ekonomska kriza
GDE SVI TURCI, TU I MALI MUJO: Poskupeli frizerski i kozmetički saloni, da ne preteruju ipak?!
Građani kažu kako još uvek ima salona gde su cene iste, "korektne", ali i da ima sve više onih koji se "vade" na krizu
Ovih dana se, izgleda, u mnogim frizersko-kozmetičkim salonima ustalila "praksa podizanja cena". Na pitanje zašto? Odgovor je uglavnom "sve je poskupelo, pa i naš materijal, računi...".
Ali, postavlja se pitanje da li je zaista svaka vrsta materijala skuplja i za koliko; takođe, da li je eventualno poskupljenje toliko - da krajnja cena usluge bude veća za do 200 dinara? Upravo to se sada masovno dešava.
Građani kažu kako još uvek ima salona gde su cene iste, "korektne", ali i da ima sve više onih koji se "vade" na krizu. Dodatni problem su paušalne procene usled formiranja novih cena.
Može se desiti da vlasnik salona zaista ima veće račune otkako je krenula kriza, ali isto tako - te uvećane iznose može da "pokrije" kroz naplaćivanje usluga svega nekoliko mušterija. Šta je sa ostalima? Čist profit.
Svakako da preduzetnik može po ličnom nahođenju da formira svoje cene i da se vodi principom "niko te ne tera, uzmi ili ostavi", ali i dalje nam nad glavom visi pitanje etike i da li je u redu pozivati se na krizu - koja je udarila na sve - pa i na mušterije.
Zašto se to pitamo? Upravo zato što nisu svi podigli cene. A s druge strane, materijali se dobavljaju s manje-više istih lokacija, i kriza koja je nastupila je globalna, utiče na sve; od lanaca snabdevanja do krajnjeg kupca.
Zbog činjenice da je Srbija mala i otvorena ekonomija, svaki rast cena berzanske robe dovodi do rasta cena te iste robe i u Srbiji – ukoliko je cena robe u inostranstvu veća, proizvođač ili trgovac neće prodati robu u Srbiji, već u inostranstvu.
Ali, vratimo se na priču o salonima.
I BBC se ovih dana bavi istom tematikom. U centru priče je internacionalni lanac frizerskih salona "Trevor Sorbie" koji je, kako kaže, morao da podigne cene svojih usluga jer su im troškovi veći: sada svakog meseca troše na hiljade funti više.
Kompletnu uslužnu industriju u Britaniji pogađa inflacija od oko 15%, a iz ove kompanije kažu da "ne mogu podići cene baš za toliko, ali da su, isto tako, ranije bili dosta povoljni i pristupačni".
- Znate, nudili smo uslugu manikira za 5 funti, ili pedikir za 10 funti. Ali sada, realistično gledano, mislim da su dani tih jednokratnih usluga prošlost - kaže za BBC Nejtan Voker, predstavnik kompanije, zadužen za brendiranje.
Umesto toga, salon je podigao cene između 3 i 5 procenata.
- U odnosu na lani, troškovi za tekuće račune sada su nam uvećani 50 odsto. Poskupeli su i proizvodi kao što su regeneratori za kosu, šamponi, farbe, negde oko 10 odsto - priča Voker.
Dodaje da je cena folije uvećana 35%, a plate radnika 7 procenata. Dalje, navodi da im kirija konstantno raste.
Istraživanje pokazuje da je 43% biznisa u Velikoj Britaniji podiglo cene svojih usluga u poslednja tri meseca. Dakle, manje od polovine. Ipak, u naredna tri meseca govori se o povećanju tog procenta - na 58 odsto.
- Moja kozmetičarka više ne radi kod kuće, u svom stanu, nego iznajmljuje lokal. Podigla je cene za 200 dinara. Ali, zašto ja treba da plaćam za tu njenu odluku - kaže jedna Beograđanka.
Bonus video:
(Espreso/Telegraf)