pravila
NA SLICI PUDINGA JE MALINA, A UKUS OD JAGODE! Deluje kao GREŠKA, ali razlog je još GORI! (FOTO)
Propis EU navodi da informacije o hrani ne smeju da obmanjuju, a posebno ne smeju da ukazuju, izgledom, opisom ili ilustracijom, prisustvo određene hrane ili sastojka koji je prirodno prisutan ili se koristi u toj hrani
Jesam li ja lud ili ovo nije jagoda na slici? – pitao je pre neki dan potrošač na Redditu i priložio sliku pakovanja šlaga.
Piše „ukus jagode“, a na slici su tri maline.
Među korisnicima se odmah razvila kreativna diskusija sa najrazličitijim objašnjenjima, počev od toga da kompanija nije dovoljno platila grafičara, da nije pogrešna slika već plod u nazivu, te da je moguće da je su samo maline koje se osećaju kao jagode.
Međutim, kako je malo verovatno da je greška, potražio sam druge primere pakovanja proizvoda iz Bonita, čiji je šlag postao predmet rasprave, a zatim i neke slične proizvode drugih proizvođača poput Podravke ili Dr. Oetker.
Nije trebalo mnogo vremena da se vidi kako je to obrazac koji se ponavlja.
Na primer, dr. Oetker puding sa ukusom čokolade ima sliku nekoliko kriški pomorandže, puding sa ukusom vanile je ukrašen slikom jagoda, a ukus maline prati slika borovnice.
Isto, naravno, prati i Podravkini Dolcela proizvodi - ukus maline prate slike borovnice i kupine, a na puding od jagoda, baš kao i Bonito, Podravka je stavila sliku borovnice.
I Dolcela i Bonito imaju malo odricanje od odgovornosti na naslovnoj strani koja kaže „predlog za serviranje“ ili „slika je simbolična“, što znači da je prelazak imena voća iz imena i onog na slici napravljen svesno.
Stoga nas je zanimalo zašto je to tako i da li potrošači iz ovog dizajna ambalaže zaista mogu pročitati neke informacije o proizvodu za koje bi inače trebalo da pogledaju listu sastojaka?
Iz preduzeća Mladeks pak d.o.o. iz BiH, koji je vlasnik brenda Bonito, rado su nam izašli u susret sa detaljnim objašnjenjem.
Potvrđuju da se u slučaju njihovog šlaga od kreme od jagoda ne radi o grešci, već o pravilnom dizajnu u skladu sa propisima EU, Uredbom o informisanju potrošača o hrani, kao i propisima Bosne i Hercegovine.
„Propis EU navodi da informacije o hrani ne smeju da obmanjuju, a posebno ne smeju da ukazuju, izgledom, opisom ili ilustracijom, prisustvo određene hrane ili sastojka koji je prirodno prisutan ili se koristi u toj hrani, ali je zamenjen drugim sastojkom ili Iz tog razloga na našim proizvodima nema slika voća ako su ti proizvodi aromatizovani samo aromama određenog voća, bez voćnog sadržaja“, objašnjavaju iz Bonite.
Ukratko, šlag sa ukusom jagode objavljen na Redditu – a to se može videti i sa liste sastojaka – ne sadrži jagodu već samo njenu aromu, pa proizvođač ne stavlja sliku ovog voća na pakovanje jer bi potrošači, u kombinaciji sa rečima „, mogli bi pogrešno navesti na pomisao da su unutra zaista jagode.
I dalje nas zanima zašto stavljaju sliku maline na ambalažu, kada ih nema u proizvodu, a Bonit objašnjava da iz tog razloga na ambalaži piše „slika je simbolična“, što potrošaču daje informaciju da je proizvod kao na slici koja se ne nalazi unutar pakovanja, ali da je zapravo predlog za serviranje.
Dakle, naziv „ukus jagode“ i imidž jagode prema evropskim propisima mogli bi da obmane potrošače ako proizvod ne sadrži ovo voće, ali kombinacija „ukusa jagode“, slike maline i dodatnog odricanja odgovornosti „slika je simbolična“ treba da bude jasno sugerišu da u proizvodu nema voća, ni iz imena ni sa slike, tako da je stvar izvesna.
Palamida to dokazuje na primeru još jednog proizvoda, šlaga sa ukusom jagode sa slikom voća.
Ova stavka se razlikuje od prve, napominju, jer je reč o proizvodu koji zaista sadrži dehidrirani prah jagode i kao takav može da nosi sliku tog voća.
Slično objašnjavaju iz kompanije Dr. Oetker Hrvatska.
„Ako stavimo sliku štapića vanile na puding sa ukusom vanile, koji ne sadrži vaniliju ili se pominje u sastojcima, to bi zavaralo potrošače“, kažu u Dr. Oetker je dodao da slikovni prikazi u stvari služe sugestijama koje informišu krajnjeg potrošača kako da u potpunosti uživa u finalnom proizvodu.
Da je reč o propisima koji važe za hranu u EU, svedoče primeri instant pudinga koje je dr. Oetker prodaje u Turskoj. Naime, oni dostupni na internetu pokazuju da instant pudinzi sa ukusom, na primer, pistacija ili jagode, sadrže i slike ovih namirnica, iako ni o jednoj ni drugoj nema u tragovima.
"Pošto Turska nije članica EU, ona ne podleže primeni i tumačenju propisa EU. Naravno, prilikom izvoza proizvoda u neku zemlju EU mora striktno da tumači propise Unije", rekao je dr. Oetkera.
U Ministarstvu poljoprivrede su nam objasnili da su subjekti u poslovanju hranom dužni da informacije o hrani koja se obeležavaju, reklamiraju i prezentuju budu u skladu sa odredbama propisanim posebnim propisima.
„Način na koji je hrana uopšteno označena, kao i slikovni prikaz koji se koristi, moraju biti takvi da ne obmanjuje krajnjeg potrošača. Dalje, dozvoljeno je postavljanje slike sastojaka koji se ne nalaze u samom proizvodu sa naznakom uputstva za serviranje ili slično, pod uslovom da je jasno o kakvom je prikazu radi kako se potrošač ne bi doveo u zabludu u pogledu sastava namirnice. Obaveza označavanja 'predlog uručenja' ili sličnih izjava sa istim značenjem nije direktno propisana, ali ta obaveza proizilazi iz odredbi koje propisuju praksu poštenog informisanja”, rekli su.
Sve u svemu, malo je zbunjujuće, jer kako objasniti potrošačima zašto u proizvodu sa početka teksta, koji ne sadrži ni jagode ni maline, nije pogrešno staviti sliku maline, već jagode. Međutim, dobra vest je da zbog ovakvih propisa kupci mogu relativno lako, bez čitanja poleđine i sastojaka, da saznaju šta se nalazi u proizvodu ili ne.
Naime, tamo gde se slika namirnice i naziv razlikuju, to sugeriše da proizvod ne sadrži ove aditive, već da je veštačka aroma, dok bi isticanje slike u kombinaciji sa nazivom trebalo da potvrdi prisustvo određenog sastojka. Tako bar nalažu evropski propisi, ma koliko nam se činili apsurdnim.
Bonus video:
(Espreso/Jutarnji list)