nije svejedno
EVO KAKO VAS VAŠ TELEFON MOŽE PRISLUŠKIVATI: Zabrinjavajuće objašnjenje stručnjaka
Ako jeste, možda ste pomislili da vas mobilni prisluškuje. No, da li je to zaista tako? Stručnjaci su pojasnili ovu pojavu...
Jeste li bili u situaciji da pričate s prijateljem o tome kako želite da kupite novu jaknu ili patike, a kasnije vam se na društvenim mrežama počnu pojavljivati oglasi koji promovišu upravo te predmete?
Ako jeste, možda ste pomislili da vas mobilni prisluškuje. No, da li je to zaista tako? Stručnjaci su pojasnili ovu pojavu...
Naime, najpre treba shvatiti koje sve dozvole dajemo svom uređaju. Aplikacije koje imate na svom uređaju prikupljaju gomilu podataka s vašeg telefona.
Koja dopuštenja dajete aplikacijama?
U pravilima korišćenja treba da se navedu jasne informacije o tome kako se prikupljaju, skladište i koriste podaci, a na korisnicima je da paze koja dopuštenja daju.
Na primer, Facebook vam može tražiti dopuštenje za pristup vašem mikrofonu, fotoaparatu, kontaktima, položaju, skladište, a na vama je da odaberete za šta ćete omogućiti pristup. Neke aplikacije mogu tražiti pristup i za telefon, zapisnik poziva, SMS, lokaciju, a postoji i opcija ‘ostalo’. Treba obratiti pažnju čemu će tačno sve aplikacija imati pristup ako odobrite tako nešto.
Najbolje je dati pristup samo za ono što je nužno. Na primer, za WhatsApp morate odobriti pristup kameri i mikrofonu jer bez toga ne aplikacija ne bi mogla izvršavati neke svoje usluge.
Šta je s kolačićima?
S druge strane, kada posećujete internetske stranice, pojavi se pitanje o “kolačićima“. Neke stranice ne daju vam pristup svom sadržaju dok ne odobrite pristup kolačićima. Kolačići, između ostalog, omogućavaju internetskim stranicama da ste ih već posetili, a služe i za spremanje lozinki ili obraza koje ste ispunili.
Evropska unija je donela direktivu poznatu kao “EU zakon o kolačićima” koja reguliše način na koji je web stranici dopušteno koristiti kolačiće i obrađivati privatne podatke. EU navodi da kolačići mogu biti koristan alat “u analizi učinkovitosti dizajna internetske stranice i oglašavanja te u proveravanju identiteta korisnika”.
“Fenomen iz psihologije”
Informatički stručnjak Marko Rakar takođe se osvrnuo na ovaj fenomen ciljanih oglasa, no ističe da tu nije reč o tome da nas mobilni prisluškuje nego da nam se pojavljuju oglasi vezani uz predmete koje smo već pretraživali na internetu.
- To je više fenomen iz psihologije nego stvarni događaj. Ljudi su nešto spomenuli i onda odjednom to počnu primećivati. Međutim, ako su guglali, utipkavali negde, na aplikacijama, pretraživačima, onda naravno da ih počnu pratiti takvi oglasi - navodi Rakar.
Dodao je i da tu nije reč o tome da nas uređaj prisluškuje.
- Nije dokazano da je to povezano pa se ne bih previše uznemiravao oko toga.
“Dok god radi, telefon skuplja podatke”
Lucijan Carić, stručnjak za internetsku sigurnost, ima pak nešto drugačije viđenje stvari. Na pitanje sluša li nas mobilni kada pričamo o nekom predmetu a potom nam se pojave oglasi na društvenim mrežama, Carić odgovara potvrdno.
- Apsolutno je moguće, takve podatke mogu prikupljati sve aplikacije kojima date određene dozvole, na primer dozvolu za pristup snimaču - rekao je Carić.
Istaknuo je da to vredi i za uslugu Hey Google koja takođe zahteva pristup vašem snimaču. Reč je o usluzi zahvaljujući kojoj možete pokrenuti određene radnje poput pretraživanja, dobijanja uputa do odredišta i izrade podsetnika.
Carić naglašava da aplikacije mogu tražiti pristup raznim podacima, od lokacije do snimača.
- Dok god telefon radi, on skuplja sve podatke, i o tome što ste i napisali, čak i ako to niste poslali.
Upravo se ti podaci mogu koristiti i za ciljane oglase, a Carić pojašnjava da je to razlog zašto vam se na društvenim mrežama mogu pojaviti oglasi o jakni, patikama, ili novom mobilnom o kojem ste juče pričali s prijateljem.
(Espreso/6yka.com)