Aleksandar Seničić, Foto: TV Prva Printscreen

OBRATITE PAŽNJU

NEĆE SVAKO PUTOVATI PO STAROJ CENI: Seničić o povećanju DOPLATA ZA LETOVANJE

Prema direktoru Nacionalne asocijacije turističkih agencija "Juta", Aleksandru Seničiću, agencija je dužna da 20 dana pre polaska na put prijavi putnicima da je neophodna doplata

Objavljeno: 06.06.2022. 09:54h

Zbog skoka cene avio-goriva traži se od turista koji su već uplatili letovanje agenciji doplatu za svoje aranžmane, one iznose od 30 do čak stotinu evra. Dok agencije tvrde da su doplate postojale i prethodnih godina, udruženje potrošača "Efektiva" poziva građane da raskinu ugovore o putovanjima i traže povrat novca. Šta je sporno u ovim doplatama, moramo li da pristanemo na njih i koliko aranžmani smeju da poskupe?

Podsećamo, zbog poskupljenja energenata na samom početku letnje sezone cena goriva u avio-industriji u prethodnih pet meseci skočila za 100 odsto, nacionalna avio-kompanija Air Serbia povećala je cene zakupljenih letova i potpisala anekse ranijih ugovora sa turističkim agencijama.

Kako ukazuju, prema Zakonu o zaštiti potrošača putnik mora pre zaključenja ugovora o putovanju da bude informisan o mogućnostima za povećanje cene. Ako je agencija to propustila da uradi, putnik nema obavezu plaćanja dodatnih troškova. Teret dokazivanja snosi agencija, koja to može uraditi samo uz potpisani dokument od strane putnika.

Prema direktoru Nacionalne asocijacije turističkih agencija "Juta", Aleksandru Seničiću, agencija je dužna da 20 dana pre polaska na put prijavi putnicima da je neophodna doplata koja ne sme da bude veća od 8 odsto u odnosu na uplaćeni aražman.

"Neće svako putovati po staroj ceni, jer ako agencija nisu postupile na ovaj način, putnici imaju pravo da raskinu ugovor i da im se vrati nvac, a ako su na vreme obavestile putnike i oni ne žele da izvrše doplatu, sigurno da će izgubiti neki deo novca koj su već uplatili", rekao je Seničić za TV Prva.

Međutim, prema rečima Dejana Gavrilovića, predsednika "Efektive", neophodno je da agencija priloži putnicima obračun i time im pojasni uzrok poskupljenja aranžmana.

"Čitav ovaj postupak je još uvek netransparentan, agencije moraju da prezentuju obračun, ne mogu tek tako da povećaju cenu, pa ni da je umanje. Mora da se pošalje obaveštenje pisanim putem sa obračunom minimum 20 dana pre putovanja", rekao je on.

Prema njegovim saznanjima ni jedna agencija do sada nije pokazala putnicima obračun. Izrazio je sumnju u povećanje cena jer ni jedno gorivo nije toliko poskupelo i smatra da sve dok zvanično od Air Srbije putnici ne vide dokaz o povećanju goriva imaju pravo da raksinu ugovor i mora da im se vrati novac u potpunosti.

FOTO: Profimedia
FOTO: Printscreen/youtube/ VESTI
FOTO: Printskrin Moj Beograd

"Nema svaka agencija istu doplatu"

"Do poskupljenja goriva dođe skoro svake godine, međutim sada je gorivo zaista poskupelo 100 odsto. Mi smo od Air Srbije dobili obaveštenje o poskupljenju goriva i u skladu sa tim formirali cene čartera prema trenutnoj ceni goriva i to je sada uređeno, te cene zavise od dužine leta i potrošnje goriva na tim letovima. Neke agencije su prihvatile taj deo troška na sebe, neke nisu mogle iz prostog razloga zato što za to nije bilo prostora i zato za istu destinaciju kod različitih agencija nemamo istu cenu doplate", rekao je Seničić.

Seničić ističe da što se tiče pomenutog obračuna koji mora da se prezentuje putnicima postoji nemogućnost da se to predstavi svima usled gužvi u agencijama, ali da je to zapravo transparentno.

"Ja verujem da bi tu velika pomoć bila da avio kompanije daju neki papir za uvid troškova, jer ipak, agencije ne mogu da prilože putnicima aneks ugovora sa kompanijom. To je posebna dokumentacija sa kojom agencija nastupa na tržištu, ne mogu svi putnici videti tu dokumentaciju, to je za turističku inspekciju", rekao je on.

(Espreso / TV Prva)