz gotovo poplavljenih automobila, kao što je to bio slučaj pre nekoliko nedelja u Zemunu i na Novom Beogradu. Voda nije nadošla toliko da preplavi vozila, ali je bila dovoljno duboka da izazove paniku.

Zato nije zgoreg posavetovati vozače kako da se ponašaju za volanom u sličnim situacijama pogotovo što meteorolozi najavljuju novo nevreme širom Srbije danas i sutra.

Samo da voda ne uđe u motor

Saobraćajni inženjer Vladimir Simidžija ističe za "Blic" da vozači prvenstveno moraju ostati smireni tokom nevremena.

- Prvo i osnovno, automobil nije čamac. Ako pokušamo kolima da pređemo jezero na Adi Ciganliji potonućemo. Zato je vožnja u uslovima ekstremnih padavina velika glupost. Ako kiša pada toliko da ne možete jasno da vidite put trebalo bi da se zaustavite. Po pravilu što je kiša jača, kraće traje - naglašava Simidžija.

Po ekstremno poplavljenim saobraćajnicama ne treba voziti.

- Kada voda nadođe do nivoa vrata od automobila treba ugasiti motor. Ključno je da motor ne usisa vodu umesto vazduha. U tom slučaju može doći do katastrofalne štete. Treba znati da mesto gde motor usisava vazduh nije isto na svim vozilima. Zato je najbolje ne voziti po polavama već zaustaviti se strane i čekati da nevreme prođe - objašnjava Simidžija.

Veoma je važno da svi putnici napuste vozilo dok vrata još mogu da se otvore, jer ako nastavite da vozite i dubina postane sve veća, a kiša nastavi da pada, vrata ćete teže otovoriti i samim tim možete da se uspaničite da li ćete uopšte moći da izađete, a mogući su i fatalni ishodi.

Zaustaviti vozilo na uzvišenju

Kako kaže, prednost Beograda je što je brdovit.

- Gotovo u svim delovima grada imate uzbrdice i nizbrdice. Vozači bi u slučaju nevremena trebalo da gledaju da budu na uzvišenju i tu neće imati razloga za brigu zbog vode - podvlači Simidžija.

Najveću opasnost nose saobraćajnice pored reka koje mogu da se izliju.

- U ekstremnim situacijama postoji opasnost da voda preplavi skroz automobil i zato treba što pre napustiti vozilo - zaključuje Simidžija.

Podsećanja radi, gradonačelnik Aleksandar Šapić najavio je da će predložiti da se postave saobraćajni znaci na saobraćajnicama gde je najveći rizik od poplava kako vozači tuda ne bi vozili.

Nove kritične tačke gde se stvaraju "bazeni"

Nevreme u utorak uveče pokazalo je koje su nove kritične tačke u Beogradu gde se prilikom jakih kiša stvaraju jezera ili bazeni na saobraćajnicama.

Neke od tih kritičnih tačka su, kao je rekao Šapić u sredu ujutru sumirajući poplave veče pre, već su bile poznate, a neke su juče uvideli, a to su- Blok 30, kod Arene, Jurija Gagarina, auto-put, Gandijeva, Manceov most.

Takođe, prema izveštajima i snimcima iz olujne noći, koje su građani postavljali na društvenim mrežama, ogromono "jezero" stvorilo se i na uključenju za Pupinov most.

Šta raditi posle sa automobilom

U slučaju da je vaš automobil makar i delimično bio pod vodom, najbitnije je da se obratite serviserima i stručnim osobama i da ne pokušavate ništa na svoju ruku, ako se u to ne razumete. Najpre je potrebno utvrditi koliko duboko je automobil bio u vodi. To se može odrediti na osnovu traga prljavštine i blata koji je voda ostavila na spoljašnjosti ali i u unutrašnjosti vozila kada se povukla, piše portal B92.

Ako voda nije prešla iznad donje ivice vrata, odnosno centralnog dela točkova, automobil bi trebalo da bude u redu. Ipak, i u takvim slučajevima najbolje bi bilo da neko ko je stručan proveri da li je sa motorom i elektrikom sve kako treba pre nego što ga pokrenete. Iako ćete želeti da što pre startujete motor i proverite da li radi, ako je voda prodrla u njegovu unutrašnjost, okretanjem ključa možete napraviti još veću štetu.

U slučaju da je auto bio poplavljen u nivou iznad donje ivice vrata, voda je verovatno prodrla u unutrašnjost vozila i načinila određenu štetu na automobilu. Kada otvorite vrata, takođe po tragovima možete videti do kog nivoa je voda ušla u kabinu, čak i ako se u međuvremenu povukla. Ako je vaš automobil kasko osiguran, pre nego što bilo šta preduzmete, nazovite osiguravajuću kuću i raspitajte se kakva je procedura u ovakvim slučajevima i kakve su vaše opcije u pogledu nadoknade štete. Svakako, bilo bi dobro da fotografišete auto u stanju u kakvom ste ga zatekli nakon poplave.

Onima koji smatraju da imaju dovoljno znanja da se sami upuste u otklanjanje štete koja je nastala na automobilu, stručnjaci savetuju da nakon povlačenja vode sačekaju bar 24 sata da se voda koliko-toliko ocedi i da se umesto kišnih oblaka na nebu pojavi sunce. Ako je auto bio dublje u vodi ona se sigurno uvukla u svaki njegov deo. U takvoj situaciji najranjiviji su motor, elektronika, električne instalacije...

Prvo skinite akumulator

Pre bilo kakvog rada na vozilu, potrebno je skinuti akumulator. Smatra se da je ona elektronika koja je imala napajanje sve vreme trajno oštećena, dok elektronski delovi koji nisu pod naponom kada je motor isključen, možda mogu biti spaseni, pri tome, savremeniji automobili sa više elektronike ranjiviji su od onih starije proizvodnje.

Bilo da se automobilom bavi majstor ili vlasnik koji je za to stručan, u zavisnosti od nivoa poplave, biće potrebno delimično ili potpuno rastaviti vozilo. Kada je u pitanju elektronika, svaki deo treba izvaditi van automobila i dobro osušiti. Pre ponovnog povezivanja, sve kontakte treba naprskati odgovarajućim kontakt sprejom. Treba proveriti i da li je voda ušla u farove i stop svetla. Ako jeste, biće potrebno i njih izvaditi i osušiti. Što se tiče motora, čak i ako nije radio u trenutku kada je automobil poplavljen, potrebno je da se izvrši njegova detaljna provera, otvaranje i čišćenje.

Automobil foto: EPA-EFE/JASON O’BRIEN

Ispraznite rezervoar

Takođe, treba potpuno isprazniti i rezervoar sa gorivom, jer je moguće da je voda prodrla i u njega. Struja i voda se baš i ne slažu, pa treba prekontrolisati i po potrebi promeniti električne instalacije, jer u slučaju nekog problema, kasnije tokom vožnje mogu izazvati požar na vozilu. Automobili, posebno oni novije proizvodnje, izuzetno su kompleksni i sastoje se od brojnih mehaničkih komponenti, pokretnih i nepokretnih delova.

Treba izvršiti i kontrolu hladnjaka, prenosnog i kočionog sistema, sistema oslanjanja... kojima će takođe biti potrebno čišćenje, podmazivanje, promena ulja, a možda i zamena određenih delova.

Nakon mehaničkih, elektronskih i električnih komponenti, na red će doći enterijer vozila. Većina automobila ima tapacirung duž čitavog poda, u prtljažniku, vratima... Sedišta se takođe sastoje iz više slojeva, a voda je sigurno natopila i one najdublje.

Zbog svega toga, najbolje je unutrašnjost automobila rastaviti dok se ne dođe do lima, jer čak i kada se površinski slojevi osuše, moguće je da se vlaga zadrži u dubljim slojevima i "džepovima" i da kasnije izazove buđ i koroziju. Pre vraćanja u automobil, delove enterijera potrebno je dubinski oprati i dezinfikovati.

U slučaju većeg oštećenja vozila, treba dobro proceniti koliko će koštati da se automobil dovede u ispravno stanje i da li se taj trošak uopšte isplati u odnosu na vrednost i starost vozila. Prilikom procene, treba imati u vidu da čak i kada se automobil osposobi, na njemu se tek kasnije tokom eksploatacije mogu pojaviti razni "skriveni" problemi koji su nastali upravo zbog toga što je bio poplavljen.

Bonus video:

(Espreso/Blic)